KoiCave project, E-Pond Koi Feeding System.

Started by Noodle, May 06, 2019, 15:09:05 PM

Previous topic - Next topic

Noodle

Als KoiCave zijn wij benaderd door Bjorn, de man achter VSZeeland BV.
Samen met Stephan die als hobby Koivijver heeft, zijn zij bezig met de ontwikkeling van een voersysteem waarbij een uit de KoiCave samengesteld team hun gaat ondersteunen bij het ontwikkelen en testen van deze apparatuur.
Voor VSZeeland een uitgelezen kans om uitgebreide feedback vanuit de hobbyist te krijgen en voor de KoiCave een geweldig project om met u te delen.

Weer een gewone voerautomaat kunt u misschien denken.
Niets is minder waar en dat kunt u de komende tijd in dit topic mee gaan maken!

Dit KoiCave project, E-Pond Koi Feeding System is mede mogelijk gemaakt door Trital Safety en Japan Pet Design JPD.


E-POND•MANAGEMENT
Koi zijn bijzondere en waardevolle dieren
Belangrijke aspecten bij de verzorging van Koi zijn de voeding en de kwaliteit van het water waarin de Koi leeft. De leefomgeving van de Koi kan geoptimaliseerd worden door gebruik te maken van geavanceerde apparatuur. Apparatuur die de watertemperatuur regelt, apparatuur die het water zuivert, en apparatuur die zorgt voor de juiste manier van voeren zijn van belang om de optimale groeiomstandigheden voor de Koi te creëren.

Om Koi te voeren wordt steeds vaker gebruik gemaakt van zogenaamde voederautomaten. Hiermee kan de hoeveelheid voer die per keer gegeven wordt aan de Koi worden bepaald. Bij deze voederautomaten wordt zonder dat de gebruiker dit handmatig aanpast, dezelfde hoeveelheid voer bij elke watertemperatuur los gelaten. Echter laten deze traditionele voederautomaten het voer los op één geconcentreerde plek in de vijver. Enkele nadelen die daar aan verbonden zijn is bijvoorbeeld de kans op beschadiging van de Koi als zij tegelijk op deze ene plek met voer afkomen. Dit betekent ook dat de sterkere grotere vissen het meeste voedsel kunnen opeten en dat de kleinere Koi te weinig voedsel binnenkrijgen. Om deze problemen te tackelen, zijn door VSZeeland verbeteringen in de traditionele werking van een voederautomaat ontwikkeld en dit heeft geresulteerd in het zogenaamde E-Pond•Management met het bijbehorende E-Pond•Koi Feeding System. Hieronder wordt het belang van watertemperatuur gecontroleerd voeren benoemd, wat heeft geleidt tot de ontwikkeling van het E-Pond•Management en waar het systeem ook op gebaseerd is.

Watertemperatuur gecontroleerd voeren
Koi zijn koudbloedige dieren, wat wil zeggen dat ze de temperatuur van het water aannemen waarin ze leven. Ze verbruiken een hoeveelheid voer wat afhankelijk is van de watertemperatuur. Als het water in de zomer warmer is zijn er meer en actievere enzymen aanwezig in het darmkanaal. Hierdoor verbruikt de Koi meer voeding dan in de winter, wanneer er minder en minder actieve enzymen aanwezig zijn in het darmkanaal.

Om de vissen optimaal te laten groeien, kan de hoeveelheid voer, het aantal keer per dag voeren en het soort voer aangepast worden aan de watertemperatuur. Dit noemt men watertemperatuur gecontroleerd voeren. Het voordeel hiervan is dat in het voorjaar, wanneer de watertemperatuur langzaam stijgt, de voederautomaat de hoeveelheid voer langzaam verhoogt zodat de hoeveelheid en activiteit van de enzymen in het darmkanaal van de vissen meegroeien. Ook de bacteriën in de vijver, die zorgen voor een goede afbraak van het afval in de vijver, hebben dan de tijd om mee te groeien. Het voer wat anders teveel gegeven wordt, verdwijnt als afval in het water. Minder afval komt de waterkwaliteit (het leefmilieu van de vissen) ten goede. Het is zelfs zo dat vervuild water de groei van de vissen afremt en het risico op ziektes vergroot.

