mijn KOI vijver 10 kuub

Started by wietzenu, January 09, 2021, 13:38:12 PM

Previous topic - Next topic

Perry

Ziet er goed uit en petje af voor het graafwerk  :P

wietzenu

Quote from: Perry on January 09, 2021, 20:51:29 PM
Ziet er goed uit en petje af voor het graafwerk  :P
Haha ja dat was zeker een dingetje zeg maar. en met 30 graden....
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

Perry


wietzenu

11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

Madinees

Quote from: wietzenu on January 09, 2021, 16:47:41 PM
waterwaardes vanaf 1 januari 2021 perfect in mijn ogen. PH7,5  GH9 KH5 Ammoniak, Nitriet en Nitraat alle 0. Kan niet wachten tot het water weer wat warmer gaat worden, op naar het voorjaar.

Mooie vijver en prachtige foto's van de vissen!
Ik zou toch uitkijken in het voorjaar met deze waardes. Nu gebeurt er niet zoveel in de vijver maar je filter doet denk ik nog niet veel.
Kun je ook uitleggen waarom 'je bewust gekozen hebt voor dunnere leidingen'? Die snap ik niet zo.

wietzenu

Quote from: Madinees on January 10, 2021, 10:08:14 AM
Quote from: wietzenu on January 09, 2021, 16:47:41 PM
waterwaardes vanaf 1 januari 2021 perfect in mijn ogen. PH7,5  GH9 KH5 Ammoniak, Nitriet en Nitraat alle 0. Kan niet wachten tot het water weer wat warmer gaat worden, op naar het voorjaar.

Mooie vijver en prachtige foto's van de vissen!
Ik zou toch uitkijken in het voorjaar met deze waardes. Nu gebeurt er niet zoveel in de vijver maar je filter doet denk ik nog niet veel.
Kun je ook uitleggen waarom 'je bewust gekozen hebt voor dunnere leidingen'? Die snap ik niet zo.

Dank voor het compliment. En idd ik blijf het filter en de vissen in de gaten houden en meten. Heb met vorige vijvers (2) niet echt opstart problemen gehad, maar blijft uitkijken. Toch denk ik dat het filter wel wat aan het doen is want er zwemmen toch echt zeven vissen in waarvan twee al 50cm zijn. Dus deze produceren wel het e.a.
Op de vraag van kleinere leiding heeft puur te maken met afzettint van vuil. Want ondanks een 10 kuubs pomp (regelbaar) blijft er ontzettend veel vuil in liggen. Met de vorige vijvers was ik altijd bezig om de buizen leeg te spoelen. Natuurlijk e.a. wel in overleg gedaan. Want bij twijfel nooit inhalen. En ik verwacht met mijn vijver niet echt problemen qua flow. Zou het met een grotere vijver en dito capaciteit pomp niet doen idd.
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

Bas42

Dat is nog eens een introductie  :y:. Mooie foto's ook!
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

wietzenu

Quote from: Bas42 on January 10, 2021, 20:21:44 PM
Dat is nog eens een introductie  :y:. Mooie foto's ook!
Dank je wel Bas, en er zullen wel meer foto's gaan volgen dit jaar.
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

wietzenu


Bijna eind van de maand dus alles maar even meten tijdens de wekelijkse schoonmaak/spoelen van het filter. Zover ik kan zien gaat het prima en de vissen zien er ook mooi uit. (niet onbelangrijk)  ;)
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

wietzenu

Prachtig het frisse Japanse groen en rood
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

wietzenu


1 van de kleinste Sankes komt even door de oppervlakte heen. Deze sanke is naar schatting 25cm.
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

nico1012

echt knap als je zulke foto's kan maken.

Perry

Is idd niet makkelijk mooie foto's maken

wietzenu

Bijna jaartje verder en kom tot de conclusie dat ik een skimmer toch wel mis. Ligt soms veel stuifmeel en troepjes aan de oppervlakte en dat moet nu ook maar eens weg. Beetje dom dat ik dit niet meteen heb meegenomen. Enfin ik ga het nu proberen op te lossen maar kan wel wat denkhulp gebruiken.

In de vijver zit gelukkig een wanddoorvoer van 50mm ongeveer 25cm onder waterspiegel. Deze wordt nu gebruikt als overloopsysteem. Ik kan in mijn filterput vanaf deze 50mm aftappen om verbinding te maken met mijn sieve. Alles wordt dan gewoon 50mm. ook sluit ik de overloop d.m.v. t-stuk weer aan zodat deze gewoon blijft functioneren.

Echter.
De aansluiting op de sieve wilde ik anders maken dan gebruikelijk.
Ik wilde een wanddoorvoer maken in het zeefgedeelte en dus niet in de ruimte waar de bodemdrain binnenkomt.
aan de buitenzijde van de sieve natuurlijk wel een kogelkraan zodat ik de flow zelf kan bepalen of helemaal uit kan zetten. Aan de binnenzijde van de sieve een klein stukje pvc zodat het water ook gewoon over de zeefbocht valt.

Wat denken jullie? zou dit gaan werken? hoor het graag of iemand hier ervaring mee heeft op deze manier.
Let wel ik heb maar een klein oppervlakte als het om vierkantemeters gaat. ongeveer 5. Dus in mijn ogen hoeft de skimmer niet als een gek lopen slurpen of heb ik het mis?
11m3 - Kinshi High Tech Sieve - mini Trickle - NEXUS210 - 80ltr Helix BWB - EA Tempest

Perry

Waarom dan geen losse skimmer in je vijver
Dan hoef je niets te doen