verwarming met cv ketel.

Started by jeroen88, December 06, 2020, 10:14:39 AM

Previous topic - Next topic

Fredb

Quote from: jeroen88 on December 06, 2020, 19:12:50 PM
900 valt mee. kwa aanschaf.
zal niet veel schelen met een cv ketel en alles er op en er aan.
werk je dan met een warmte wisselaar of pomp je gewoon het vijverwater er door heen.
moet hij buiten staaf of  kan het ook in de sxhuur.   daar is de temperatuur iets beter.
Ik pomp het vijverwater er doorheen. Wat dus wel een extra retour en pomp kost.

Floris

Fred was net iets eerder  ;)

Quote from: jeroen88 on December 06, 2020, 19:12:50 PM
900 valt mee. kwa aanschaf.
zal niet veel schelen met een cv ketel en alles er op en er aan.
werk je dan met een warmte wisselaar of pomp je gewoon het vijverwater er door heen.
moet hij buiten staaf of  kan het ook in de sxhuur.   daar is de temperatuur iets beter.

Een warmtepomp werkt met een externe pomp die het door je warmtepomp heen pomp met een flow tussen de 2 en 6 m3/uur. Ligt een beetje aan wat voor capaciteit warmtepomp je kiest. Je kan hem dus tussen je retour plaatsen of met een extra pomp werken. Deze moet je apart aanschaffen en zit niet bij de warmtepomp.

De warmtepomp kan je niet in een ruimte plaatsten (zie vorige post)

Perry

Jammer dan zou die hier op het plat dak moeten komen
Ook niet ideaal n

Madinees

Bij zeker denk ik wat voor de toekomst. Eerst dit jaar maar eens de trickel plaatsen. Als ik ook ga verwarmen is het ook om in het voorjaar boven de 15 graden te blijven en in de zomermaanden rond de 24. Moet hiermee goed kunnen en is ook prima regelbaar lijkt me icm watertemperatuur. In de winter verwarmen zie ik geen nut in, of we moeten echt een horrorwinter krijgen (maar dan is het zo koud dat de warmtepomp ook niks doet).

Leon77

Ga even meelezen hier. Had zelf ook een post gemaakt met eenzelfde vraag. Kennelijk was ik niet de enige die deze vraag had. Theoretische gedeelte erg interessant. Hoop dat er meer mensen gaan reageren ook vanuit de ervaring die ze met hun systeem hebben.

Mbt geluid, opbrengst en uiteraard niet onbelangrijk de kosten. Waarom de keuze voor bijvoorbeeld voor het merk.

jeroen88

floris bedankt voor de studie materie.

nu staan mijn filters gravitair.
dan kan ik toch met de zelfse pomp door de warmte pomp. als de flow maar niet te hoog is.   skimmer staat nu met een 8 kuubs uur pomp. 

alleen lees ik dat se pomp bet beste zou werken in de volle zon.   dan zou die  in de tuin komen.
liever heb ik hem achter de schuur maarja daar staan bomen enzo  dus geen zon. 
verlies je dan veel rendement. 

hopelijk komen er nog wat meer antwoorden.
heb geen haast.  al jeuken mijn handen wel om  te verbouwen  en doen haha

Floris

Ja, je zou dan in principe gewoon dezelfde pomp kunnen gebruiken. Je zou bijvoorbeeld een extra aftakking kunnen maken richting de  als de flow te hoog is.

De voorkeur heeft een aparte pomp voor de warmtepomp zodat je niet hoeft te gaan knijpen in de leidingen om de juiste flow te krijgen.

De warmtepomp werkt denk ik het beste in de warme zon. In de schaduw zal je daarom wel wat rendement verliezen maar hoe veel is lastig te zeggen. Dit is van meerdere  factoren afhankelijk.

De temperatuur in de schaduw
De temperatuur van het water
De temperatuur die je wilt bereiken.

Uiteindelijk haalt de warmtepomp de warmte uit de lucht uit de omgeving. De luchtstroom die daarbij ontstaat zal de warme lucht uit de zon ook richting de warmtepomp verplaatsten vermoed ik. Maar ik heb hier zelf geen ervaring mee. Misschien dat er hier op het forum mensen zijn die een warmtepomp in de schaduw hebben staan?