Om minder voer als afval in het water te krijgen is het van belang meerdere keren per dag te voeren. Het voer voor een hele dag in één keer aan de vissen geven geeft namelijk een enorme belasting (vervuiling) van het water en daarbij komt dat niet alle voedingsstoffen door de vis uit het voer gehaald wordt.

Werking
Het E-Pond•Koi Feeding System bestaat uit een door VSZeeland zelf ontwikkeld en ontworpen voederautomaat en controller met bijbehorende software. Dit systeem zorgt ervoor dat er bij iedere graad watertemperatuur automatisch voldoende voeding in de vijver losgelaten wordt, ook wel watertemperatuur gecontroleerd voeren genoemd. Met behulp van de controller en de software kunt u de Koi voederautomaat online via onze website instellen volgens de standaardinstellingen, of naar eigen inzicht aanpassen. Met het E-Pond•Management kunt u ook een database van uw Koi bijhouden.

In het kort
E-Pond•Management is een vijverbeheersysteem waarmee u als Koi houder ontzorging wordt geboden in de dagelijkse werkzaamheden aan de vijver.
E-Pond•Koi Feeding System is een onderdeel van het E-Pond•Management.
Voor mensen die niet in de gelegenheid zijn om meerdere keren per dag hun vissen te voeren biedt het door VSZeeland ontwikkelde E-Pond•Management samen met het E-Pond•Koi Feeding System de uitkomst.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Noodle

De ontwikkeling van de E-Feeder zoals we hem voor het gemak gaan noemen is na enkele jaren van brainstormen en ontwikkelen door Bjorn en Stephan nu in de laatste ontwikkelfase terecht gekomen.
Er is werkende en goed functionerende apparatuur. Het moment is aangebroken om de laatste zaken bij te schaven om aansluitend serieus in de praktijk uitgebreid te gaan testen.
Normaliter doet een bedrijf dit achter gesloten deuren en krijgt u daar niets van mee.
In dit geval volgt er echter volledige openheid van zaken. Alle positieve feedback die voortkomt uit de samenwerking kunt u hier volgen, is er stevige kritiek dan hoort u dat ook!

Het hele project heeft tot doel te komen tot een zo optimaal mogelijk voersysteem voor onze hobby en het welzijn van onze koi.

Afgelopen zaterdag kwam het KoiCave team samen in Rotterdam Hoogvliet waar Trital Safety haar faciliteiten ter beschikking stelde voor een uitgebreide presentatie door VSZeeland.
Van ons 12-koppig testteam waren 3 personen verhinderd die we komende week bijpraten.
Het team blijkt goed te zijn samengesteld en snel op elkaar ingespeeld tijdens de presentatie.
Voor een lunch is tijdens koigerelateerde zaken geen tijd, dit was natuurlijk voorzien en soepel opgevangen door worstenbroodjes en gebak.

Er werd flink gebrainstormd wat resulteerde in een aantal ideeën ter verbetering, zowel soft- als hardwarematig.
Deze suggesties worden door Bjorn en Stephan meegenomen en zover mogelijk verwerkt in het voersysteem.
Naar verwachting zullen de systemen over ca. een maand de praktijk in gaan.

Veel meer info gaat volgen maar nu eerst maar wat foto's.

Wij hebben er zin an!

KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Noodle

KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Theokoi1962

Stefan, het is, zoals we van jou wel gewend zijn, uitstekend verwoord.
Het is toch prachtig dat de positieve uitstraling die de KoiCave in haar korte bestaan heeft ontwikkeld, inmiddels niet onopgemerkt is gebleven.
Als KoiCave zijn we natuurlijk ook allemaal een beetje koigekkies en dat betekent weer dat we altijd beter willen.
De E-feeder waar wij met 12 man mee gaan testen is als concept ronduit spectaculair.
Of het product in werkelijkheid gaat brengen wat de producent ervan verwacht is nog maar de vraag, maar des te verstandiger van VSZeeland om deze uitgebreide test uit te voeren. Ik kan alleen maar zeggen 'Ik heb er zin an'.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Ron

yep ... ga helemaal mee in je verhaal Theo. Een unieke kans om van dit project iets héél moois van te maken!
Kan niet wachten om hiermee aan de slag te gaan !  :y:
14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

Johan relou

Gaat het alleen om temperatuur gerelateerd voeren of nog mooier op waterkwaliteit gericht voeren? Of zeg ik nu iets geks.

Gr. Johan.

BjornVS

Beste Johan, door dat de voer automaat gestuurd wordt in relatie met de temperatuur van het water en gewicht vis wordt er maar gevoerd wat nodig is. Hierdoor wordt de water kwaliteit ook beter en heb je minder vervuiling in je water.

Bas42

Ontzettend gaaf project en kan niet wachten om te starten. Ik kon vanwege vakantie helaas niet bij de presentatie zijn. Ben benieuwd naar de flexibiliteit van instellen qua voerhoeveelheid. Ik voer qua hoeveelheid bv heel gematigd terwijl de vissen wel een goede body hebben ontwikkeld.

De suggestie van Johan is natuurlijk wel interessant als mogelijke toekomstige ontwikkeling. Dat betekent wel dat je de voerautomaat moet gaan combineren met een continue meting van de waterkwaliteit ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster

Samen met mijn zoon een nieuwe "weegzak"gekocht die ze bij het reguliere karpervissen gebruiken. Een deze dagen ga ik mijn vissen (op een verantwoorde manier uiteraard) wegen en dit straks verwerken in de totaal aantal kilo vis in mijn vijver. Dit voor een optimale voerafstemming per dag. Ook zal ik dit terugkoppelen aan Team VSZeeland om te kijken of hun parameters kloppen aan de praktijk.

Onnodig om te zeggen dat ook ik er zin in heb.

Albert-jan

Mooi product om de perfecte voer strategie te creëren voor ultieme groei. Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
10m3 vijver met 9 koi.

Perry

Ik ga hem op de opgroeibak plaatsen dus ben ook zeer benieuwd naar de resultaten

Hans

Nog testers nodig? Zou graag mee willen doen.

Hans

Croesmaster

Ik heb gisteren mijn bestand op de foto gezet en tevens gewogen. Resultaat > 20 vissen, totaal 110.1 kilo vis. Grootste 85 cm. en 12,7 kilo en de kleinste 47 cm. en 2.0 kilo. Dit betekend dus dat als de temperatuur en het filter het toelaten, ik minimaal 1100 gram voer per dag moet geven om aan 1% lichaamsgewicht te komen.
Vorig jaar (trommel draaide toen pas in het 1e jaar) kon mijn filter max 550 gram aan. Dit jaar zou er het dubbele overheen "moeten". Ben benieuwd of ik dat ga halen. Ik  heb dit jaar wel 50 liter extra kaldness toegevoegd aan de 100 die ik er al in had zitten.

@ BjornVS > wil je voor de parameters mijn bevindingen omtrent lengte/bouw/werkelijke kilogrammen ontvangen? Wellicht helpt dit om de parameters in jullie systeem te optimaliseren?


Rob en tara koi

Mooi concept
Wat gaat de richtprijs zijn van zo'n automaat?
Wellicht dat ik nog even wacht met een nieuwe aan te schaffen .
Of zoeken jullie nog testers 😅
De jumbo koi's liggen hier al te wachten 😎

Rinikoi

Zeker een mooi project en een leuk verslag!  Werkt het op stroom of accu? Ben net zoals Rob en Tara benieuwd naar de adviesprijs