News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Voorjaar opstart tips

Started by Albert-jan, February 14, 2021, 13:28:54 PM

Previous topic - Next topic

Margon


Madinees

Quote from: Perry on March 06, 2021, 09:19:11 AM
Water
Water
Water
Enkele dagen voor het bijplaatsen van nieuwe Koi virkon

Ja dat is ook mijn filosofie. Ik voeg geen virkon toe maar zit er wel aan te denken voor het bijplaatsen. Daarnaast doe ik een paar keer per jaar Malamix vloeibaar. Verder ook niks.

Albert-jan

Quote from: Perry on March 06, 2021, 09:19:11 AM
Water
Water
Water
Enkele dagen voor het bijplaatsen van nieuwe Koi virkon

Water wisselen hoort erbij vind ik maar Virkon nog nooit zelf gebruikt. Verlaagt de bacteriedruk lees ik maar werkt oxiderend (zoals kp?) dus filter krijgt ook een tikje?
10m3 vijver met 9 koi.

Bas42

Quote from: Albert-jan on March 07, 2021, 22:40:16 PM
Quote from: Perry on March 06, 2021, 09:19:11 AM
Water
Water
Water
Enkele dagen voor het bijplaatsen van nieuwe Koi virkon

Water wisselen hoort erbij vind ik maar Virkon nog nooit zelf gebruikt. Verlaagt de bacteriedruk lees ik maar werkt oxiderend (zoals kp?) dus filter krijgt ook een tikje?
Asl je een goed ingedraaid filter hebt is dat te verwaarlozen. Zelfs bij een twee-daagse KP behandeling in de vijver met een draaiend filter zie ik vaak een beter resultaat na de behandeling. Waarschijnlijk brand de KP een laagje vuil van het dragermateriaal. Overigens is dit geen pleidooi om altijd maar te behandelen zonder filter kort te sluiten! Het is sterk afhankelijk van de stabiliteit van de vijver en je filter. Je moet het met verstand bekijken en een juiste afweging maken.
Bij Virkon hetzelfde verhaal. Als je bv 2-3 gram per kuub gebruikt gedurende 3 dagen (bv bij het bijzetten van nieuwe koi) zal je ingedraaid filter daar nauwelijk of geen last van hebben. En het helpt aantoonbaar. Ga je naar 5 gram per kuub gedurende meerdere dagen dan kan het zijn dat je filter daar last van ondervind.
Persoonlijk heb ik goede ervaringen met Virkon maar beter is om helemaal niets te gebruiken. Uitgangspunt moet zijn dat je vijversysteem in belans is en je in principe zonder hulpmiddelen zou moeten kunnen vijveren. Op het moment dat je hulpmiddelen nodig hebt moet je naast de hulpmiddelen ook proberen de oorzaak weg te nemen of op te lossen!!! Toevoegen van klei en melkzuurbacterien (ter ondersteuning) is dan ook puur ondersteunend en in de basis niet noodzakelijk in een goede vijver.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Ik gebruik Virkon in het voorjaar,hoogzomer,najaar en als ik nieuwe vis plaats.
Met controle van een orp meter,zie je dat bij 2 Gr/ m3 Je een waarde meet van 300 mv.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Perry

Quote from: Bram 3.0 on March 08, 2021, 19:16:17 PM
Ik gebruik Virkon in het voorjaar,hoogzomer,najaar en als ik nieuwe vis plaats.
Met controle van een orp meter,zie je dat bij 2 Gr/ m3 Je een waarde meet van 300 mv.
Gr Bram 3.0


Ik ben niet thuis in de orp spul maar is dat niet bij iedere vijver anders als je er 2gr de kub in gooit ??

Bram 3.0




Ik ben niet thuis in de orp spul maar is dat niet bij iedere vijver anders als je er 2gr de kub in gooit ??
[/quote]

Het verminderd de bacteriedruk in iedere vijver.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Perry

Maar die zal in iedere vijver anders zijn
Dus zal niet zo zijn dat als ik 2gr de kub er in gooi ik ook op 300 mv uit kom of wel ?

Madinees

Quote from: Perry on March 08, 2021, 20:29:27 PM
Maar die zal in iedere vijver anders zijn
Dus zal niet zo zijn dat als ik 2gr de kub er in gooi ik ook op 300 mv uit kom of wel ?

Volgens mij heeft de vervuiling invloed daarop?

Dennis

Orp is toch wat anders dan bacterie druk? Ik test hier een aantal keren per jaar de bacteriedruk in de vijver en opgroeibak Dmv. een waterpreparaat 24 uur in een stove op 35 graden te leggen.
In de vijver is bijna tot helemaal niets te zien op het kaartje,in de opgroeibak altijd wel,helemaal als ik volop aan het voeren ben op 24 graden.

Bram 3.0

Quote from: Perry on March 08, 2021, 20:29:27 PM
Maar die zal in iedere vijver anders zijn
Dus zal niet zo zijn dat als ik 2gr de kub er in gooi ik ook op 300 mv uit kom of wel ?
Inderdaad afhankelijk van je vervuiling.
Je kan je bacterie druk laten meten met een swap,voor en na de behandeling.
Bij de AKV. Kost ong.25 euro voor een dubbele test!
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Albert-jan

Op zich een goed idee inderdaad om de bacteriedruk is te laten meten  :y:

Om het voorjaar wat sneller te simuleren in het gesloten vijver systeem toch maar extra verwarming geplaatst in de ontvangstkamer van het filter.

Hopelijk start hiermee het bioloog ook iets sneller op. Voorlopig lijken de koi de winter goed te zijn uitgekomen.

Virkon denk ik nog even over na, er komt nog wel een koi bij als die niet verkocht is voor Mei.
10m3 vijver met 9 koi.

Albert-jan

Om even verder te gaan op mijn bijgeplaatste 500W verwarmings elementen, dit werkt dus niet echt goed. Ik schakel ze via een inkbird wifi unit die werkt wel ok.

Heb 1 nieuw element gehad want element viel steeds uit. Ook worden de spiralen denk ik te heet gezien de zwarte plekken, best link.

Wat ik nu wil gaan proberen is 1 titanium element van 1000W of 1500W ipv deze spiralen en kijken of dat beter werkt.

10m3 vijver met 9 koi.

Bas42

Ik heb vorig jaar een titanium verwarmingselelemnt van 1 kw gehaald en ben daar erg tevreden over. Heeft hier prima gewerkt en heeft best wat capaciteit om het water boven de kritische grens te houden (25 m3 vijver).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Ik zoek me suf naar de 1kw titanium maar nergens te vinden. Waar heb jij deze vandaan ?
10m3 vijver met 9 koi.