News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Nitriet piek en flow

Started by Zoetekouw, June 03, 2020, 16:44:37 PM

Previous topic - Next topic

Zoetekouw

Nadat ik dit seizoen iets te gretig met voer van start ben gegaan kreeg de vijver natuurlijk te maken met een forse nitriet piek. Toch wel flink geschrokken natuurlijk. Tijd voor aktie.  Mijn nitriet en nitraat meet ik met een exact micro 7+ en kan dus vrij exact(what's in the name) meten. De nh3 en temp worden continu door de seneye in de gaten gehouden. Ik ben even wat testen gaan doen en kwam gister met deze cijfers ;

Temp 20,6
Ph 8,18
Nh3 0.040
No2 vijver 0.64
No2 filter 0.56
No3vijver 117
No3 filter 88

Cijfer die je niet wilt zien natuurlijk maar wel interessant. De filters werken wel zoals je aan de cijfers kunt zien. Zelfs het nitraat wordt afgebroken. Maar goed, opzoek naar een oplossing. Als trouwe kijker van de arts and ants filmpjes heb ik daar een tip vandaan gehaald.
Ik heb mijn dm vario van 100% naar 60% terug gezet. Tevens heb ik het voeren drastisch verminderd en het merk bacteriën, die hun verkopen, toegevoegd. Na exact 24 uur kam ik tot de volgende meting:

Temp 20,6
Ph 8,24
Nh3 0.040 Mg/l
No2 vijver 0.34 Mg/l
No2 beadfilter 0.29 Mg/l
No2 trickle 0.15 Mg/l
No3 vijver 98 mg/l
No3 bead 88 mg/l
No3 trickle 70 mg/l

Zeer interessant dus. Helaas heb ik drie veranderingen door gevoerd dus waar het aan ligt?  Er is niet meer dan anders water ververst de afgelopen 24 uur Ik ga van de combinatie uit. Maar sommige mensen geloven niet in bacteriën toevoegen. Dus als je die doorstreept houd je de flow en het voer over.
Ik laat alles nu nog even tot zaterdag op deze manier. Als de nitriet naar normaal waarde gaat schroef ik de flow op geleide van metingen langzaam op naar 100%. Bij komend voordeel is natuurlijk wel een minder verbruik. Zijn er meer mensen met een positieve ervaring na het verminderen van de flow?

nick22

ik heb het filmpje ook gezien en ook 1 week de flow terug geschroeft
in di geval een flowfriend van 1150 toeren naar 750 toeren
het heeft bij mij NIET geholpen, er stond 24 uur later exact hetzelfde op de hanna meter en in de dagen daarna amper afwijkingen

Noodle

De flow heb ik ook wel eens getest in relatie tot nitriet. Ik ben van mening dat de hoogste flow juist het beste resultaat oplevert.
Daarnaast ben ik overtuigd dat toevoeging van de juiste bacteriën een zeer belangrijke bijdrage levert. Het stoppen met voeren bij een piek is het belangrijkste.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Croesmaster

Quote from: Zoetekouw on June 03, 2020, 16:44:37 PM
Nadat ik dit seizoen iets te gretig met voer van start ben gegaan kreeg de vijver natuurlijk te maken met een forse nitriet piek. Toch wel flink geschrokken natuurlijk. Tijd voor aktie.  Mijn nitriet en nitraat meet ik met een exact micro 7+ en kan dus vrij exact(what's in the name) meten. De nh3 en temp worden continu door de seneye in de gaten gehouden. Ik ben even wat testen gaan doen en kwam gister met deze cijfers ;

Temp 20,6
Ph 8,18
Nh3 0.040
No2 vijver 0.64
No2 filter 0.56
No3vijver 117
No3 filter 88

Cijfer die je niet wilt zien natuurlijk maar wel interessant. De filters werken wel zoals je aan de cijfers kunt zien. Zelfs het nitraat wordt afgebroken. Maar goed, opzoek naar een oplossing. Als trouwe kijker van de arts and ants filmpjes heb ik daar een tip vandaan gehaald.
Ik heb mijn dm vario van 100% naar 60% terug gezet. Tevens heb ik het voeren drastisch verminderd en het merk bacteriën, die hun verkopen, toegevoegd. Na exact 24 uur kam ik tot de volgende meting:

