Stel je vijver eens voor

Started by mtsry1968, January 21, 2021, 18:17:06 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Ok dan zal het wel goed gaan. Ik heb mijn retouren 110mm gemaakt. Mijn vijver is even groot als die van jou en ik pomp in de zomer 30m3/uur rond en in de winter 20m3/uur.
2 pompen met ieder een 110mm retour. Ligt er dus veel aan hoeveel je wilt verpompen.

mtsry1968

Quote from: Madinees on January 23, 2021, 17:19:55 PM
Ok dan zal het wel goed gaan. Ik heb mijn retouren 110mm gemaakt. Mijn vijver is even groot als die van jou en ik pomp in de zomer 30m3/uur rond en in de winter 20m3/uur.
2 pompen met ieder een 110mm retour. Ligt er dus veel aan hoeveel je wilt verpompen.

Ik kan volgen.

mtsry1968

Stel je vijver eens voor – aflevering 4 'De ruwbouw is klaar'

Na een zomer gestapeld te hebben ... was de 'ruwbouw' in september 2020 klaar. Het was een heuse klus met die stapelblokken van zo'n 23,5 kg het stuk. Maar deze constructie zou voldoende stevig moeten zijn daar aan de achterzijde de vijver 100 cm boven de grond uitsteekt (wat mijn inziens toch vrij veel is) tegenover slechts 70 cm aan de voorkant. En dankzij het vijverraam was het een stuk minder klauteren.

To be continued...

Fredb

een meter is inderdaad best veel

Bas42

Ben ook wel benieuwd. Hangt ook af hoeveel wapening is aangebracht.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

mtsry1968

Quote from: Bas42 on January 24, 2021, 13:31:18 PM
Ben ook wel benieuwd. Hangt ook af hoeveel wapening is aangebracht.

Hopelijk voldoende: een vertikale wapening en een dubbele horizontale wapening (vanaf de laatste laag die nog in de grond zit).

mtsry1968

Stel je vijver eens voor – aflevering 5 'De techniek van het filteren'

Na de trommelfilter gaat het water naar het bewegend bed gedeelte: een polyester vijverbak van 600 liter om te beginnen gevuld met 100 l Hel-X met een diameter van 13 mm (HXF 13 KLL). Na het bewegend bed wordt het water opgesplitst in drie takken: een statisch bed filter (een kleinere polyester vijverbak van slechts 280 l) met o.a. 50 l Siporax, een plantenfilter met alleen een mini waterlelie Snow Princess (m.a.w. gewoon een bak met water), en een trickle toren met waterval (de keuze van het filtermateriaal ligt nog niet vast). Verder is er nog de mogelijkheid om een eiwitafschuimer te plaatsen. En alles is afgewerkt met uit gerecycleerde kunststof vervaardigde tand-en-groefplanken omwille van de ongevoeligheid voor vocht.

To be continued...

mtsry1968

Stel je vijver eens voor – aflevering 6 'Winterslaap'

Tijdens deze periode van het jaar viel er weinig te melden. Niet dat er niets is gebeurd: een kader voor het vijverraam laten lassen, een bestelling voor het glas geplaatst, de bodem afgeschuind, de vijver laten opmeten voor de 3D vijverfolie, en ... Allemaal kleinere en minder kleinere werkjes die erbij horen.

To be continued...

mtsry1968

Stel je vijver eens voor – aflevering 7 '3D vijverfolie & vijverraam'

Het voorjaar is daar met enkele lange weekends voor de deur... ideaal om plannen te maken. En dan is het zover. Het lange weekend staat voor de deur maar de regen is ook van de partij en de voorspellingen zien er echt niet goed uit. Door de beste momenten eruit te kiezen m.a.w. tussen de buien door werd eerst de de beschermdoek gelegd (op zijn plaats gehouden met de juiste lijm en duct tape) en nadien de 3D vijverfolie zelf (op zijn plaats gehouden door spanvijzen). Het eerste water kon erin om netjes de plooien in de bodem weg te werken. Spijtig genoeg kon het vijverraam niet meer geplaatst worden door de weersomstandigheden. Maar ondertussen is dit verleden tijd en is het echt vullen van de vijver van start gegaan. Tegen ongeveer 700 liter per uur gaat dit nog enige tijd duren.   

To be continued...


Perry

Eerste water erin is altijd een heerlijk iets

mtsry1968

Stel je vijver eens voor – aflevering 8 'Voorbereiding van de eindafwerking'

Ondertussen is de vijver gevuld met water inclusief enkele kleine aanpassingen aan het leidingwerk. En dan bedoel ik niet die bolkraan die ik vergeten was vast te zetten. De constructie in stapelblokken met wapening heeft zijn stevigheid bewezen want het waterniveau staat nog altijd op 1 m boven het maaiveld. En toen was het moment daar om het biologisch filter op te starten met 's morgens en 's avonds een scheutje ammoniak. De pocket testers en druppeltests worden regelmatig bovengehaald en resultaten netjes opgevolgd. Dit wil echter niet zeggen dat de bouwwerken stillagen ... integendeel ... de volledige constructie werd langs de buitenzijde geïsoleerd met 5 cm XPS isolatieplaten en afgewerkt met een 2 cm dikke bouwplaat. De bedoeling is om het geheel af te werken met steenstrips en blauwe steen.

To be continued...


Fredb


mtsry1968

Quote from: Fredb on July 23, 2021, 19:56:28 PM
Dat wordt een mooie bak!

Bedankt, maar voor de eindafwerking mocht ik niet alleen op stap.

Bas42

Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry