News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Voorjaar opstart tips

Started by Albert-jan, February 14, 2021, 13:28:54 PM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

Goedemiddag allemaal,

We zitten nu nog in de winter temperaturen dus geen problemen met water waardes etc. Maar ik kijk graag alvast even vooruit.

Vorig jaar had ik persoonlijk veel problemen met opstarten van de vijver na de winter ondanks dat ie nu 3 jaar draait en ruim voldoende ververs.

Ik denk dat het lag aan dat ik te snel ben begonnen met voeren, stabiel 10C vorig jaar begonnen met wat voeren.

Wat is een goede temperatuur om te gaan beginnen, dus wanneer het filter ook weer wat gaat doen? Een graad of 15C start de boel dan sneller op?

Hebben jullie nog goede tips om goed op te starten?



10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Herkenbaar, al heb ik geen echte problemen gehad behalve heel lang een te hoog percentage nitriet.
Een gevaarlijke periode is tussen de 12 en 16 graden dan zijn de parasieten actief en het immuunsysteem van de vis niet.

Ik ga in ieder geval rustiger opbouwen met voeren (het meeste komt er toch weer uit als ontlasting in die periode), vaker meten en langzaam opvoeren.
Wel ga ik een trickle en een warmtepomp in maart bijplaatsen. Vooral door de warmtepomp icm met trickel verwacht ik de boel sneller opgestart te hebben.


Fredb

Ik begin als de temperatuur weer stabiel boven de 8 graden komt, weer heel rustig met voeren. Als het water dan van zichzelf boven de 10 graden komt, verwarm ik bij in een week naar 15 graden. Ondertussen de waterwaardes meten, en rustig doorgaan met voeren. Aan de waterwaardes kan ik dan zien of ik meer kan gaan voeren. Al die tijd hou ik wel een kap op de vijver. Pas als ie zonder bijverwarmen boven de 15 graden blijft, gaat ie er af.

Dennis

Ik begin met voeren als de water temperatuur stabiel 10 graden blijft,of oploopt.Ik heb net ff de gegevens van de afgelopen jaren bekeken,en daaruit blijkt dat ik tusswen de 3 en 4 maanden tussen de 10 en 15 graden blijf hangen in het voorjaar.Aangezien dat dit als de gevaarlijke periode word gezien,vind ik de methode van Fred nog niet zo slecht,om dan de verwarming aan te zetten  op 15 graden.

Bas42

Voor mij ca. 2 maanden voerstop ingelast vanaf begin februari. Dus insteek om begin april weer langzaam op te starten met voeren mede afhankelijk van de watertemperaturen. Vervolgens meet ik wekelijks de waterkwaliteit. Door rustig op te starten en het filter de kans te geven mee op te starten hier eigenlijk niet veel problemen. Begin april nog een trickle bijplaatsen, dan mag het eigenlijk helemaal geen probleem meer zijn ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Ik ben heel benieuwd hoe het hier zal gaan aangezien te temperatuur niet echt onder de 14.5 is geweest

Bas42

Het is sowieso een bizar jaar (en we zijn pas net gestart). Afgelopen weekend nog -15 graden in de nacht en ze hebben het voor komende zondag al over bijna 20 graden .... Dat doet iets met de natuur, je vijver en je vissen .... Maar hoe beter de conditie van je vissen en je vijversysteem hoe beter je dat zal kunnen doorstaan.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Bedankt voor alle tips tot nu toe.

Op zich kan ik mij ook wel vinden in het iets sneller door/opwarmen naar de 15C a 16C en dit continue regelen met bijv. een heater of iets dergelijks totdat het zomerweer het over neemt.

Hierdoor zal het bioloog ook sneller opstarten en kun je dus eerder betere water waardes stimuleren. Wellicht dat ik dan niet steeds achter de feiten aanloop zoals vorig voorjaar.

Ook een groter bioloog zal uiteraard wel werken maar dit heeft ook tijd nodig om goed te gaan opstarten / functioneren.





10m3 vijver met 9 koi.

Floris

Ik denk dat het meeste al gezegd is. Veel mensen voeren denk ik in het voorjaar snel te veel. Meten is weten en daarmee kan je een hoop problemen voorkomen. En kijk ook naar wat je voert.

Ik ben van mening dat de oorzaak van in ieder geval een deel van de voorjaarsproblemen ook ligt in hoe de vissen de winter in gaan. Dus eigenlijk al in het najaar. Als je daar problemen hebt en de weerstand verzwakt is, zal het voorjaar ook eerder problemen geven.

Albert-jan

Gebruikt iemand van jullie de malamix 17 om de vissen een boost te geven in het voorjaar?
10m3 vijver met 9 koi.

Dennis

Nee,word hier niet gebruikt.

Perry

Voeg bijna niets meer toe aan het water

Madinees

Quote from: Albert-jan on March 05, 2021, 22:24:06 PM
Gebruikt iemand van jullie de malamix 17 om de vissen een boost te geven in het voorjaar?

Ja dat doe ik. Meestal in combinatie met bijzetten van nieuwe vissen. Weet niet of het ook écht een effect geeft.
Nadeel is dat het water 2 dagen groen is en het best wat kost voor zon kruidenpreparaat. Koop het meestal als het ergens in de aanbieding is.

Madinees


Perry

Water
Water
Water
Enkele dagen voor het bijplaatsen van nieuwe Koi virkon