News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Dode showa vol met huidwormen

Started by Madinees, January 23, 2021, 10:51:05 AM

Previous topic - Next topic

Madinees

Ik had het al in de whatsapp groep geplaatst maar wil het toch nog graag hier delen. Afgelopen week was ik een week in het buitenland en toen ik terugkwam zag ik tot mijn schrik een showa, zo goed als dood, op zijn zij liggen. Snel de waterwaardes getest (geen nitriet, geen ammonia, temp 8,5 graden) maar daar niks aan gezien. Aan de andere vissen zag ik ook niks.

De vis uit de vijver gehaald, wat niet meeviel door de winterkap en afgestreken. Zoals je op onderstaande filmpjes ziet zat deze helemaal vol met huidwormen.
Op het laatste filmpje zie je dat de andere vissen weinig last lijken te hebben. Het bowlen van een andere vis viel, door de winterkap, niet mee maar uiteindelijk heb ik nog een grote showa afgestreken. Daar was helemaal niks op te vinden.





Ik kreeg van verschillende mensen het advies om te behandelen. Maar door oa. het advies van Perry om te wachten heb ik besloten dit toch niet te doen.
Reden:
- Andere vissen lijken nergens last van te hebben, schuren of flitsen ook niet (dat zou bij wormen toch zichtbaar moeten zijn)?
- Afstrijkje andere vis was niks te zien
- Water is koud

Mijn voorzichtige conclusie is dat de vis aan iets anders is overleden en dat doordat de vis op een haar naar dood was zo verzwakt was dat huidwormen het laatste zetje hebben gegeven. Kan dat?

Ben benieuwd naar jullie mening en wat jullie gedaan zouden hebben?


Madinees

En hierbij een filmpje van de vis. Kieuwen zijn donkerrood, verder ook niks te zien.


Perry

Zou het niet zo kunnen zijn dat de wormen steeds sterker worden
Hoort ook steeds vaker dat ze minder makkelijk weg te krijgen zijn met behandelen

Zouden ze daardoor meer schade aanrichten en beter bestand zijn tegen koudere temperaturen

Fredb

zonde van de vis.

Ik ga met je voorzichtige conclusie mee. Heb je goed naar andere parasieten gezocht?

Goed in de gaten houden, en bij twijfel dan nogmaals een vis proberen te scheppen, en eventueel behandelen

Perry

Je hebt nu wel de tijd om ze in de gaten te houden door je quarantaine periode

Perry

Quote from: Fredb on January 23, 2021, 11:53:30 AM
zonde van de vis.

Ik ga met je voorzichtige conclusie mee. Heb je goed naar andere parasieten gezocht?

Goed in de gaten houden, en bij twijfel dan nogmaals een vis proberen te scheppen, en eventueel behandelen

Fred had het er met Bas vanmorgen ook over gehad dat ik het wel heel toevallig vond dat ik de dag ervoor hetzelfde verhaal heb gehoord
Maar er zijn bij de ak niet extreem meer van dit soort gevallen bekend

Madinees

Quote from: Fredb on January 23, 2021, 11:53:30 AM
zonde van de vis.

Ik ga met je voorzichtige conclusie mee. Heb je goed naar andere parasieten gezocht?

Goed in de gaten houden, en bij twijfel dan nogmaals een vis proberen te scheppen, en eventueel behandelen

Op deze vis vond ik alleen huidworm (mega veel). Op een andere vis helemaal niks. Net nog even naar de vissen gekeken zwemmen gewoon rond en flitst er geen een.
Toch ook raar dat het midden in de winter gebeurt?

Madinees

Quote from: Perry on January 23, 2021, 11:53:06 AM
Zou het niet zo kunnen zijn dat de wormen steeds sterker worden
Hoort ook steeds vaker dat ze minder makkelijk weg te krijgen zijn met behandelen

Zouden ze daardoor meer schade aanrichten en beter bestand zijn tegen koudere temperaturen

Hoor je inderdaad vaker. Maar het is toch ook zo dat ze altijd wel in het water aanwezig zijn maar normaal geen kwaad kunnen omdat de vissen zelf sterk genoeg zijn? Ze moeten toch ergens vandaan komen?

Fredb

@ Perry; niet dat ik weet.

@ Madinees: er is altijd wel een parasiet aanwezig. Als de vis verzwakt nemen de parasieten de overhand. Wormen in de winter komt wel meer voor, alleen door de lage temperatuur zijn ze minder actief, dus lijkt het mij dat de vis er ook minder snel last van heeft. Als deze vis al verzwakt was, wordt het er door de lage temperatuur niet beter op. De wormen zijn dan wel niet heel actief, maar zijn er wel.

Als het zou komen doordat de wormen al sterker worden, zouden ze ook op de andere vissen zitten. Het klopt wel dat wormen vaak moeilijker voor ons zijn te bestrijden

Dennis

Dat is balen zeg. Ik denk ook dat de wormen niet de doods oorzaak zijn, maar dat ze de overhand hebben gekregen toen de vis verzwakt was. Als de andere vissen geen wormen hebben heeft behandelen ook weinig zin lijkt mij. De vissen goed blijven observeren,bij geen afwijkend gedrag,had ik verder geen actie ondernomen.

Bas42

Het blijft natuurlijk altijd gissen maar uitsluiten dat de wormen toch de doodsoorzaak zijn durf ik ook niet. Ken wel meer gevallen waarbij de enige aanwijsbare reden van de dood van een koi een enorme hoeveelheid wormen was .... Wormen geven veel stress en koi is enorm gevoelig voor stress .... Tevens heb je maar 1 andere vis gecontroleerd ..... Mijn oogkeuring om parasieten uit te sluiten is toch om meerdere vissen te controleren.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Quote from: Bas42 on January 24, 2021, 15:02:10 PM
Het blijft natuurlijk altijd gissen maar uitsluiten dat de wormen toch de doodsoorzaak zijn durf ik ook niet. Ken wel meer gevallen waarbij de enige aanwijsbare reden van de dood van een koi een enorme hoeveelheid wormen was .... Wormen geven veel stress en koi is enorm gevoelig voor stress .... Tevens heb je maar 1 andere vis gecontroleerd ..... Mijn oogkeuring om parasieten uit te sluiten is toch om meerdere vissen te controleren.

Duidelijk, probleem is dat men kap er goed stevig op zit en ik daardoor niet makkelijk vissen kan bowlen. Heb een luik van 80x80 maar is lastig scheppen.
Vooralsnog zal ik ze dagelijks observeren. Preventief tegen huidworm behandelen met koude temperatuur heeft niet echt men voorkeur. Of kan dat wel?

Fredb

Dan schop ik misschien een heilig huisje in, maar de kuren voor wormen zijn niet heel zwaar voor de vissen.  :) Wel goed zorgen dat het middel goed opgelost is

Madinees

Quote from: Fredb on January 24, 2021, 16:06:58 PM
Dan schop ik misschien een heilig huisje in, maar de kuren voor wormen zijn niet heel zwaar voor de vissen.  :) Wel goed zorgen dat het middel goed opgelost is

Wat moet ik dan hebben en werkt het bij koud water?

Dennis

Ik heb hier afgelopen jaar huidwormen behandeld met antiworm van the koi doctor. 1 keer behandeld en geen worm meer te vinden. niet gebruiken onder de 7 graden.