KoiCave project, E-Pond Koi Feeding System.

Started by Noodle, May 06, 2019, 15:09:05 PM

Previous topic - Next topic

Croesmaster

Ik ben zeer benieuwd wat voor info je bij JBL en Coppens kunt lospeuteren. Hoe meer we weten des te beter kunnen we dit project aanvliegen en ons vijvermanagement hierop afstemmen.

Nu heb ik ook wat gegevens ingewonnen.

Verblijftijd in de darmen van voer bij 10 graden ongeveer 17 uur, bij 26 graden ongeveer 4,5 uur.  Kunnen we hier nu iets mee? Dit zegt nog niks over de verteerbaarheid en het opnemen van de voedingstoffen door de Koi. Betekend dit dat we bij zeg 22 graden om de 5 a 6 uur kunnen/moeten voeren om de koi de  hele dag te voorzien van een volle buik en zo te zorgen voor optimale groei??

Eiwitten ( die in verschillende hoeveelheden in het voer voorkomen) zijn de bouwstoffen voor spieren en organen. Een goed voer bevat eiwitten die dicht bij lichaamseigen eiwitten van de koi komen. (lees vismeel). Om deze af te breken zijn enzymen nodig die de koi zelf aanmaakt. De hoeveelheid is niet afhankelijk van de watertemperatuur maar ze werken wel beter bij hogere temperaturen. De hoeveelheid enzymen wordt wel hoger als er meer voer gegeten wordt.

Kan je dit ook meenemen Theo?

Bas42

Henry, jij gaat er dan wel vanuit dat je bij elke verbeurt een koi helemaal vol stopt .... In de mensenwereld eet je ook meerdere keren per dag terwijl je vaak maar 1 keer per dag (sommige zelfs minder) naar de wc gaat. Dus je kunt de discussie niet zomaar plat slaan. Hoeveelheid voer, verteerbaarheid, temperatuur zijn allemaal van invloed. Maar ook het natuurlijke overaanbod in de vijver. Ik ga bv de voorgeschreven percentages nooit halen maar mijn vissen zijn wel goed doorvoed. Dus er blijft ook maatwerk van toepassing en dat is volgens mij instelbaar. Als ik de reguliere voertabellen zou volgen spoel ik 50% van het aangeboden voer weg door de skimmer .... Dus ook hier is gezond verstand geboden en niet klakkeloos maar voer in de vijver kieperen ongeacht of de koi het kunnen eten en verwerken.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster

Daar heb je een goed punt Bas. Zoals jij het vertelt is het natuurlijk ook. Niet na elke voerbeurt zit de koi vol. Voor mij is die 1100 gram per dag een richtlijn waar ik naartoe wil werken. Deze voerautomaat is goed instelbaar dus zeker een goede hulp lijkt me. Nu weet ik niet goed hoeveel per dag ik voer. Straks wel.

StephanVS

Het E-Pond koi feeding system heeft als belangrijk voordeel dat het voer gedrag wat de mens aan de Koi geeft inzichtelijk wordt gemaakt en daardoor efficiënter met kwalitatief goed voer gevoerd kan worden.
Watertemperatuur speelt een belangrijke rol wat een Koi aan hoeveelheid voer kan verteren (opnemen).
Onder andere de activiteit van de enzymen is bij warmer water hoger.
In het voederschema van het E-Pond Koi Feeding System is bij elke afzonderlijke watertemperatuur van 0 tot 30°C een percentage in te vullen die de hoeveelheid voer berekend aan de hand van het totaal gewicht aan vis wat in de vijver rond zwemt.
Ook het aantal voeder momenten met bijbehorende tijden kan per graad watertemperatuur ingesteld worden.
Dit alles is eenvoudig naar eigen inzicht in te vullen. De voerautomaat geeft dan automatisch de juiste hoeveelheid voer.
Hoe meer gebruikers hun schema's en ervaringen delen, des te nauwkeuriger zullen er gemiddelde waarden voor het voederschema ontstaan.
Op deze manier kan er op een eenvoudige manier onderzocht worden wat de beste percentages zijn bij welke watertemperatuur.

Croesmaster

Ik voer nu ca. 150 tot 175 gram per dag. Filter kan het makkelijk aan. Geen of nauwelijks ammo en geen nitriet. Meet elke 2 a 3 dagen mijn waardes. Water 15 graden. Dit is 16% als ik ervan uitga om 1% lichaamsgewicht per dag te voeren.  Waar ik op zoek ben is het antwoord of ik nu teweing voer of goed Zit? De vissen willen meer en ik denk dat het filter ook al meer aan kan.
Wat denken jullie? Meten is weten en als het filter het toelaat opvoeren? 

Pat

Het ligt eraan wat je voert Croesmaster,

Ik zou gewoon meer gaan voeren tot een eiwitgehalte van 37 %( alles wat eronder zit kan je er nog meer van voeren).
Van daaruit zou ik om de dag kijken wat je waardes doen.
Wat betreft als je teveel zou voeren,  je ogen kijken ook natuurlijk mee, maar hou er ook rekening mee dat de vis binnenkort gaan paaien.
Na het paaigebeuren heb je een veel betere kijk over de vis, gas erop zou ik zeggen en zodra de vis uit zijn vorm treed knal je gewoon een voerstop tegenaan.
Hier heb ik 3 dikbuiken uit de vijver gehaald en apart gezet, dag later een hoop bende en stank maar ze kunnen er maar vanaf zijn, de aankomende maanden zal er flink gas erop gegooid worden.