Temp 20,6
Ph 8,24
Nh3 0.040 Mg/l
No2 vijver 0.34 Mg/l
No2 beadfilter 0.29 Mg/l
No2 trickle 0.15 Mg/l
No3 vijver 98 mg/l
No3 bead 88 mg/l
No3 trickle 70 mg/l

Zeer interessant dus. Helaas heb ik drie veranderingen door gevoerd dus waar het aan ligt?  Er is niet meer dan anders water ververst de afgelopen 24 uur Ik ga van de combinatie uit. Maar sommige mensen geloven niet in bacteriën toevoegen. Dus als je die doorstreept houd je de flow en het voer over.
Ik laat alles nu nog even tot zaterdag op deze manier. Als de nitriet naar normaal waarde gaat schroef ik de flow op geleide van metingen langzaam op naar 100%. Bij komend voordeel is natuurlijk wel een minder verbruik. Zijn er meer mensen met een positieve ervaring na het verminderen van de flow?

Heb je het over Bactopower neem ik aan? Ik was daar gisterenavond, zoals je wellicht gezien hebt , en heb met Stefan over deze bacteriën gesproken en hij hoort daar hele goede berichten over. Ik ben al AK Adviseur hier ook in geïnteresseerd omdat ammonia en nitriet vaak de aanstichter zijn van veel leed in de vijver. En als dit helpt dan zeker het aanraden waard.

Zoetekouw

Gister idd voor de buis gehangen! Was vorige week toevallig één van die personen die in de winkel met zijn pasje liep te zwaaien toen Theo er was. ( voor Theo, die kale met baard in ambulance pak)Heb idd bactopower toegevoegd. Moet er wel bij zeggen dat ik het eerst 24 uur in een pruttelpotje heb laten broeien. Wat ik verder ook zeer interessant vindt is dat de nitraat ook flink wordt afgebroken. Altijd geleerd dat we dat alleen met water verversen en planten weg kregen. Maar hier geen planten en ook tussen de metingen geen verversingen.

Boeiend om te zien dat iedere vijver en systeem een eigen aanpak behoeft qua flow. Zaterdag ga ik weer meten en zal de cijfers delen.

Madinees

Ik ben ook naar de bactopower. Heb nog nooit iets in mijn vijver gegooid op Malamix na maar wil dit nu ook proberen.
Vooral ook omdat ik door alleen een trommel en BWB altijd iets van nitriet houdt.

Nadeel is dat ik het 1,5 week geleden besteld heb en daarna nooit meer wat vernomen heb.

sjnelle

Quote from: Madinees on June 04, 2020, 14:21:32 PM
Ik ben ook naar de bactopower. Heb nog nooit iets in mijn vijver gegooid op Malamix na maar wil dit nu ook proberen.
Vooral ook omdat ik door alleen een trommel en BWB altijd iets van nitriet houdt.

Nadeel is dat ik het 1,5 week geleden besteld heb en daarna nooit meer wat vernomen heb.

zover ik heb begrepen komt die deze week weer binnen

sjnelle

Flow verlagen doet bij mij niks aan mijn sluimerende nitriet probleem. Bemerkte zelfs weer een stijging op de hanna meter


Madinees

Quote from: sjnelle on June 04, 2020, 15:51:09 PM
Flow verlagen doet bij mij niks aan mijn sluimerende nitriet probleem. Bemerkte zelfs weer een stijging op de hanna meter

Daar geloof ik ook niet in.

Croesmaster

Quote from: Zoetekouw on June 04, 2020, 13:42:46 PM
Gister idd voor de buis gehangen! Was vorige week toevallig één van die personen die in de winkel met zijn pasje liep te zwaaien toen Theo er was. ( voor Theo, die kale met baard in ambulance pak)Heb idd bactopower toegevoegd. Moet er wel bij zeggen dat ik het eerst 24 uur in een pruttelpotje heb laten broeien. Wat ik verder ook zeer interessant vindt is dat de nitraat ook flink wordt afgebroken. Altijd geleerd dat we dat alleen met water verversen en planten weg kregen. Maar hier geen planten en ook tussen de metingen geen verversingen.

Boeiend om te zien dat iedere vijver en systeem een eigen aanpak behoeft qua flow. Zaterdag ga ik weer meten en zal de cijfers delen.

