News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Nitriet piek en flow

Started by Zoetekouw, June 03, 2020, 16:44:37 PM

Previous topic - Next topic

Croesmaster

Quote from: Zoetekouw on June 08, 2020, 10:17:36 AM
24 uur na toevoeging van het bacteriën stoofpotje weer gemeten:

Maandag 8-7
Temp 16
Nh3 0.036
No2 vijver 0,20
No2 filter 0.11
No3 vijver 62
No3 filter 80

De pomp is op 99% blijven staan. Conclusie van mijn mini onderzoek is dan ook: flow van de pomp heeft geen invloed op de kwaliteit van het water. Maar bacteriën wel degelijk, maar voor een korte duur. Heb daar over na zitten denken en mogelijk dat dit met de relatief lage temperatuur te maken heeft. De bacteriën delen en hechten zich mischien nog niet optimaal. Heeft iemand hier een idee over?

Deze week ga ik continu verversen en houdt het voer beleid laag. Zaterdag maar weer meten.

Fijn om te lezen. Ik heb ook regelmatig  bacteriën uit een stoofpotje toegevoegd "omdat het zou helpen". Wel gesteund door onderzoek van iemand die het onderzocht zou hebben. Jou onderzoek bevestigd dit. Het helpt je filter om op te starten en je vissen aan een beter leefmilieu.
Aan dit soort onderzoeken hebben we zeker iets. Thanks.

Bas42

#16
Quote from: Croesmaster on June 08, 2020, 13:08:41 PMFijn om te lezen. Ik heb ook regelmatig  bacteriën uit een stoofpotje toegevoegd "omdat het zou helpen". Wel gesteund door onderzoek van iemand die het onderzocht zou hebben. Jou onderzoek bevestigd dit. Het helpt je filter om op te starten en je vissen aan een beter leefmilieu.
Aan dit soort onderzoeken hebben we zeker iets. Thanks.
De vraag is dus of het helpt om je filter op te starten in de zin dat de gewenste bacterieen sneller groeien of dat het in afwachting van de juiste bacterien tijdelijk zorgt voor een verlaging tot de juiste bacterien voldoende gegroeid zijn ..... Ik zal eens kijken of ik de publicaties nog kan vinden dat bv een pruttelpotje alleen zorgt voor een tijdelijk effect ....
Overigens heb ik het gevoel dat mijn BWB (combi) met het jaar sterker/robuuster wordt. Maw het heeft echt tijd nodig om op te starten (en dan heb ik het niet over maanden).

Edit Fred; Quote gefixt
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Is er wel eens ooit onderzoek gedaan naar de bacterie culturen in een BWB, mattenkamers en in deze pruttelpotjes? met andere woorden, zijn dit dezelfde bacterie stammen of andere bacterien? Dat zou misschien al een richting kunnen geven in de opstart van je filter?

Madinees

#18
Quote from: Bas42 on June 08, 2020, 13:27:59 PM
Quote from: Bas42 on June 08, 2020, 13:27:59 PM
Fijn om te lezen. Ik heb ook regelmatig  bacteriën uit een stoofpotje toegevoegd "omdat het zou helpen". Wel gesteund door onderzoek van iemand die het onderzocht zou hebben. Jou onderzoek bevestigd dit. Het helpt je filter om op te starten en je vissen aan een beter leefmilieu.
Aan dit soort onderzoeken hebben we zeker iets. Thanks.
De vraag is dus of het helpt om je filter op te starten in de zin dat de gewenste bacterieen sneller groeien of dat het in afwachting van de juiste bacterien tijdelijk zorgt voor een verlaging tot de juiste bacterien voldoende gegroeid zijn ..... Ik zal eens kijken of ik de publicaties nog kan vinden dat bv een pruttelpotje alleen zorgt voor een tijdelijk effect ....
Overigens heb ik het gevoel dat mijn BWB (combi) met het jaar sterker/robuuster wordt. Maw het heeft echt tijd nodig om op te starten (en dan heb ik het niet over maanden).

Dat idee heb ik ook. Interessant om te weten hoe dit dan in de winter werkt. Blijkbaar 'overleven' bacterieen dan wel in koud water.

Edit Fred; quote gefixt

Croesmaster

Quote from: Bas42 on June 08, 2020, 13:27:59 PM
Quote from: Croesmaster on June 08, 2020, 13:08:41 PMFijn om te lezen. Ik heb ook regelmatig  bacteriën uit een stoofpotje toegevoegd "omdat het zou helpen". Wel gesteund door onderzoek van iemand die het onderzocht zou hebben. Jou onderzoek bevestigd dit. Het helpt je filter om op te starten en je vissen aan een beter leefmilieu.
Aan dit soort onderzoeken hebben we zeker iets. Thanks.
De vraag is dus of het helpt om je filter op te starten in de zin dat de gewenste bacterieen sneller groeien of dat het in afwachting van de juiste bacterien tijdelijk zorgt voor een verlaging tot de juiste bacterien voldoende gegroeid zijn ..... Ik zal eens kijken of ik de publicaties nog kan vinden dat bv een pruttelpotje alleen zorgt voor een tijdelijk effect ....
Overigens heb ik het gevoel dat mijn BWB (combi) met het jaar sterker/robuuster wordt. Maw het heeft echt tijd nodig om op te starten (en dan heb ik het niet over maanden).

Edit Fred; Quote gefixt

Bas42. Een van onze AK collega's heeft mij ooit toevertrouwd dat het helpt met het opstarten. Hij heeft dit destijds onderzocht. Ik weet dat het helpt opstarten, maar of het dezelfde bacteriën zijn die op het BWB nestelen of andere weet ik niet. Zal hij me destijds wel vertelt hebben. Maar ik ben benieuwd naar jou publicaties.

Madinees

Hier al wat leestips Bas: https://scholar.google.com/scholar?hl=nl&as_sdt=0%2C5&q=nitrification+fish&btnG=

Er is genoeg over gepubliceerd. Ben benieuwd naar je bevindingen ;-)

Stefan V

Even weer wat oude stof opgehaald, maar wel super interessant:
De nitrosomonas bacterien, die ammonium oxideren naar nitriet, gebruiken de energie die vrijkomt bij het oxideren om koolstof in de vorm van CO2 vast te leggen in organische moleculen. Deze bacterien hebben dus zowel zuurstof als CO2 nodig om te kunnen groeien. Dit geld ook voor de nitrobacter bacterien die dus nitriet oxideren naar nitraat. De deelsnelheid van de bacterien is sterk afhankelijk van de temperatuur en is optimaal tussen 20 en 30 graden.
In onze bwb modules word vaak extreem sterk belucht, wat ook de hoeveelheid CO2 sterk verminderd. Zou dit een reden kunnen zijn waarom een bewegend bed module soms traag opstart? En zou het dan een stuk sneller gaan als we in het beginstadium actief CO2 toedienen in ons filter?

Madinees

Daar ben ik ook naar aan het kijken Stefan. Interessant onderwerp (zou ook de reden kunnen zijn waarom sommigen wat vervuiling = ook koolstof willen doorlaten?). Beluchting in het filter valt nog mee in de vijver is het effect veel groter. Ik heb ca. 6 meter Japanse slang en waar de luchtbellen het wateroppervlak raken daar zie ik overal van die belletjes omhoogspatten (CO2). Voordeel van CO2 afdrijven is wel een hogere PH -> Nitriet minder giftig en de bacterieen die nitriet omzetten naar nitraat doen het beter bij een wat hogere PH. Volgens mij heeft de KH ook weer invloed op het CO2 gehalte.

Veel variabelen hebben invloed op elkaar daarom is  het lastig een conclusie te trekken.

Bas42

Quote from: Stefan V on June 09, 2020, 09:50:47 AM
Even weer wat oude stof opgehaald, maar wel super interessant:
De nitrosomonas bacterien, die ammonium oxideren naar nitriet, gebruiken de energie die vrijkomt bij het oxideren om koolstof in de vorm van CO2 vast te leggen in organische moleculen. Deze bacterien hebben dus zowel zuurstof als CO2 nodig om te kunnen groeien. Dit geld ook voor de nitrobacter bacterien die dus nitriet oxideren naar nitraat. De deelsnelheid van de bacterien is sterk afhankelijk van de temperatuur en is optimaal tussen 20 en 30 graden.
In onze bwb modules word vaak extreem sterk belucht, wat ook de hoeveelheid CO2 sterk verminderd. Zou dit een reden kunnen zijn waarom een bewegend bed module soms traag opstart? En zou het dan een stuk sneller gaan als we in het beginstadium actief CO2 toedienen in ons filter?
Zie andere topics op dit forum Stefan. Deze stelling is al een tijd terug aangekaart op basis van een bezoek van de AK aan de HAS waarbij gespart is met een prof in de visteelt. Deze hypothese is toen ontwikkeld als verklaring waarom combi's slecht opstarten c.q. draaien.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Stefan V

Quote from: Bas42 on June 09, 2020, 14:59:36 PM
Zie andere topics op dit forum Stefan. Deze stelling is al een tijd terug aangekaart op basis van een bezoek van de AK aan de HAS waarbij gespart is met een prof in de visteelt. Deze hypothese is toen ontwikkeld als verklaring waarom combi's slecht opstarten c.q. draaien.

Goed punt bas, jullie hebben daar inderdaad een heel stuk over geschreven! Super interessant om te volgen, zeker aangezien ik mijn plannen voor het filter hierop nog kan afstemmen.

sjnelle

lopen naar co2 nog onderzoek. of kunnen we zoiets opstarten of er op een of andere manier aan bijdragen?

Zoetekouw

Vandaag weer een uitgebreide meet ronde gedaan;

Zaterdag 13-7

Temp 19.1
Ph 8,36
O2 8,6 mg/l (97%)
Nh3 0,042
No2 vijver 0,54
No2 filter 0,09
No3 vijver 74
No3 filter 52
Kh kraan 6
Kh vijver 6
Kh filter 6
Gh kraan 10
Gh vijver 7
TDS 170 vijver
TDS kraan 150
Po2 <0,5

Enkele dingen die opvallen zijn dat het filter wel erg zijn best doet maar het nog niet wil lukken. Nitriet in de vijver is nog behoorlijk hoog maar na het filter weet het toch aardig af te breken. Zuurstof is prima zowel voor als na het filter. Vanmiddag staat de postbode op de stoep met 70 li bacteriën home om mijn trickle een upgrade te geven. Er zit nu 20 li glafoam in. Verdere aanpassingen is een extra lucht toevoer buis naar de eerste verdieping van de trickle en een 90mm sproei buis boven de trickle. Deze week zal ik er nog weinig van merken, moet helaas behandelen tegen Trichodina. Zojuist een afstrijkje gemaakt omdat ik de vissen gewoon niet optimaal vond. Hopelijk gaat na deze week alles beter

Zoetekouw

Drie uur nadat ik de combifix van takazumi heb toegevoegd eb de tds en zuurstof gemeten. Het zuurstof gehalte is gelijk gebleven. Ook de tds is gelijk gebleven. Wat wel is veranderd is het gedrag van de vissen. Van een beetje op hun dooie gemak rond scharrelen en af en toe wat eten naar, na de toevoeging, meteen met zijn allen aankomen zwemmen en mijn meet apparatuur op proberen te eten. Maar ja, eten krijgen ze voorlopig nog even niet.

sjnelle

Quote from: Zoetekouw on June 13, 2020, 12:43:00 PM
Vandaag weer een uitgebreide meet ronde gedaan;

Zaterdag 13-7

Temp 19.1
Ph 8,36
O2 8,6 mg/l (97%)
Nh3 0,042
No2 vijver 0,54
No2 filter 0,09
No3 vijver 74
No3 filter 52
Kh kraan 6
Kh vijver 6
Kh filter 6
Gh kraan 10
Gh vijver 7
TDS 170 vijver
TDS kraan 150
Po2 <0,5

Enkele dingen die opvallen zijn dat het filter wel erg zijn best doet maar het nog niet wil lukken. Nitriet in de vijver is nog behoorlijk hoog maar na het filter weet het toch aardig af te breken. Zuurstof is prima zowel voor als na het filter. Vanmiddag staat de postbode op de stoep met 70 li bacteriën home om mijn trickle een upgrade te geven. Er zit nu 20 li glafoam in. Verdere aanpassingen is een extra lucht toevoer buis naar de eerste verdieping van de trickle en een 90mm sproei buis boven de trickle. Deze week zal ik er nog weinig van merken, moet helaas behandelen tegen Trichodina. Zojuist een afstrijkje gemaakt omdat ik de vissen gewoon niet optimaal vond. Hopelijk gaat na deze week alles beter

Hoe meet jij de no3

Zoetekouw

Ik meet de ph en nh3 met mijn seneye, no2 en no3 met de exact micro 7+. Dit is een fotometer. Voor de zuurstof heb ik een Milwaukee MW600. De kh en gh doe ik nog met druppeltjes. Kan ook met de exact maar die strips zijn al wat ouder.