KoiCave Project #1: LED IT BE, Led verlichting boven de opgroeibak.

Started by Theokoi1962, March 02, 2019, 15:32:14 PM

Previous topic - Next topic

Theokoi1962

OK, ja dat is inderdaad zo. Voor mij is de groeibak echt een project hoe ik het maximale uit de vissen van halen.  Eest was het zuurstof in warm water (gemiddeld 108% op 24 graden nu), nachtvoeren, aantal voerbeurten, verversingen en op een gegeven moment kwam licht op het pad. Waanzinnige resultaten tot nu (net als zuurstof trouwens). Straks ga ik experimenteren met flow - niet zozeer middels de filters, want die is al prima, maar beweging in het water. En als dit is gedaan, dan ga ik met hardheid en pH  aan de slag. Gewoon hartstikke leuk om mee bezig te zijn.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Fredb

super! wij leren daar weer van. Zonder dit topic, had ik bijvoorbeeld geen daglichtlamp gekocht.

Madinees

Toevallig had ik vandaag een meeting met Signify (Philips) en die leveren hier in de Emiraten ook lampen voor de visteelt.
Ze telen hier nu zalm in een gekoelde omgeving, daar gebruiken ze ledlicht bij om de vissen beter te laten eten (is bewezen).
Ik had er nog nooit van gehoord maar voor hun is het een segment waar ze steeds meer doen.


Fredb

Vandaag mijn lamp binnen gekregen. Nu nog ff wat maken om hem goed boven de bak te krijgen.
Ik ben van plan om hem alleen overdag aan te doen, dus zal het met het rode licht wel wat mee vallen. Wel staat er in de beschrijving dat bij gebruik bij planten je verschillende hoogte en tijden moet gebruiken. b.v. net na het zaaien 16 tot 18 uur per dag, op 30 tot 50 cm. Maar b.v. als de bloem er in komt 10 tot 12 uur op 1 tot 2 meter hoogte. Zal voor de vissen ook een bepaalde afstand beter zijn?


Fredb


Perry


Fredb

? vis. hoezo?

:) Ik kijk ff of ik nog foto's kan vinden. Ik plaats ze dan wel even in een ander topic, om hier dan on-topic te blijven

Bas42

Quote from: Fredb on March 12, 2020, 22:07:12 PM
? vis. hoezo?

:) Ik kijk ff of ik nog foto's kan vinden. Ik plaats ze dan wel even in een ander topic, om hier dan on-topic te blijven
Eens een moderator altijd een moderator  :P
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Quote from: Madinees on March 01, 2020, 20:06:28 PM
Quote from: Fredb on March 01, 2020, 14:17:27 PM
welke zijn dat dan?

Ik ben geen kenner maar hier zie je het verschil: https://www.youtube.com/watch?v=P2bw4cgkh9c
Het moet wel 'full spectrum' zijn want je hebt ook alleen 'wit' en dan boots je buitenlicht niet na en krijg je verkleuring op je vissen.
Er zijn zelfs lampen waar je het spectrum kunt regelen, leuk voor als je aan Koi shows mee doet ;-)

Het barst van de 'growshops' in Nederland, die verkopen dat aan particulieren en kunnen wellicht advies geven.

Dit is helaas een vergelijking van niets. De lampen hebben allemaal een andere verbruik en warmte omzetting. Met het afsluiten van het klimaat tussen de planten krijg je veel warme ophoping wat de planten niet ten goede komt. Hierdoor is het echt onmogelijk om deze lampen zo te doen vergelijken.
Ik zou hier niet te veel naar kijken. In de tuinbouw zien we ook veel positief effect van de kleuren Rood, blauw en wit (wat een blauwe led is met een coating)
De full spectrum lampen zijn veel vaker minder efficient in energie omzetting en dus minder lichtopbrengst per watt.

Goed, het blijft een spannend onderwerp. De ecospeed led lampen ken ik neit, maar weet dat die van push marketing houd, zie hem echt overal op reageren op linkedin  :P Of het product ook daadwerklijk heel betrouwbaar is, geen idee.

Ik ben nu aan het kijken wat ik vinden voor een goede vervanging van de lampe ndie ik reeds geleverd heb bij Theo, Bas, Stefan en Perry.
Het lastige is, dat dit lampen zijn die niet bestemd zijn voor de particuliere markt, dus niet aan te komen zijn.


Hoe staat het verder met de ontwikkelingen in de bakken mannen?

Theokoi1962

Nou ja, je weet hoe ik er over denk Stefan. Ik ben laaiend enthousiast over de led lampen.
Ik ben nu toch wel aan de 'dood of de gladiolen test' begonnen. Sinds anderhalve maand heb ik naast twee karashi's maar liefst 4 tosai showa in de bak zitten. 2 X Isa en 2 X Ueno. Daarnaast nog een tosai kohaku van Matsue. Van die laatste weet ik al dat het beni goed blijft gedurende een heel jaar in de groeibak. De showa's is andere koek. Het beni is veel kwetsbaarder en zachter. Tjaard heeft bij de Ueno's er echt op aangedrongen...'Zet ze buiten, want je beni gaat er anders aan!'. Nu na anderhalve maand zie ik totaal nog geen verval van beni. Ik ga het volgen en hoop ook deze koi een dik jaar in de opgroei te kunnen houden.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bas42

Stefan, je kent mijn situatie. Wat ik zie is dat ik door de golfplaat afdekking veel lichtintensiteit verlies. Gezien het success bij Stefan en Theo ben ik van mening dat dit soort lampen pas echt optimaal tot hun recht komen als ze direct het wateroppervlak aanschijnen. Dus heb nog plannen om dit aan te gaan passen icm een betere afdekking van de bak (overweeg om dat te doen icm een ander filter zodat ik de hele ruimte beter kan inrichten ....). Ik heb qua filter wat op het oog maar heeft nog even tijd nodig  ;).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Theo,  super interessant om de showa te volgen!
Ik hoor graag hoe het verloopt.

@Bas, ik ben zeer benieuwd naar je plannen. Als stelregel hoor ik vaak voor plastic 50% licht transmissie (schoon) en voor glas zeker 90% (nieuw en schoon) +-75% bij ouder wel redelijk schoon glas. Je kunt misschien overwegen om een echte glasplaat erop te leggen? Of had je nog wat anders in gedachten?

Perry

Ik en Stefan hebben de krachten gebundeld
Bij mij zwemmen geen vissen met beni en mijn showa zwemt bij Stefan
Ik denk dat het aantal lampen/oppervlakte ook een dingetje is

Bas42

Quote from: Stefan V on May 26, 2020, 16:28:26 PM
Theo,  super interessant om de showa te volgen!
Ik hoor graag hoe het verloopt.

@Bas, ik ben zeer benieuwd naar je plannen. Als stelregel hoor ik vaak voor plastic 50% licht transmissie (schoon) en voor glas zeker 90% (nieuw en schoon) +-75% bij ouder wel redelijk schoon glas. Je kunt misschien overwegen om een echte glasplaat erop te leggen? Of had je nog wat anders in gedachten?
Ik wil een polycarbonaat kap laten bouwen waarbij ik de armaturen dus aan de binnenzijde monteer zodat een directe aanschijning van het wateroppervlak mogelijk is. Nadeel is wel dat de condens de armaturen gaat aantasten .... Moet dan nog iets verzinnen op de ventilatie
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter