News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Dode showa vol met huidwormen

Started by Madinees, January 23, 2021, 10:51:05 AM

Previous topic - Next topic

Fredb

Quote from: Madinees on January 24, 2021, 20:27:32 PM
Quote from: Fredb on January 24, 2021, 16:06:58 PM
Dan schop ik misschien een heilig huisje in, maar de kuren voor wormen zijn niet heel zwaar voor de vissen.  :) Wel goed zorgen dat het middel goed opgelost is

Wat moet ik dan hebben en werkt het bij koud water?
flubenol

Bas42

Wat ik laatst heb begrepen is dat bv de wormenmiddeltjes minder effectief zijn omdat met name de wormen ook minder actief zijn en dus ook minder het wormenmiddel opnemen. In zo'n situatie loop je het risico dat je wormen resistenter kunnen worden en je dus met steeds hogere concentraties of andere middeltjes moet gaan werken.  Ook niet ideaal. Mijn advies zou zijn om toch met veel geduld nog 1 of 2 andere koi te vangen en af te strijken. Mochten daar ook niet of nauwelijks huidwormen opzitten dan zou ik kiezen om de zaak goed te monitoren richting voorjaar en ingrijpen zo lang mogelijk uit te stellen. Met kieuwwormen is de situatie urgenter. Strijk de koi ook goed af (liefst op meerdere plaatsen maar in het geval van wormen ook zo dicht mogelijk achter de kieuwen om eventuele kieuwwormen te traceren).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter