News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Dubbeldier

Started by Perry, June 04, 2019, 23:17:46 PM

Previous topic - Next topic

GinRin

Ze parasiteren vooral op de kieuwen, dus bij flinke aantallen zou dat wel eens negatief op het gestel van de gastheer kunnen werken. Een enkel exemplaar is, maar dat geldt voor alle parasieten, geen probleem.

Joop

MarcoZ

Ik kom ze ook wel eens tegen..
Mijn inschatting is dat ze er niet veel last van hebben. Ze zijn er nooit in grote getale...
Ken je ook de website www.koi-academy.nl  al? Daar vind je onze cursussen!

Perry

Quote from: MarcoZ on July 20, 2019, 13:52:57 PM
Ik kom ze ook wel eens tegen..
Mijn inschatting is dat ze er niet veel last van hebben. Ze zijn er nooit in grote getale...

Maar vaak kom jij ook niet zonder reden

M@rk

Ik ben ze deze week nog tegengekomen, maar de afmetingen kloppen niet met de omschrijving. Dubbeldieren zouden iets van 1-2 mm groot zijn, waarneembaar met loep. Echter heb ik deze foto's met 200-400x vergroting gemaakt.

Hoe zit dat dan?



Bas42

Heeft iemand weleens een levend exemplaar onder de mij gehad?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Ik heb ze vaker gehad op de vissen
De laatste tijd zie ik ze niet meer op afstrijkjes
Geen idee hoe ze zouden bewegen

MarcoZ

Gisteren had ik er opvallend veel op een afstrijkje. Stuk of 10. Op elk afstrijkje.

Ik ben toch nog eens gaan nadenken over deze mysterieuze octopus-achtige organisme. Ik denk toch echt dat het niet dierlijk/parasitair is om de volgende redenen:
-je ziet ze nooit bewegen
-bij deze vijver was er recentelijk FMC gebruikt en lernex
-hierdoor stond de uv al even uit, wat mijn vermoeden van een algsoort vergroot

Oftewel, ik denk dat het plantaardig is. Een alg-soort.
Ken je ook de website www.koi-academy.nl  al? Daar vind je onze cursussen!

Bas42

Ik ga mee met je redenatie Marco. In het boek van Joop zijn ze als dubbeldier aangemerkt maar als je afbeeldingen van dubbeldieren ziet dan is dat toch echt een ander beeld. Ik heb ze al vaker gezien op afstrijkjes maar nooit een teken van leven ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter