nieuwe vijver op airlift john en marian

Started by johnlith, April 16, 2020, 22:16:56 PM

Previous topic - Next topic

johnlith

vervolg collector 1
de 2  110 buizen zijn om  de lucht af te scheiden. zo krijg je meer debiet  van de airlift, en een waterstroom zonder lucht in de vijver.

johnlith


johnlith

vervolg collector 2

en bouw van de airlifts zelf.

johnlith

aansluiten van de spoelpomp op de trommel.

Fredb


johnlith

ook heb ik zelf een overloop gemaakt waar ook de automatische bijvulling in zit.
dit gebeurt met een wc vlotter.

dit heb ik gemaakt van een stuk 315 buis die ik nog over had.

johnlith

en dan is op de waterloop na al het leidingwerk aangesloten. en dan kan de vijver helemaal vol.
de totale inhoud is 24m3 geworden.

Fredb


johnlith

nu alles vol is, de stroomvoorziening op zijn plek gemaakt en aangesloten.
ook plateaus gemaakt voor de luchtpompen.

pomp 1 secoh jdk 20 voor de skimmer
pomp 2 secoh jdk 30 airlift 1
pomp 3 secoh jdk 30 airlift 2
pomp 4 nitto 45 luchtslang in de vijver
pomp 5 nitto 60 beluchte drain
pomp 6 tornado 4000 voor kamerfilter

op de foto's is de wc vlotter nog niet te zien.
ook moet de dm vario 10000 er nog in voor de waterloop

johnlith

ik dacht dat ik een grote filterput had voorzien.
pfff wat viel dat tegen, alles paste maar net met aansluiten.
nu alles vol is, meteen alles aangezet.

gelukkig geen lekkages. en alles draait en doet het zoals ik voor ogen had.

de vijverfolie is er 4 weken geleden ingekomen, en is de vijver half gevuld tot de laagste doorvoer. de vissen zitten er ook al zo lang. en er heeft tijdelijk  een filter op gestaan.
maar na de hoge temperaturen in de vakantie is het water erg groen geworden, en veel zweefalgen.

daarom spoelde trommel om de 5 minuten(50m3 trommel).
na 24 uur nog maar 1a2 x per uur.

aan airlift zitten ook nadelen met een trommel.
het geeft veel water, maar heeft niet de druk van een pomp.  en omdat je niveauverschil krijgt na de trommel  heb je geen constante flow. het debiet gaat naar beneden  als je niveau in de collectors daalt. je moet eigenlijk een beetje op gaan voeren , en dan verlies je debiet.
ik wist dit van te voren, en vind dit geen probleem.
al met al super tevreden met mijn ideeën  die ik nu gerealiseerd heb.

nu verder met de afwerking

Joris Wansing

Ziet er super uit John, Strak werk geleverd!! :y: :y:

Hier ook een airlift gebruiker. Ik heb mijn vlotter wat hoger afgesteld, waardoor ik vaker spoel, maar tevens mijn waterniveau gemiddeld hoger aanhoud. Misschien is dit het overwegen waard  ;)

johnlith

Quote from: SirojW on August 31, 2020, 18:04:05 PM
Ziet er super uit John, Strak werk geleverd!! :y: :y:

Hier ook een airlift gebruiker. Ik heb mijn vlotter wat hoger afgesteld, waardoor ik vaker spoel, maar tevens mijn waterniveau gemiddeld hoger aanhoud. Misschien is dit het overwegen waard  ;)

dank je. de vlotter staat al op zijn hoogst. maar overweeg om  het beugeltje wat hoger te zetten.  hij spoelt nou maar 1 x per 45/60 minuten

BramCost

Prachtig project!
Mooie trommel ook, alleen zal deze geen 50m3 aankunnen ik heb van hun de 30 en die doet krap 20m3.

Succes met het afwerken van de tuin. Maar ondertussen lekker genieten bij de vijver!
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

johnlith

Quote from: BramCost on August 31, 2020, 23:01:16 PM
Prachtig project!
Mooie trommel ook, alleen zal deze geen 50m3 aankunnen ik heb van hun de 30 en die doet krap 20m3.

Succes met het afwerken van de tuin. Maar ondertussen lekker genieten bij de vijver!
50 hoeft er ook niet door heen. maar ben blij dat ik voor een grotere ben gegaan. een must bij airlift

Madinees

Quote from: BramCost on August 31, 2020, 23:01:16 PM
Prachtig project!
Mooie trommel ook, alleen zal deze geen 50m3 aankunnen ik heb van hun de 30 en die doet krap 20m3.

Succes met het afwerken van de tuin. Maar ondertussen lekker genieten bij de vijver!

Die heb ik ook. Met 3x aanvoer 110 en 2x pomp trek ik daar wel 30m3/uur door als ik wil.
Nadeel is vooral dat hij vaak spoelt.