verwarming met cv ketel.

Started by jeroen88, December 06, 2020, 10:14:39 AM

Previous topic - Next topic

Perry

Quote from: Stephan Schuller on January 30, 2021, 12:46:35 PM
Quote from: Perry on January 30, 2021, 12:41:12 PM
Even hier ook verder op borduren

Ik heb op de verdeler van mijn vloerverwarming nog twee uitgangen over
wat als ik er 1 aansluit op een spiraal die in mijn filter hangt
Met een afsluitkraan of iets met een thermostaat erop

Gaat dit werken of waar ga ik problemen tegen komen

Dit gaat niet zo werken. Vloerverwarming is laag temperatuur verwarming en die spiralen zijn bedoelt voor hoogtemperatuur. Je ketel reageert ook maar op 1 thermostaat tenminste in de meest gebruikte situatie in nl.

Ik zou het dan als volgt gaan gebruiken
Stel ik wil 15 graden behouden

Bij 14 graden zet ik de kraan handmatig open zodat het water door de spiraal loopt (heb een bierkoel spiraal)
En weer uit als die weer op temperatuur is

Weet niet wat de temperatuur is van het water van de vloerverwarming

Fredb

Quote from: Madinees on January 30, 2021, 13:14:28 PM
Ja goede tip! Kan ook beter niet het warme water van de warmtepomp in de trickel laten lopen denk ik maar op de retour aansluiten?

De pomp die ik op het oog heb kun je vanaf 15 graden instellen. Dus dat is precies wat ik zoek.
Als je een goede stroming door de warmtepomp heb, wordt het niet zo heel warm hoor. Ik heb hem rechtstreeks op een retour op de bodem. Je voel wel dat het water wat warmer is, maar niet schokkend. Ik heb ook nog nooit een vis erbij zien leggen.

Madinees

Ik kan nergens vinden wat de uitgaande temperatuur van het water is. Liefst laat ik het geen over de trickel (die geisoleerd is) lopen.

Fredb

dit zal afhankelijk zijn van de pomp die je op de warmtepomp heb. Bij 1m3 zal er waarschijnlijk heet water uit komen, en bij 10 m3 iets warmer dan je vijverwater

Floris

Quote from: Madinees on January 30, 2021, 13:14:28 PM
Ja goede tip! Kan ook beter niet het warme water van de warmtepomp in de trickel laten lopen denk ik maar op de retour aansluiten?

De pomp die ik op het oog heb kun je vanaf 15 graden instellen. Dus dat is precies wat ik zoek.

Let ook even op hoe de thermostaat is in te stellen. Per 0,1 / 0,5 of 1,0 graad. Bij veel warmtepompen voor zwembaden is dit bv 0,5 - 1,0 Dit kan  temperatuur schommeling opleveren.

Fredb

een graad verschil lijkt mij geen probleem.

Wel een tip; meestal zit er een tijdschakelaar op. Zet die bijvoorbeeld dat ie tussen 22.00 en 9.00 smorgens niet aan gaat. Deze tijd is buiten het koudst, en is de pomp dus het minst efficiënt. Mijn ervaring is omdat de temperatuur van de vijver dan zakt, de pomp juist in deze uren aan gaat.

Madinees

Quote from: Fredb on January 30, 2021, 17:16:13 PM
een graad verschil lijkt mij geen probleem.

Wel een tip; meestal zit er een tijdschakelaar op. Zet die bijvoorbeeld dat ie tussen 22.00 en 9.00 smorgens niet aan gaat. Deze tijd is buiten het koudst, en is de pomp dus het minst efficiënt. Mijn ervaring is omdat de temperatuur van de vijver dan zakt, de pomp juist in deze uren aan gaat.

Ja inderdaad. Zal wel kunnen verwarmen maar zal heel veel stroom verbruiken. Ik ben wel benieuwd hoever men vijver afkoelt in de nacht.
Hij is steens gemeltseld en ca. 70cm boven de grond maar niet geïsoleerd.

