News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Voerautomaat

Started by Noodle, April 06, 2019, 19:55:30 PM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Quote from: Albert-jan on April 10, 2021, 15:53:59 PM
Foto

Ga je veel voordeel aan hebben! Ik voer sinds 1,5 jaar met een Koicafe. Nu nog 4x per dag maar dadelijk in seizoen 8x per dag.
Goed voor de vissen en het filter. Enige nadeel volgens Stefan van A&A is dat ze op een gegeven moment weten wanneer het voer komt en dat schijnt stress op te wekken bij koi.

Albert-jan

Ik hoop het ook kan 24x per dag voeren met deze. Voor nu 2x ingesteld om eens te testen.
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Quote from: Albert-jan on April 10, 2021, 16:19:11 PM
Ik hoop het ook kan 24x per dag voeren met deze. Voor nu 2x ingesteld om eens te testen.

Jij had toch ook last van wat nitriet of niet? Hiermee kun je sowieso wat constanter (beter verdeeld over de dag) voeren. Ga je ook effect mee hebben.

Albert-jan

Ja klopt inderdaad, hoop op deze manier ook stabielere waardes te zien.

10m3 vijver met 9 koi.

Albert-jan

10m3 vijver met 9 koi.

Madinees


Albert-jan

Quote from: Madinees on April 11, 2021, 19:08:03 PM
Quote from: Albert-jan on April 11, 2021, 18:34:35 PM


Testfilmpje

Werkt goed! Je voert al een hoop?

Lijkt zo denk ik,  zijn kleine korrels eigenlijk verkeerd besteld normaal voer ik grotere korrels. Automaat geeft hiervan zo een 50 a 60 gram per keer, 2x per dag nu. Water waardes zijn nog goed dus volgend weekend weer meten.

Mocht het niet goed gaan ga ik terug naar 1x per dag.

10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Dat valt mee inderdaad. Maar aan de hoeveelheid te zien kun je het denk makkelijk in meerdere keren verdelen? Ik zou 4x25/30 gram voeren ipv 2x 50/60.

Dennis

Ze happen ook nog niet echt naar het voer.Wat is je watertemperatuur? Ik zou de voerautomaat ook niet in de volle zon hangen,In zon doorzichte bak komt zonlicht,wat het voer niet ten goede komt.

Albert-jan

Quote from: Dennis on April 11, 2021, 21:27:14 PM
Ze happen ook nog niet echt naar het voer.Wat is je watertemperatuur? Ik zou de voerautomaat ook niet in de volle zon hangen,In zon doorzichte bak komt zonlicht,wat het voer niet ten goede komt.
12.5C momenteel, hoop richting de 15C weer te gaan volgende week.

Zonlicht gaat lastig worden aangezien die buiten hangt. Zou de buitenkant nog donkerder kunnen maken?
Nog niet echt over nagedacht eigenlijk.


Quote from: Madinees on April 11, 2021, 21:11:20 PM
Dat valt mee inderdaad. Maar aan de hoeveelheid te zien kun je het denk makkelijk in meerdere keren verdelen? Ik zou 4x25/30 gram voeren ipv 2x 50/60.

Dat wil niet met deze kleine korrel, met grotere korrel wel, dan geeft ie rond de 30 per beurt en kan ik beter verdelen inderdaad. Is wel het idee straks.

10m3 vijver met 9 koi.

Roland



Het geluid is door een apart stekkertje er tussen te zetten minder hard, ik kreeg gelukkig deze stekker bij de aanschaf erbij en kan 24 voerbeurten plannen geloof ik. Tot nu toe een van de beste aankopen voor mij geweest.
[/quote]

Stekkertje dat het geluid verminderd?
Hoe dan? En waar te verkrijgen?
Ook ik ben tevreden over de Koicafe,  muv het geluid als hij voer geeft... Hierdoor durf ik eigenlijk niet te voeren tussen 23.00 en 07.30 ivm overlast voor de buren. Ook al is het maar een brom van 2-3 seconde.... Als dat ieder uur is dan zou ik me er denk ik ook aan gaan irriteren.
Ik heb de trilfrequentie al aangepast, maar dat scheelt niet heel veel. Dus ik ben benieuwd wat voor stekkertje je bedoelt en wat dat doet.

Madinees

Dat stekkertje heb ik ook. Maar nog nooit zonder geprobeert. Met stekker ook best herrie maar kan er mee leven. Kan me niet voorstellen dat zonder nog meer is.

Roland

Maar wat voor stekker is dat dan, en waar plug je die in?

Albert-jan

Nou de voerautomaat is weer opgeborgen vorige maand.

Conclusie:
Het werkt goed, kon mooier het voer verdelen over de dag. Waterwaardes ook stabieler gebleven over het algemeen, (maar ben ook overgestapt naar 50L helix extra ipv 40L mutag.) Draai nu met 100L helix in het bewegend bed.

1x gehad dat de tijd versprongen was gek genoeg dus dat is wel opletten. Verder tevreden over de voerautomaat, vissen hebben een mooie body en stabiele groei ondanks de matige zomer.
10m3 vijver met 9 koi.