News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Voerautomaat

Started by Noodle, April 06, 2019, 19:55:30 PM

Previous topic - Next topic

Noodle

Gebruik je een voerautomaat of juist niet?
Wat zijn je ervaringen met de automaat die je gebruikt en wat zou eventueel een verbetering kunnen zijn op je huidige automaat.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Noodle

Op mijn opgroeibak draaide een voerautomaat, in de volks(koi)mond de pedaalemmer van Aquaforte.
Op de vijver vond ik dit een onpraktisch rotding.
Daar is destijds dan ook een Koicafe gekomen.

De pedaalemmer was in eerste instantie niet geschikt voor de groeibak vanwege de manier waarop het voer wordt gelanceerd.
Daarom had ik de rotor en de aandrijfmotor daarvan verwijderd en de automaat omgebouwd naar een bodemuitvoer.
Het binnenwerk en electronica van deze automaten is storingsgevoelig en zo heeft (ook door invloed van condens) deze automaat de geest gegeven.
Gelukkig had ik nog een andere kapotte staan en heb ik onderdelen uit kunnen wisselen en weer 1 werkende kunnen fabriceren.

Het 'nieuwe' exemplaar moest ook nog even van een bodemuitvoer voorzien worden, zie foto's  :D
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Madinees

Tip voor mensen die op zoek zijn naar een KoiCafe; kijk eens in de USA.
Via Google vind je ze daar rond de 200 euro. Scheelt een bak geld met hier.
Moet me er nog eens in verdiepen wat de verzendkosten zijn.

Noodle

Quote from: Madinees on April 07, 2019, 10:44:41 AM
Tip voor mensen die op zoek zijn naar een KoiCafe; kijk eens in de USA.
Via Google vind je ze daar rond de 200 euro. Scheelt een bak geld met hier.
Moet me er nog eens in verdiepen wat de verzendkosten zijn.

Maar als het goed is sturen ze die niet naar hier.
Afspraken met de verdeler hier.  :'(
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Perry

Koicave op de vijver maakt wel wat kabaal maar ben er nog niet wakker van geworden

Q-bak velde Fisch feeder die werkt eigenlijk ook gewoon prima maar vertrouw hem buiten niet
Een maatje van me had regelmatig nat voer (buiten)

Bas

Voorheen gebruikte ik een Cloverleaf voerautomaat. Op zich een prima apparaat, echter vind ik de keuze voor een transparante tank niet erg handig; je kunt dan wel goed zien hoeveel voer er nog in de tank zit, maar voer dient droog en donker bewaard te worden. Door de heldere tank heeft daglicht natuurlijk vrij spel en ook ontstaat er flink condens in de tank, waardoor voer vochtig wordt en gewoon achteruit zal gaan. Oplossing was om er een donkere emmer overheen te zetten, maar erg fraai was dat natuurlijk niet.

Ik heb daarom nu een Koicafe draaien met een zonnepaneel er aan. Voordelen vind ik dat deze het gewoon altijd doet, het ontwerp is gewoon erg goed en simpel, waardoor er eigenlijk nooit iets kapot gaat of hapert. Voer condenseert niet in het reservoir en blijft dus langer goed.
Mindere punten (buiten de prijs dan, want het is een behoorlijk duur ding in aanschaf) vind ik dat het aantal voerbeurten op mijn model nog wat beperkt is (5 stuks, bij de nieuwere modellen is dit al ondervangen gelukkig) en dat het apparaat het voer laat vallen en niet "weg schiet" de vijver in. Dit laatste zou ik wel als een positieve verbetering zien, omdat je dan niet hebt dat de Koi onder de voermachine blijven hangen en het voer over een groot oppervlakte aangeboden wordt en de Koi dus minder stressvol kunnen eten.
Je hoort ook wel vaak klachten over het geluid en deels ben ik het daar wel mee eens. Hij is niet geruisloos, maar voor de paar seconden dat hij draait ervaar ik dit niet als storend.

Oja... je moet zelf een ophangsysteem maken want dat zit er niet bij. Maar dat vind ik meer een stimulering van de creativiteit van de gebruiker dan dat ik het als een nadeel zie...  ;)
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.

Bas42

Ik heb zowel op de vijver als op de q-bak een clover-leaf draaien. 8 voerbeurten per dag. Heb vorig jaar wel een paar keer problemen gehad met vocht (met name op de voerautomaat buiten. Het daglicht is simple te ondervangen door de "silo" af te plakken of zo ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

1993pieter

Quote from: Bas on April 08, 2019, 09:20:42 AM
Voorheen gebruikte ik een Cloverleaf voerautomaat. Op zich een prima apparaat, echter vind ik de keuze voor een transparante tank niet erg handig; je kunt dan wel goed zien hoeveel voer er nog in de tank zit, maar voer dient droog en donker bewaard te worden. Door de heldere tank heeft daglicht natuurlijk vrij spel en ook ontstaat er flink condens in de tank, waardoor voer vochtig wordt en gewoon achteruit zal gaan. Oplossing was om er een donkere emmer overheen te zetten, maar erg fraai was dat natuurlijk niet.

Ik heb daarom nu een Koicafe draaien met een zonnepaneel er aan. Voordelen vind ik dat deze het gewoon altijd doet, het ontwerp is gewoon erg goed en simpel, waardoor er eigenlijk nooit iets kapot gaat of hapert. Voer condenseert niet in het reservoir en blijft dus langer goed.
Mindere punten (buiten de prijs dan, want het is een behoorlijk duur ding in aanschaf) vind ik dat het aantal voerbeurten op mijn model nog wat beperkt is (5 stuks, bij de nieuwere modellen is dit al ondervangen gelukkig) en dat het apparaat het voer laat vallen en niet "weg schiet" de vijver in. Dit laatste zou ik wel als een positieve verbetering zien, omdat je dan niet hebt dat de Koi onder de voermachine blijven hangen en het voer over een groot oppervlakte aangeboden wordt en de Koi dus minder stressvol kunnen eten.
Je hoort ook wel vaak klachten over het geluid en deels ben ik het daar wel mee eens. Hij is niet geruisloos, maar voor de paar seconden dat hij draait ervaar ik dit niet als storend.

Oja... je moet zelf een ophangsysteem maken want dat zit er niet bij. Maar dat vind ik meer een stimulering van de creativiteit van de gebruiker dan dat ik het als een nadeel zie...  ;)

Het geluid is door een apart stekkertje er tussen te zetten minder hard, ik kreeg gelukkig deze stekker bij de aanschaf erbij en kan 24 voerbeurten plannen geloof ik. Tot nu toe een van de beste aankopen voor mij geweest.

Theokoi1962

Ik heb op mijn groeibak de Velda Fish Feeder Pro. Die stond eerst buiten, maar vond ik daar niet geweldig met pittige regenbuien. Op de groeibak is tie perfect. Op de buitenvijver heb ik de Aquaforte Fish Feeder. Is niet duur en heb het ding nu een jaar en ben eigenlijk wel tevreden. Is goed in te stellen. Had vorige zomer ingesteld op 24 voerbeurten, waarvan 16 in de avond en nacht en 8 overdag. Ik heb een paar keer gewogen wat er uitkwam, maar dat was ook telkens zo'n beetje gelijk. Best een goed ding dus. 7 liter voorraad is ook fijn, dan hoef je niet om de haverklap te vullen.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Madinees

Quote from: Noodle on April 07, 2019, 18:09:07 PM
Quote from: Madinees on April 07, 2019, 10:44:41 AM
Tip voor mensen die op zoek zijn naar een KoiCafe; kijk eens in de USA.
Via Google vind je ze daar rond de 200 euro. Scheelt een bak geld met hier.
Moet me er nog eens in verdiepen wat de verzendkosten zijn.

Maar als het goed is sturen ze die niet naar hier.
Afspraken met de verdeler hier.  :'(

Aardig marge maken ze hier dan! Uitgaande dat de dealers in de USA ook wel hun marge zullen pakken.

Ron

Op de vijver gebruik ik al jaren naar tevredenheid de koicafé. Elk jaar de batterij wel ff opladen en dan kan deze weer een seizoen tegenaan.
Wel jammer dat er maar 2 kilo voer in kan ...mocht voor mij wat meer zijn.

De Aquaforte Fishfeeder met 5 liter voercapaciteit bewijst zijn dienst aan de QB.
Pas aangeschaft en doet z'n werk prima. Heerlijk geruisloos en kan tot 6 x per dag voeren met knop voor extra handmatig voeren.
Prijs/kwaliteit dik in orde !
14 m³ vijver / blue eco 240 / Do-It combi 30 trommelfilter
1,8 m³ QB / Red Label ANP 6500 / MKF / Sansai mini trickel

Croesmaster

Ik heb de Aquaforte Fish Feeder.
Deze heb ik na onze laatste vijvertoer aangeschaft en ik vind dit een prima GRUISLOOS apparaat. 24 voerbeurten in te stellen is wel wat ruim vind ik maar je hoeft ze niet allemaal te gebruiken natuurlijk.
Voorheen een cloverleaf gehad. Nadeel daarvan is dat de verloopstekker van Amerikaanse aansluiting naar Europesche al 2 keer kapot is geweest. Verder had ik  hem ingebouwd zodat de invloed van het zonlicht geen invloed had op de transparante voorraadtank.


Croesmaster

Hierbij een illustratie van hoe ik mijn voerautomaat heb gemonteerd. In het najaar had ik wel last dat de korrels vochtig werden die in de pijp bleven zitten. Hierop moet ik nog iets verzinnen. Eerder stoppen met de automaat lijkt de beste optie.

Bas42

Vocht blijft een lasting problem en vraagt regelmatig controle en onderhoud (schoonmaak). Ook bij de cloverleaf problemen gehad met vocht ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas

Quote from: Croesmaster on April 09, 2019, 18:16:18 PM
Hierbij een illustratie van hoe ik mijn voerautomaat heb gemonteerd. In het najaar had ik wel last dat de korrels vochtig werden die in de pijp bleven zitten. Hierop moet ik nog iets verzinnen. Eerder stoppen met de automaat lijkt de beste optie.

Een stukje buisisolatie rond de pijp doen... Dan condenseert de buis niet zo snel meer aan de binnenzijde en blijven de korrels dus ook niet meer plakken. Het proberen waard...
Vijver 50m3 met Profidrum 65/40 trommelfilter, 2x Bakkishower, Profidrum BWB, 2x BlueEco 320. Quarantaine 2,5m3 met EA Pondsieve, Bakkishower, DMVario 20m3.