News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Voerautomaat

Started by Noodle, April 06, 2019, 19:55:30 PM

Previous topic - Next topic

Rob en tara koi

Quote from: Croesmaster on April 09, 2019, 18:16:18 PM
Hierbij een illustratie van hoe ik mijn voerautomaat heb gemonteerd. In het najaar had ik wel last dat de korrels vochtig werden die in de pijp bleven zitten. Hierop moet ik nog iets verzinnen. Eerder stoppen met de automaat lijkt de beste optie.

Of een mooie rvs steun direct langs de vijverrand die 30/40 cm over de vijverrand steekt  ;)

Croesmaster

Quote from: Bas on April 10, 2019, 08:06:11 AM
Quote from: Croesmaster on April 09, 2019, 18:16:18 PM
Hierbij een illustratie van hoe ik mijn voerautomaat heb gemonteerd. In het najaar had ik wel last dat de korrels vochtig werden die in de pijp bleven zitten. Hierop moet ik nog iets verzinnen. Eerder stoppen met de automaat lijkt de beste optie.

Een stukje buisisolatie rond de pijp doen... Dan condenseert de buis niet zo snel meer aan de binnenzijde en blijven de korrels dus ook niet meer plakken. Het proberen waard...

Goede tip Bas. We zullen het eens uit gaan proberen.  :y:

Sammy Koi

Ik heb een KoiCafé met solarpaneeltje op de vijver staan, ben er erg tevreden over. Zou eigenlijk wel willen dat hij groter zou zijn. In het hoogseizoen moet ik hem elke 3e dag opnieuw vullen. Er kan maar een kleine 2,5 kilo in.
Heb deze al heel wat jaartjes en zelf een nieuwe computer besteld zodat ik 8 voerbeurten kan instellen. Voor mij meer dan genoeg.
Dit jaar ga ik zelf de bedrading vervangen door nieuwe. Zou ook nog wel een Standaard door iemand willen laten maken.

Voor de (nog te instaleren) q-bakje heb ik een X-Clear liggen. Heb hier geen ervaring mee, lees alleen veel positieve ervaringen over.
Daarvoor heb ik jarenlang een cloverleaf gebruikt, ik was/ben daar zeer over te spreken en heb er zelf nooit problemen mee gehad.

Croesmaster

Quote from: Rob en tara koi on April 11, 2019, 20:14:57 PM
Quote from: Croesmaster on April 09, 2019, 18:16:18 PM
Hierbij een illustratie van hoe ik mijn voerautomaat heb gemonteerd. In het najaar had ik wel last dat de korrels vochtig werden die in de pijp bleven zitten. Hierop moet ik nog iets verzinnen. Eerder stoppen met de automaat lijkt de beste optie.

Of een mooie rvs steun direct langs de vijverrand die 30/40 cm over de vijverrand steekt  ;)

Thanks Rob. ik denk dat ik KoiDevil eens vriendelijk aan moet kijken. Hij zit in de RVS heb ik begrepen.

KoiDevil

nie te vriendelijk Henri, wil nie dat iemand jaloers wordt  8)

Croesmaster


Frans

Beste Allen,

M.b.t. een goede voerautomaat is er nog 1 die erg goed is, tenminste mij goed bevalt. Deze is van linn een Duits bedrijf. Misschien ook interessant om eens naar te kijken. Ik ben deze automaat op het spoor gekomen via modern koi blog van Martin Kammerer.

https://www.linn.eu/de/produkte/fischfuetterung.html

Groeten Frans.

SjuulD

Quote from: Frans on January 20, 2020, 21:35:35 PM
Beste Allen,

M.b.t. een goede voerautomaat is er nog 1 die erg goed is, tenminste mij goed bevalt. Deze is van linn een Duits bedrijf. Misschien ook interessant om eens naar te kijken. Ik ben deze automaat op het spoor gekomen via modern koi blog van Martin Kammerer.

https://www.linn.eu/de/produkte/fischfuetterung.html

Groeten Frans.


Een van deze automaten hing bij mijn vaste dealer. Deze konden de vissen zelf activeren doormiddel van een soort balletje die aan een touwtje zit. Echt bizar hoe snel ze dat doorhadden.. Nadeel was dan ook dat je deze niet 24/7 gevuld in je vijver kan hangen.

Mvg 
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Frans

Was wellicht wat onduidelijk. Ik bedoelde de variant Profi-Futterspender Automatik 5 kg . Die heb ik.

Leon77

Ik heb voor de vijver een koicafé. Met een zonnepaneel en met een instellingskastje voor 5 voerbeurten. Ik vind wel het geluid even te hard en wat mij tegen valt is heb je zoveel geld uitgegeven en als je nu een extra bedienkastje wil met 24 voerbeurten wil ben je er wederom duur aan. Verder werkt het apparaat perfect.

Ik ben nu bezig met een qbak/opgroeibak maar die wordt niet erg groot. Zo'n 1.5 kuub war max 4 vissen ingaan. Het nadeel vind ik  dat er geen kleinere, qua inhoud, voerautomaten zijn die ook nog eens meer dan bv 10 voerbeurten zijn en minder inhoud qua voer hebben. Zou mooi zijn als die van aquaforte ook een emmer op gezet kon worden met bv 2 liter voer.  Natuurlijk kan er ook minder voer in doen maar dan beb je nog zo'n lel van een apparaat hangen.

Chris

Hier heb ik de easyfeedy draaien nu 1 jaar in gebruik helemaal super kan tot 24 voerbeurten in 24 uur

Albert-jan

Ik heb nog geen voerautomaat maar het lijkt me wel een goede toevoeging. Momenteel voer ik voordat ik naar werk ga en bij thuiskomst weer meerdere keren. Ze snoepen ook veel van de vijverwand valt me op.

Denk voor de regelmaat qua voeren dat het wel beter is kleine beetjes gedurende de dag voor de ontwikkeling van de koi en ook voor het filter en stabielere waterwaardes.

10m3 vijver met 9 koi.

Perry

Quote from: Albert-jan on May 20, 2020, 21:58:06 PM
Ik heb nog geen voerautomaat maar het lijkt me wel een goede toevoeging. Momenteel voer ik voordat ik naar werk ga en bij thuiskomst weer meerdere keren. Ze snoepen ook veel van de vijverwand valt me op.

Denk voor de regelmaat qua voeren dat het wel beter is kleine beetjes gedurende de dag voor de ontwikkeling van de koi en ook voor het filter en stabielere waterwaardes.

Zeker waar en als het donkerder word eten ze ook veel minder stressvol
Voer hier ook in de nacht door

Bas42

Je staat versteld hoeveel levend voer in een rijkelijk met alg begroeide vijverrand te vinden is. Als ik kijk wat ik voer in grammen zou ik mijn koi veel te kort doen. Maar wel een gezond tapijtje tegen de wanden. Koi hebben prima body en een aantal zijn eerder te zwaar als te licht.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Zo dit seizoen gebruik maken van de voerautomaat voor het eerst.
10m3 vijver met 9 koi.