BjornVS

Beste testers,

Even een paar updates met betrekking tot de voer automaat waar we al aan het werken zijn.
Ik moest even wachten of  het allemaal kon met de software.
Er was gevraagd of we de actuele temperatuur kunnen laten zien op de website.
We kunnen dit op de website krijgen met een update van iedere 5 minuten.
De vraag was ook of er een feeding mode 0 in kon komen zodat de voederautomaat een tijd niet hoeft te voederen in plaats van alle vinkjes uit te zetten.
Dit komt er in.
Feeding schedule mode wordt uitgebreid naar meer keren per dag in plaats van 6 keer.
Om het verloop en de groei van de vis te zien zou er bij de fish info meer foto's kunnen worden geplaatst en we zijn ook nog aan het kijken of we de datum er bij kunnen zetten van wanneer de foto geplaatst is en eventueel ook de lengte en het gewicht.
Ook gekoppeld aan de trend mode.
De temperatuur komt ook in de trend mode zodat je terug kan kijken wat de historie is van de water temperatuur.
Om logica in de website te krijgen is er bij feeding mode 3 en 4 geen save button en bij de andere keren moet je altijd save drukken dus hier komt ook een save button bij.
Tijden in de feeding schedule zouden alleen maar op een volgend komen. dus je kan niet meer in de volgende voer beurt een eerdere tijd plaatsen.
De controller heeft al een wifi module aanboord.
We zijn nog aan het uitzoeken en bekijken hoe we het best kunnen configureren en voor aanmelding want we hebben gezien dat er met sommige routers toch problemen ontstaan ten opzichte van LAN en dat heeft te maken met routers en hoe dit geconfigureerd is. ( komt vervolg op)
De hardware zijn we ook aan het aanpassen.
De test feeders komen er gaatjes in aan de onderzijde zodat het water er eventueel uit kan.
De gaatjes heb ik op 3mm in het wegwerp huis of zouden jullie deze groter willen hebben?
Aan de voor kant komt de regen kap. (Zal foto later even toevoegen omdat ik er niet precies uit kom hoe ik deze toevoeg)

Ik hoor het graag als jullie nog opmerkingen hebben en zie deze graag te gemoet.
 
Groet Bjorn



StephanVS

Beste testteam,

Om aan een visgewicht te komen wordt aan de hand van lengte en bodyshape (lichaamsbouw) van de vis een berekening gemaakt.
Nu bevat het systeem 4 benamingen waar doormiddel van een keuzemenu een keus gemaakt kan worden voor de bodyshape van de vis.
Deze zijn nu: Slank, Slank +, Vol, Perfect.

Henri (Croesmaster) heeft zijn vissen opgemeten en gewogen en de data naar mij opgestuurd (dank daarvoor). Hieruit blijkt tot nu toe, dat er een vis bodyshape erbij zou moeten komen.
Ik denk dat er niet teveel keus moet zijn uit verschillende soorten bodyshape (max. 5).
Wat belangrijk is zijn de benamingen van de bodyshape zodat aan de hand van een benaming duidelijk moet zijn hoe de bodyshape van de vis eruit ziet en dat men deze dan selecteerd voor de berekening van het gewicht.
Is het mogelijk voor jullie om te helpen met juiste bodyshape benamingen?

P.S. Als er meerdere mensen hun vissen opgemeten en gewogen hebben en deze data opgeschreven hebben, is het voor die personen mogelijk om deze naar mij toe te sturen, zodat ik die data ook mee kan nemen in de vergelijking?

Alvast bedankt.
Groet Stephan

BjornVS

Beste testers,

Hierbij de foto's van de regen kap.
[/img]

Groet Bjorn

Theokoi1962

vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

J@@p

Er wordt goed meegedacht. Zal tot een topproduct kunnen leiden.

:y:

Bas42

Ziet er top uit. Heb helaas nog geen tijd gehad om in te loggen maar zal dat komende week inplannen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Noodle

Zeker super bezig.

@Bjorn: Super dat alle genoemde punten lijken te gaan lukken.
Ik ben nog steeds geen voorstander van de gaatjes aan de onderzijde voor het water, ik denk dat dit in de praktijk niets toevoegt.

@Stephan: Vandaag hebben we weer wat vissen gewogen. Al met al lijken de ingezette gewichten in de software toch wel grotendeels realistisch te zijn.
Henri heeft inderdaad rare vissen met bijhorende gewichten...  :P
Benaming PERFECT lijkt mij een lastige.
Zoiets? MAGER - SMAL - NORMAAL - BREED - VET
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Croesmaster

Actiefoto van het wegen van enkele monsters uit Theokoi zijn vijver.  Topdag gehad.

StephanVS

Echt top hoe iedereen zich inzet voor dit project, een topteam  :y: