mijn KOI vijver 10 kuub

Started by wietzenu, January 09, 2021, 13:38:12 PM

Previous topic - Next topic

wietzenu

In de zomer van 2020 ben ik begonnen met de bouw van mijn derde koivijver:
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

wietzenu

11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

wietzenu

De vijver is qua maatvoering 2 x 3 meter en 2,15 meter diep geworden. Met hand gegraven omdat mechanisch absoluut geen optie was ivm beperkte ruimte. Maar op karakter kan alles dus na 2 maand graven konden de panelen worden geplaatst en het folie gelast. Prachtig strak en ruim 10 kuub als inhoud voor mijn vijver.
De vijver is 60 cm hoger dan het maaiveld. Puur een persoonlijke keuze omdat er dan meer ruimte voor de koi ontstaat en ik dichter bij de koi kan zitten (zomerdag)
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

Frans.s


wietzenu

Hieronder een schematische weergave zoals ik de filterlijn in gedachte had en ook grotendeels heb uitgevoerd:
Met enkele aanpassingen: beluchte bodemdrain is gewone drain geworden. en dus ook aparte luchtpad in de vijver.
Tevens na het trickle filter heb ik een eiwitafschuimer geplaatst welke tevens is voorzien van filtermateriaal.
Na verschillende ervaringen met een 110 mm afvoer heb ik nu bewust gekozen voor 75 mm. benieuwd hoe dit gaat in de toekomst.
fotos uploaden
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

wietzenu

Een kleine impressie van de eiwitafschuimer (zelfbouw)
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

wietzenu

Vanaf september 2020 is de vijver een feit en is de vijver gevuld. De eerste drie bewoners komen al snel en sterk mijn filter in de gaten houden en voeden met de nodige bacteria. Geen noemenswaardige problemen en rustig en niet te veel voeren is iets waar ik heel bewust mee bezig ben. Ook waterwaardes monitoren blijft belangrijk. Op dit moment zitten er 7 mooie bewoners in de vijver die prachtig hun rondjes zwemmen.



11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

Fredb


wietzenu

11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

wietzenu

waterwaardes vanaf 1 januari 2021 perfect in mijn ogen. PH7,5  GH9 KH5 Ammoniak, Nitriet en Nitraat alle 0. Kan niet wachten tot het water weer wat warmer gaat worden, op naar het voorjaar.
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

Frans.s

Wat een mooie foto's van de Kofi's👌😀

Frans.s


wietzenu

Dank je wel, komt denk ik door een tweede hobby  ;)
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

wietzenu

Deze is ook erg mooi: Ginrin Showa
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

Dennis

Ziet er goed uit  :y: en ook  mooie fotos van de vissen.
.