Stel je vijver eens voor

Started by mtsry1968, January 21, 2021, 18:17:06 PM

Previous topic - Next topic

mtsry1968

Stel je vijver eens voor – aflevering 1 'In de put'

Eerst een stapje terug in de tijd ... naar 30 september 2019. Na vele maanden het internet afgeschuimd te hebben naar informatie en vele (voor)ontwerpen later, was het tijd voor de eerste spadesteek. Een vijver uitgraven (zelfs al steekt hij een stuk boven het maaiveld uit) met een schop zag ik niet zitten. Door de juiste hulp in te roepen, vooral met het juiste gereedschap, was de klus op een halve dag geklaard. 's Avonds zaten we echter letterlijk in de put.

En uiteraard ook wat technische specificaties zoals men dat zo mooi noemt van deze achthoekige vijver. Dat is niet rond, maar ook geen vierkant, in de hoop dat dit eenvoudiger te stapelen is. De afmetingen zouden moeten overeenkomen met de limieten van een enkele bodemdrain in het midden (fingers crossed).

Inhoud vijver: 20 m3
Diameter achthoek: 4 m (breedte: 3,7 m en lengte zijde: 1,5 m)
Diepte: 2 m
Verhoogd: 70 cm aan de voorkant en door de glooiing van het terrein 100 cm aan de achterkant
Met een vijverraam in een van de zijden

To be continued...

Bas42

Netjes  :y:. Met zo'n kraantje en goede grond is het idd zo gepiept. Hier 4 weken met het handje gegraven (groter maken 12 kuubs vijver  ;D)
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

Mooie zitkuil :y:

Ik dacht dat ze voor het bereik van een bodemdrain 3 mtr aanhouden.

mtsry1968

Quote from: Fredb on January 21, 2021, 20:21:12 PM
Mooie zitkuil :y:

Ik dacht dat ze voor het bereik van een bodemdrain 3 mtr aanhouden.

Mee eens ... maar je zou de grenzen kunnen verleggen door de relatief eenvoudige vorm, beluchten, afhellende bodem en twee doorvoeren onder 45° recht tegenover mekaar ... vandaar ook fingers crossed.

Fredb

 :y: Ik hoop dat het werkt.

Het is voor drains ook net een lastige maat. Met twee ben je er ook niet, en drie is teveel voor de inhoud. Of je moet met een kleinere buizenmaat werken

mtsry1968

Stel je vijver eens voor – aflevering 2 'Naar het filterhuis en terug'

Dat je ook een filter nodig hebt, is een open deur intrappen. Maar als je deze achter een haag wil verbergen, moet je toch een schop ter hand nemen om een gleuf te graven waarin je al je leidingen kan leggen. Bovendien moet je ook nog onder de haag door met je leidingen. Uiteraard mag een flexibele wachtbuis voor elektriciteit en een netwerkkabel niet vergeten worden. Via twee toevoerleidingen van 110 mm gaat het water naar het filterhuis: een van de beluchte bodemdrain en een van de skimmer. Drie pompen met drie retourleidingen van 63 mm sturen het water terug naar de vijver. Het water stroomt terug de vijver in via een trickle toren met waterval en twee doorvoeren onder 45° om een draaiende beweging te creëren vlak boven de bodem. En ondertussen is het al april 2020.

To be continued...

mtsry1968

Stel je vijver eens voor – aflevering 3 'En dan was er beton'

3 juni 2020 was een volgende mijlpaal ... de beton werd geleverd voor zowel de vloerplaat van het filterhuis als voor de vijver zelf. Bovendien werden de dag ervoor alle stapelblokken geleverd om de vijver op te bouwen. Maar vooraleer er gestapeld kon worden, dienden de leidingen gelegd te worden.

To be continued...

Fredb

mooi om te zien! Voor het bouwen heb je wel mazzel met die vaste grond. :y:

Floris

Leuk om te volgen, ziet er in iedergeval al goed uit :y: Heb je die leidingen in de vloer van het filterhuis op deze manier gestort, zodat je ze makkelijker zou kunnen vervangen als dat nodig mocht zijn?

Perry


mtsry1968

Quote from: Fredb on January 22, 2021, 18:50:13 PM
mooi om te zien! Voor het bouwen heb je wel mazzel met die vaste grond. :y:

Zolang die grond droog blijft wel. Eenmaal nat kan je er bijna mee boetseren.

mtsry1968

Quote from: Floris on January 22, 2021, 19:26:19 PM
Leuk om te volgen, ziet er in iedergeval al goed uit :y: Heb je die leidingen in de vloer van het filterhuis op deze manier gestort, zodat je ze makkelijker zou kunnen vervangen als dat nodig mocht zijn?

Dat was niet de reden (ik wil er nog niet aan denken dat ik die leidingen moet vervangen). Het geeft me een beetje extra flexibiliteit, maar ik heb die ruimten ook opgevuld met grind zodat ik soort drainage/afvoer gecreëerd heb.


Madinees

Mooi om te volgen en ziet er erg goed uit! Waarom heb je voor relatief dunne retourleidingen gekozen op die afstand? Hoeveel m3/uur verpomp je?
Ben al benieuwd naar de vervolgfoto's!

mtsry1968

Quote from: Madinees on January 23, 2021, 09:57:48 AM
Mooi om te volgen en ziet er erg goed uit! Waarom heb je voor relatief dunne retourleidingen gekozen op die afstand? Hoeveel m3/uur verpomp je?
Ben al benieuwd naar de vervolgfoto's!

Ik ben enigzins verrast door de opmerking. Hopelijk heb ik dan niets over het hoofd gezien.

Hoe ben ik op 63 mm gekomen? Op YouTube heb ik een vrij 'technisch' filmpje gevonden met als titel 'Drukverlust in Rohrleitungen' zonder het kanaal te vernoemen. Daarin wordt gesproken over een snelheid van 1 ... 1,5 m/s in drukleidingen. Met een debiet van een goede 6000 l/h kom je dan uit op een diameter van 50 mm als je met 1 m/s rekent. Ik heb dan een maat groter genomen nl. 63 mm en gebruik gemaakt van bochten i.p.v. knieën. Ik heb trouwens in de toevoerleidingen van 110 mm ook geen enkele knie gebruikt.