Fredb

bij mij staat ie de halve dag in de schaduw. Maar wel in de luwte. Dus minder last van "koude wind" Ik heb hem ook expres niet op het oosten geplaatst. Dit lijkt mij vooral in het voorjaar beter. Ik verwarm dan bij als de temperatuur van het water uit zichzelf boven de 10 graden komt, naar 15 graden (met kap op de vijver.) Vooral in het voorjaar kan de temperatuur op beschutte plekken al lekker zijn, terwijl er een koude wind uit het oosten komt.

Leon77

Welke heater heb jij? En die temperatuur van 10 graden is dat ongeveer in mei? Hoeveel kosten ven je daar ongeveer aan kwijt? Heb je veel last van het geluid ?

Fredb

Een Gardenpac (zie eerder in dit topic)

Eind maart begin April beginnen met bij verwarmen. Eind april de kap er af.

Madinees

Ik vind dit een erg interessant topic. Wat me het meeste opvalt is dat veel mensen kiezen voor óf een CV maar nog vaker een electrische verwarming.
Als je kijkt naar de prijzen van warmtepompen dan hoor je daar opvallend weinig over.

Aangezien ik mijn filter ga uitbreiden met een trickle, welke best ver van de vijver komt te staan zit ik te denken om verwarming toe te voegen.
Niet voor de winter maar vooral om in het voorjaar niet tussen de 12-15 graden te zitten maar snel daar boven. En om de vijver in het seizoen boven de 20 te houden.
De prijzen van warmtepompen en het verbruik lijken alles mee te vallen.

Stel als ik zoiets: https://www.toppy.nl/product/14659/818/zwembad/zwembadverwarming/warmtepomp-zwembad/w-eau-full-inverter-7-6kw-zwembad-warmtepomp.html als by-pass langs de trickle laat lopen. Dat moet toch goed kunnen? Hoe meer ik me er in verdiep hoe interessanter het lijkt.

Iemand als een meer over nagedacht?

Perry

Even hier ook verder op borduren

Ik heb op de verdeler van mijn vloerverwarming nog twee uitgangen over
wat als ik er 1 aansluit op een spiraal die in mijn filter hangt
Met een afsluitkraan of iets met een thermostaat erop

Gaat dit werken of waar ga ik problemen tegen komen



Stephan Schuller

Quote from: Perry on January 30, 2021, 12:41:12 PM
Even hier ook verder op borduren

Ik heb op de verdeler van mijn vloerverwarming nog twee uitgangen over
wat als ik er 1 aansluit op een spiraal die in mijn filter hangt
Met een afsluitkraan of iets met een thermostaat erop

Gaat dit werken of waar ga ik problemen tegen komen

Dit gaat niet zo werken. Vloerverwarming is laag temperatuur verwarming en die spiralen zijn bedoelt voor hoogtemperatuur. Je ketel reageert ook maar op 1 thermostaat tenminste in de meest gebruikte situatie in nl.

Fredb

Quote from: Madinees on January 30, 2021, 12:02:54 PM
Ik vind dit een erg interessant topic. Wat me het meeste opvalt is dat veel mensen kiezen voor óf een CV maar nog vaker een electrische verwarming.
Als je kijkt naar de prijzen van warmtepompen dan hoor je daar opvallend weinig over.

Aangezien ik mijn filter ga uitbreiden met een trickle, welke best ver van de vijver komt te staan zit ik te denken om verwarming toe te voegen.
Niet voor de winter maar vooral om in het voorjaar niet tussen de 12-15 graden te zitten maar snel daar boven. En om de vijver in het seizoen boven de 20 te houden.
De prijzen van warmtepompen en het verbruik lijken alles mee te vallen.

Stel als ik zoiets: https://www.toppy.nl/product/14659/818/zwembad/zwembadverwarming/warmtepomp-zwembad/w-eau-full-inverter-7-6kw-zwembad-warmtepomp.html als by-pass langs de trickle laat lopen. Dat moet toch goed kunnen? Hoe meer ik me er in verdiep hoe interessanter het lijkt.

Iemand als een meer over nagedacht?
Als je genoeg stroming heb wel, anders krijg je een warme straal je vijver in.

Informeer wel of de temperatuur lager dan 18 graden is in te stellen. Bij veel zwembadverwarmingen kon dit niet.

Madinees

Ja goede tip! Kan ook beter niet het warme water van de warmtepomp in de trickel laten lopen denk ik maar op de retour aansluiten?

De pomp die ik op het oog heb kun je vanaf 15 graden instellen. Dus dat is precies wat ik zoek.