News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Bouw opgroeibak

Started by Tijnc, February 09, 2021, 15:02:48 PM

Previous topic - Next topic

Tijnc

Hoi, ik ben begonnen met de bouw van mijn opgroei bak in de garage met de buiten maten van 2,40 lang 0,95 breed en 1,25 hoog ik ga hem bouwen van 5x7 en 18mm underlayment wat ik ga poleysteren in de lange voorzijde komt een ruit van 1,70 lang en 0,80 hoog op de bodem komt 1 bodemdrain 110mm deze gaat dan naar mijn easydrum van AEM daarna komt nog een zelfbouw bewegend bed waarna het via 2 63mm wand toevoeren terug de bak in gaat hier alvast wat foto's van de bouw😉

Bas42

Mooi project. Succes en ben benieuwd naar het eidnresultaat. Ga je in ieder geval veel plezier van hebben.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Mooi om te volgen

Weet je zeker dat je alleen voor bwb gaat

Tijnc

ben nog aan het twijfelen wat de biologische filter moet gaan worden of bwb/sb met bijv siporax of trickle

Dennis

Ga je de zijkanten nog isoleren? Scheelt je weer in stook kosten,ik denk dat je gaat verwarmen,want je spreekt over een opgroei bak.

Fredb

Mooi project!

Ik zo nog ff nadenken over een bodemdrain van 110. Is dat niet wat veel op 3 kuub?

Bas42

Quote from: Fredb on February 09, 2021, 22:38:41 PM
Mooi project!

Ik zo nog ff nadenken over een bodemdrain van 110. Is dat niet wat veel op 3 kuub?
Eens Fred. Het lijkt soms of dat er maar 1 maat pvc bestaat. Heb zelf op een goede 2 kuub bak een 50 mm bodemdrain geplaatst. Werkt perfect en meer als voldoende flow.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Tijnc

Quote from: Dennis on February 09, 2021, 21:50:11 PM
Ga je de zijkanten nog isoleren? Scheelt je weer in stook kosten,ik denk dat je gaat verwarmen,want je spreekt over een opgroei bak.
De zijkanten en bodem word geïsoleerd ja is alleen nog ff kijken met wat.
Quote from: Fredb on February 09, 2021, 22:38:41 PM
Mooi project!

Ik zo nog ff nadenken over een bodemdrain van 110. Is dat niet wat veel op 3 kuub?
Ben voor 1 110 gegaan omdat ik nog buis 110 had liggen en de aanvoer trommel ook 110 is. dit scheelt weer extra kosten ;)

Fredb

Ja, maar bij een lage flow, krijg je veel vuil wat in de drain bezinkt, waardoor je daardoor later veel meer kosten krijgt. (en ellende)  ;)

Tijnc

Als ik er een aqauforte 22.000S op zet denk ik dat dit wel goed zou komen. Zo kan ik ook even de pomp hoger zetten om de drain te flushen. :P

Fredb

De inhoud van je bak wordt 2.5 kuub? Dan moet je hem 3x per uur rondpompen om geen vuil in je drain te krijgen. Ik neem tenminste aan dat je flink ga voeren, omdat je het over een opgroeibak hebt. Ik denk dat je dan een flinke spoelbak met veel te veel stroming hebt.   Zalm zal dat wel wat zijn, maar lijkt mij voor Koi niet echt lekker voor de vissen.

Maar is mijn idee hoor. leuk  om te volgen :y:

Tijnc

#11
Quote from: Fredb on February 10, 2021, 21:11:26 PM
De inhoud van je bak wordt 2.5 kuub? Dan moet je hem 3x per uur rondpompen om geen vuil in je drain te krijgen. Ik neem tenminste aan dat je flink ga voeren, omdat je het over een opgroeibak hebt. Ik denk dat je dan een flinke spoelbak met veel te veel stroming hebt.   Zalm zal dat wel wat zijn, maar lijkt mij voor Koi niet echt lekker voor de vissen.

Maar is mijn idee hoor. leuk  om te volgen :y:
Mischien heb ik het niet goed verwoord. Wat ik bedoel te zeggen is dat als ik er een regelbare pomp op zet van zeg 10/20 kuub. Dat ik hem dan af en toe wat hoger in pompkracht zet zodat ik ze de bodem drain en leidingen kan spoelen van evt vuil. Of klopt mijn denkwijze hierin niet? Hoor het graag van jullie! hoop dat het duidelijk is zo ;)

Edit Fred: dubbele tekst verwijderd.

Fredb

Het kan wel. Dan heb je wel de discipline nodig om dit ook regelmatig te doen. En dan nog weet je niet of alles "los" komt. Ook het bezonken vuil komt dan gelijk in je filter terecht. Dit vuil licht ook al een paar dagen te rotten, wat ook niet echt wenselijk is.

Een stukje pvc, drain en een verloop zijn niet zoveel kosten, en bespaart je later werk, en je kan met een wat minder sterke pomp toe. 

Tijnc

Zal de discipline wel hebben om dit dagelijks te doen. 8)
Vandaag de bodemdrain erin gezet en de buis vast gezet met een balk tegen de pootjes aan, ook zit de achterwand er inmiddels in morge zal de raamkant er inkomen dan moet de terugvoer nog gemaakt worden in de wand en dan epoxy erop! Hoe kan ik de terugvoer het beste maken 1 op 20cm van de bodem en 1 op 20cm van de rand? Of hoe zouden jullie dit doen gr tijn!

Fredb

Netjes!

Ik zou er 1 boven in een hoek aan de korte kant doen