Fijn om bevestiging te horen van een gebruiker.  8). Als je iets promoot (Arts&Ants) dan moet het wel werken anders ga je voor gaas. Gelukkig bevestig jij ook dat het werkt. Ben benieuwd naar je waardes van a.s. zaterdag.  :y:

Bas42

Het wordt door Stefan veelal gebruikt om een filter op te starten. ben benieuwd of er ook ervaringen zijn als een filter reeds is ingedraaid maar nog niet voldoende capaciteit heft of het toevoegen van dit spul effect heft. En dan bedoel ik met name een blijvend effect. Veel van deze toevoegingen kennen namelijk maar een tijdelijk effect ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Zoetekouw

Gister, zaterdag, de metingen gedaan. Was natuurlijk erg benieuwd wat drie dagen pomp op 60% en minaal voeren had gedaan. Uitslag was teleurstellend;

Zaterdag 6-6
Temp 16,3
Nh3 0,044
No2 vijver 0,31
No2 filter 0,31
No3 vijver 106
No3 filter 99

De no3 gemeten in de vijver gelijk gebleven maar wat uit het filter komt is van 0,15mg/l naar 0.31mg/l gegaan. Verder is natuurlijk ook de temperatuur van 20,5 naar 16,3 gegaan. De pomp op 99% gezet en vandaag weer gemeten.

Zondag 7-6 pomp op 90%
Temp 15.5
Nh3 0.40
No2 vijver 0,33
No2 filter 0,31
No3 vijver 67
No3 filter 96

Interessant om te zien dat de nh3 en no2 redelijk gelijk zijn gebleven maar vooral de nitraat in de vijver flink is gezakt! Iemand die daar een verklaring voor heeft? Er is geen water ververst namelijk tussen deze metingen. Vandaag heb ik flink mijn filter gespoeld en er ook weer een bacteriën mix stoofpotje in gedaan en de pomp op 99% gehouden. Morgen maar weer meten en zal de cijfertjes delen.

Zoetekouw

24 uur na toevoeging van het bacteriën stoofpotje weer gemeten:

Maandag 8-7
Temp 16
Nh3 0.036
No2 vijver 0,20
No2 filter 0.11
No3 vijver 62
No3 filter 80

De pomp is op 99% blijven staan. Conclusie van mijn mini onderzoek is dan ook: flow van de pomp heeft geen invloed op de kwaliteit van het water. Maar bacteriën wel degelijk, maar voor een korte duur. Heb daar over na zitten denken en mogelijk dat dit met de relatief lage temperatuur te maken heeft. De bacteriën delen en hechten zich mischien nog niet optimaal. Heeft iemand hier een idee over?

Deze week ga ik continu verversen en houdt het voer beleid laag. Zaterdag maar weer meten.

Bas42

Gaaf om dit sort onderzoekjes te delen. Dit levert meer inzicht. Wat ik begrepen heb uit het verleden is dat de bacterien die je toedient vaak een kortstondig effect hebben. Het zijn niet de bacteriestammen die zich definitief nestelen op het filtermateriaal. Wat ik momenteel zie is dat mijn filter door de terugval in watertemperatuur ook wat terugvalt. Bij een gelijkblijvend voerregime heeft het filter het dus harder te halen omdat de bacterien door de terugval in temperatuur wel minder actief zijn. Filter moet derhalve weer een nieuwe balans zoeken. De temperatuurval als gevolg van de lage temperature van de laagste dagen is in veel vijvers toch al snel 3-4 graden en dat is significant wat mij betreft. Dus dat is ook een factor waarmee je rekening moet houden in je onderzoek. Desondanks heb je met het toedienen van bacterieen toch een mooie verlaging weten te bewerkstelligen.
Dat is overigens ook een deel van de insteek van de proef die nu door een aantal cavers gedaan wordt om temperatuurgestuurd te voeren. Enerzijds speel je daarmee in op het metabolisme van de koi en anderzijds wordt ook ingespeeld op de bacterieactiviteit die bij lagere watertemperaturen ook daalt.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Inderdaad erg interessant! Al denk ik dat je over een langere tijd moet meten en zoveel mogelijk variabelen constant moet houden om conclusies te kunnen trekken.
Wel is het denk ik zo goed als zeker dat een trommel met alleen BWB (heb ik ook zo) gevoelig is voor veranderende omstandigheden. Dat is ook gelijk een oplossing, zaken zo constant mogelijk houden (en wat Bas zegt voergedrag op watertemp aanpassen).