Fredb

Die van mij is 60 boven grond, en niet geïsoleerd. Wel 2 meter diep. Ik heb nooit meer dan 1.5 graden verschil gehad. Dat moeten ze maar kunnen hebben. In de natuur zal dat niet anders zijn. Dit hangt ook af van de tijd van het jaar. Als je begin Mei al op 20 graden zit, en nachtvorst krijg, koelt het misschien wat meer af, dan dat je op 16 graden zit. Het is dus ff spelen met de tijd van het jaar.

Ook hoe je vijver is gebouwd. Een vijver van 20 kub, zal bij een meter diepte meer afkoelen, dan bij 2 meter

Madinees

Ja ik maak me ook niet teveel zorgen. Ga het gewoon meten en aan de hand daarvan wat bijsturen.
Kan er toch weinig aan doen. Beetje balans vinden tussen een leuke temperatuur en stroomverbruik.

Floris

Quote from: Fredb on January 30, 2021, 17:16:13 PM
een graad verschil lijkt mij geen probleem.

Wel een tip; meestal zit er een tijdschakelaar op. Zet die bijvoorbeeld dat ie tussen 22.00 en 9.00 smorgens niet aan gaat. Deze tijd is buiten het koudst, en is de pomp dus het minst efficiënt. Mijn ervaring is omdat de temperatuur van de vijver dan zakt, de pomp juist in deze uren aan gaat.

Wat ik bedoelde is dat het bij sommige warmtepomen het zo werkt dat als je hem op stel, 20 graden instelt en het schakelmoment op 0,5 graden, de pomp uitgaat bij 20,5 en weer in schakelt bij 19,5 graden (zie filmpje op 27:00 min) Bij 1,0 graden schakelmoment betekend dit dus 2 graden verschil. Als dit alleen in de nacht gebeurd, en overdag weer langzaam opwarmd zoals op een natuurlijke manier, lijkt het mij ook niet zo'n probleem. Maar elke keer, een paar keer per dag zou ik liever willen voorkomen.

Daarnaast werkt dit voor een full inverter pomp ook minder efficient,. Hij zal eerder op 70% of 100% vermogen gaan draaien om op te warmen, dan op de 30% bij een minder hoog te overbruggen temp verschil. Dit maakt juist de full inverter pompen een stuk efficienter en zorgt voor een hogere COP waarde.




Madinees

Tnx! Ik ga ook voor een full inverter pomp. Wilde een berekening maken hoeveel stroom het me ongeveer gaat kosten maar dan kom je toch steeds bij die afkoeling.
Formule daarvan is toch nog wel vrij lastig. Ga maar eens bij ons op de zaak vragen denk ik.

Floris

Tja, blijft lastig te berekenen met zoveel verschillende factoren.

Bij een full inverter pomp is het ook wel de moeite om te kijken naar een pomp met overcapaciteit. Op die manier zal je eerder op 30% vermogen draaien en zal de pomp minder lang hoeven draaien.


Madinees

Inderdaad, net als bij de gewone vijverpomp die regelbaar is. De aanschafprijs moet ook leuk blijven vind ik.
Beetje balans zoeken. Maak me toch nog de meeste zorgen met verschil tussen dag en nacht. En in de nacht op temperatuur houden zal meeste energie kosten.
Maar door niet extreem te verwarmen in maart-april moet het wel lukken denk ik.

Heb nu deze besteld: https://www.toppy.nl/product/14659/818/zwembad/zwembadverwarming/warmtepomp-zwembad/w-eau-full-inverter-7-6kw-zwembad-warmtepomp.html

Madinees

Waar ik ook benieuwd naar ben is het koelen in de zomer. Ik heb altijd 'last' van een hoge PH en kan daardoor niet maximaal beluchten omdat ik dan heel veel CO2 uitdrijf waardoor de PH nog verder stijgt.
Kraanwater is ca. 8,4, vijver normaal rond 8,5 maar als ik heel veel belucht rustig boven de 9! Kijken of ik als het heel heet is met deze warmtepomp het water gewoon constant op 24 graden kan houden.

Fredb