KoiCave Project #1: LED IT BE, Led verlichting boven de opgroeibak.

Started by Theokoi1962, March 02, 2019, 15:32:14 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Quote from: Madinees on August 05, 2020, 20:08:20 PM
Quote from: Perry on August 05, 2020, 10:25:32 AM
Zal een ander spectrum zijn dan ons doel de kleur behouden

Die ledfabrikanten hebben tegenwoordig van alles. Denk alleen niet dat ze iets specfiek voor Koi gaan ontwikkelen ;-)
In de aquaria wereld zie je nog wel ontwikkelingen mbt specifieke groeilampen maar die zijn juist weer meer gericht op de waterplanten is mijn indruk. JBL heft volgens mij wel een paar interessante led-lampen in zijn leveringsprogramma.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Quote from: kelvin on August 05, 2020, 22:31:13 PM
Weet iemand of mijn lampen ook nuttig zijn voor de kois?
Als iemand daar iets inhoudelijks over kan roepen is het Stefan vd Voort. Maar het gebruik van de lampen waarmee het opgroeiproject is gestart is uiteindelijk ook een proef geweest zonder te weten of dit succesvol zou zijn. Voor mij is in ieder geval duidelijk dat behoud van lichtintensiteit erg belangrijk is. Dus lampen moeten bij voorkeur het wateroppervlak direct aanschijnen zonder "filters" zoals glasplaten, golfplaten etc. Lichtmetingen tonen namelijk aan dat de lichtintensitiet door zo'n plaat bijna halveert. Dat geld dus waarschijnlijk ook voor lichtkoepels en lichtstraten. Ook viel mij op dat de lichtintensiteit van de groeilampen veel hoger lag dan bv een led daglamp terwijl die veel meer licht leek te geven (lees veel beter zicht).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Of jouw specifieke lampen goed zijn voor koi kevin durf ik niet te zeggen.
Wat ik nu vooral denk is dat de totatel intensiteit erg belangrijk is. Een normale TL lamp geeft gewoon niet voldoende licht om de vissen natuurlijk licht  te geven.
Het spectrum is een stuk dat we nog zouden moeten onderzoeken.

@madinees, Dat is leuk. Ik werk heel veel met Ellis, is namelijk mijn manager. Ik werk ook voor de indoorfarming tak, voor welk bedrijf werk jij dan? Een van onze partners?

Madinees

Quote from: Stefan V on August 07, 2020, 11:45:27 AM

@madinees, Dat is leuk. Ik werk heel veel met Ellis, is namelijk mijn manager. Ik werk ook voor de indoorfarming tak, voor welk bedrijf werk jij dan? Een van onze partners?

Leuk, kleine wereld dus. Ik werk bij Certhon.

Stefan V

Quote from: Madinees on August 07, 2020, 19:19:05 PM
Quote from: Stefan V on August 07, 2020, 11:45:27 AM

@madinees, Dat is leuk. Ik werk heel veel met Ellis, is namelijk mijn manager. Ik werk ook voor de indoorfarming tak, voor welk bedrijf werk jij dan? Een van onze partners?

Leuk, kleine wereld dus. Ik werk bij Certhon.

Dan denk ik dat wij elkaar laatst ontmoet hebben op ons onderzoekscentrum. Ik heb toen last minute (omdat mijn collega verhinderd was) jou en John een rondleiding gegeven, klopt dat?

Fredb


Madinees

Komt goed. Mijn antwoord op voorgaan de was 'ja' en daarna dat we het volop over de mogelijke toepassingen van led gehad hebben. Dan hoort het weer hier toch ;-)

Fredb


johnlith

Quote from: Theokoi1962 on May 26, 2020, 10:32:55 AM
Nou ja, je weet hoe ik er over denk Stefan. Ik ben laaiend enthousiast over de led lampen.
Ik ben nu toch wel aan de 'dood of de gladiolen test' begonnen. Sinds anderhalve maand heb ik naast twee karashi's maar liefst 4 tosai showa in de bak zitten. 2 X Isa en 2 X Ueno. Daarnaast nog een tosai kohaku van Matsue. Van die laatste weet ik al dat het beni goed blijft gedurende een heel jaar in de groeibak. De showa's is andere koek. Het beni is veel kwetsbaarder en zachter. Tjaard heeft bij de Ueno's er echt op aangedrongen...'Zet ze buiten, want je beni gaat er anders aan!'. Nu na anderhalve maand zie ik totaal nog geen verval van beni. Ik ga het volgen en hoop ook deze koi een dik jaar in de opgroei te kunnen houden.
hoi Theo,

hoe is het beni nu van de showa's.
ik wil graag weten of het  echt werkt. ik wil boven mijn opgroei/quarantainebak   ook misschien verlichting. daar komen de koi game vissen in.

Perry


Theokoi1962

Nee dat klopt Perry. Ik wil zeker niet meer zonder de lampen. Echter; of dit de beste lampen zijn is helemaal niet zeker. Wat ik inmiddels kan bevestigen is dat het beni veel beter blijft dan zonder lampen - zelfs een lichtkoepel levert onvoldoende licht op. Als je vissen (go-sanke) een jaar in de opgroei zitten, dan is er wel degelijk sprake van teruggang van het beni, maar niet op een manier die niet te overzien is. Meestal is het een kwestie van een aantal weken om het beni in de vijver weer helemaal goed te laten komen. Ik weet dat een aantal Cavers is begonnen met andere lampen (Paul van Mierlo en Peter Heintjes). Zou wel goed zijn om te zien wat dit bij hun gaat doen.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Perry

Dat kan wel eens interessant zijn

Begreep dat Stefan vd voort ook al ff met iets bezig is

johnlith

inderdaad interessant.
volstaan de aquarium  led lampen  van superfish of jbl niet? heeft iemand hier ervaringen mee?

Perry


Stefan V

Quote from: Theokoi1962 on December 20, 2020, 19:13:27 PM
Nee dat klopt Perry. Ik wil zeker niet meer zonder de lampen. Echter; of dit de beste lampen zijn is helemaal niet zeker. Wat ik inmiddels kan bevestigen is dat het beni veel beter blijft dan zonder lampen - zelfs een lichtkoepel levert onvoldoende licht op. Als je vissen (go-sanke) een jaar in de opgroei zitten, dan is er wel degelijk sprake van teruggang van het beni, maar niet op een manier die niet te overzien is. Meestal is het een kwestie van een aantal weken om het beni in de vijver weer helemaal goed te laten komen. Ik weet dat een aantal Cavers is begonnen met andere lampen (Paul van Mierlo en Peter Heintjes). Zou wel goed zijn om te zien wat dit bij hun gaat doen.

Dat dit de beste lampen zijn is zeker niet zeker. Dat ze werken is een super resultaat, van een simpel startend onderzoek. Hier heb ik echt nog heel veel vragen over, wat heeft dan dit resultaat zo gemaakt.  :-\ Er zijn meerdere lampen die misschien wel dit resultaat kunnen opleveren. Maar er spelen een heleboel factoren een rol in de licht opbrengst van een lamp. De ene lamp van 35 watt is zeker de andere niet etc.. En speelt het spectrum een belangrijke rol hierin?
Dat zijn vragen die we heel moeilijk kunnen beantwoorden. Om dit goed te doen, zouden we een grootschalige test op moeten zetten met vissen van dezelfde lichting, bloedlijn etc. om hier iets uit te kunnen halen. Wel interessant om te doen, maar een hele dure test naar mijn verwachting.