News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Dubbeldier

Started by Perry, June 04, 2019, 23:17:46 PM

Previous topic - Next topic

Perry

Wie kent ze en kan er wat over vertellen

Wat ik nu weet is dat de larven vervelend kunnen zijn voor de kieuwen door trilhaartjes
Zou dan zeggen dat het met een antiewormen middel te verhelpen is

Perry


Bas42

#2
In het KU-boek staat er eea over vermeld.
Edit Noodle: bron onderstaande tekst: internet.

DUBBELDIEREN

Zijn kieuwparasieten die in volwassen toestand de vorm van een x hebben. Het zijn in feite twee aan elkaar gegroeide individuen. Ze zijn gemiddeld 4 to 5 millimeter groot. Deze wormen worden diporpa genoemd. Ze zijn hermafrodiet.(tweeslachtig)

CYCLUS

Dubbeldieren ontstaan door de vergroeiing van twee afzonderlijke dieren. Ze produceren eieren van 0,1 tot 0,2 millimeter groot die door lange kleverige hechtdraad aan de kieuwen blijven vastkleven. Uit de eieren komt een van trilharen voorziene larve, die vrij in het water kan zwemmen en op zoek gaat naar een vis. De larven ontwikkelen zich afzonderlijk tot jonge dieren die geslachtsrijp zijn(zie foto boven). Ze gaan zich dan twee aan twee verenigen door middel van een zuigschijfje dat zich in de helft van hun lichaam bevindt. Aan de andere zijde is een soort penis of uitsteeksel. Beide wormen steken dit uitsteeksel in de schijf van de andere(zie rode pijl foto onder) en vormen onafscheidelijke tweelingen van twee biseksuele individuen. Op het moment van samensmelting zijn ze ongeveer 1,2 millimeter lang.

SYMPTOMEN

De wormen beschadigen de kieuwblaadjes van de vis. Waardoor deze ademhalingsmoelijkheden krijgt. De vissen zwemmen aan het oppervlak, en happen naar lucht. De kieuwdeksels zijn wijd opengesperd.

- De dubbeldieren zijn met een vergrootglas zichtbaar.

MEDICIJNEN

Keukenzout (jodium vrij), Permanent bad met toevoeging van methyleenblauw bevordert het genezingsproces en ook de ademhalingscapaciteit verbetert.

- Praziquantel in het voer.

- Prikinezuur een kort bad, dit mag door de onverenigbaarheid niet gecombineerd worden met methyleenblauw om vorming van neerslag op de kieuwen tegen te gaan.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Daarop aanvullend dat picrinezuur een levensgevaarlijke stof is,die onderwater in een pot bewaard moet worden.Als het water verdampt is in de pot en de stof staat droog,dan kan je al een explosie veroorzaken als je de deksel van de pot draai.
In 2010 heeft de EOD nog een pot gecontroleerd tot ontploffing gebracht!
Niet aan beginnen dus‼️
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas42

Quote from: Bram 3.0 on June 05, 2019, 15:52:29 PM
Daarop aanvullend dat picrinezuur een levensgevaarlijke stof is,die onderwater in een pot bewaard moet worden.Als het water verdampt is in de pot en de stof staat droog,dan kan je al een explosie veroorzaken als je de deksel van de pot draai.
In 2010 heeft de EOD nog een pot gecontroleerd tot ontploffing gebracht!
Niet aan beginnen dus‼️
Gr Bram 3.0
Hmm niet wenselijk idd. Als het aantoonbaar is vastgesteld en de koi hebben er echt last van zou ik voor zout icm methyleenblauw gaan. Maar ook dat is troep. Aangezien het dubbeldier tot de familie van de wormen behoort vraag ik me dus af of het ook niet met de reguliere wormenmiddeltjes is te behandelen?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Ruud

Praziquantel is een redelijk standaard anti wormen middel dus ik vermoed van wel.

Perry

Het komt op gang😃

Zou het deels invloed kunnen hebben op een kiewbloeding
Pas een Chagoi in de vijver met voeren een kiewbloeding
Van het weekeind een showa in de bolw na het netten

Vissen hier zijn niet echt happy op het moment en ben op zoek naar de oorzaak

Bram 3.0

Hallo Perry serieus probleem,koidokter kan een telefonisch advies geven over de bestrijding.
Mijn koidokter mag ik altijd bellen of appen!
Succes.
Gr. Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Perry

Zo erg is het ook weer niet hoor en heb zo ook mijn contacten die me kunnen en willen helpen
Wat ik begreep is dat dubbeldiertjes niet heel vaak gevonden worden op afstrijkjes

Noodle

Onschadelijk in mijn ogen en ik zou dus zeker geen gif gaan strooien.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bas42

Quote from: Perry on June 05, 2019, 22:34:02 PM
Zo erg is het ook weer niet hoor en heb zo ook mijn contacten die me kunnen en willen helpen
Wat ik begreep is dat dubbeldiertjes niet heel vaak gevonden worden op afstrijkjes
De "parasiet" zoals getoond op de plaatjes van het forum kom ik wel regelmatig tegen (paar keer per jaar). Veelal in hele kleine hoeveelheden en altijd zonder leven ..... Maar als ik google op dubbeldiertjes krijg ik andere plaatjes te zien waarbij de uiteinde vele malen dikker zijn en er ook lengteverschil zit tussen de uiteinden. Het getoonde exemplaar is mooi symetrisch. Dus mijn eerste vraag is dan ook hebben we hier te maken met een "echt" dubbeldiertje .... Het kan natuurlijk zijn dat wij normaliter een afstrijkje maken direct achter de kieuwdeksels en hier veelal dode exemplaren worden aangetroffen die de kieuw hebben verlaten. Mogelijk dat een afstrijkje van de kieuwen zelf wel levende exemplaren oplevert .... Dus ben geneigd met Stefan mee te gaan en als er geen echt afwijkend gedrag is niet behandelen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Bewegen heb ik ze niet zien doen

GinRin

Ik ben de maker van die foto en dit exemplaar bewoog ook niet. Ik ben toen aan het rondmailen en bellen geweest en kreeg dit te horen van een bioloog. Schijnbaar zijn er verschillende verschijningsvormen of kan de theorie van Bas wel eens juist zijn. Flubanol helpt, naar horen zeggen, ook gewoon tegen dubbeldieren (geen ervaring met behandelen, heb slechts tweemaal een dergelijk exemplaar gezien).

Joop

Koi Passion

ik kom ze toch met enige regelmaat tegen, ik ben zelf ooit een dubbel-dubbeldier tegen gekomen.  :)
Groet,
Paul

Perry

In hoeverre zouden ze schadelijk of vervelend kunnen zijn voor koi