Betrouwbaarheid Hanna Ammonia meter?

Started by Madinees, April 06, 2020, 20:18:39 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Ik zag gisteren een koi een beetje flitsen. Op een gegeven moment ga je je vissen wat beter kennen en deze vis doet dat altijd als er iets aan de hand is (klink logisch) terwijl je aan de rest helemaal niks ziet.

Op zondag meet ik altijd mijn waterwaardes en die waren goed. Wel had ik eerst met mijn Hanna ammonia meter een resultaat van 0,66(!), nog eens meten gaf 0,15 wat met een opstartend filter na de winter voor mij wel prima was. Hanna nitriet was 0,14 en is voor mij ook prima.

Vandaag zag ik weer dezelfde vis flitsen (niet veel maar hij bewoog wat zenuwachtig). Dus ik weer waterwaardes meten, meet ik weer eerst een hoge waarde, nu 0,58, daarna 0,35 en bij de derde meting in een andere cuvet 0,10. Nitriet was 0,10. Voor de zekerheid nog ammonia gemeten met een Colombo drubbeltest die ik nog had liggen. De waarde zat wel tussen geel en groen in, dus iets verhoogt ammonia!

Ik heb vorige week mijn UV-C 100% aangezet en ben al gaan voeren (wellicht wat te enthousiast), men koi eten als bootwerkers. Ook afgelopen weekend een vis bijgezet. Alle vissen zwemmen en eten verder normaal rond. Heb men voerapparaat nu maar uit gezet en zal dagelijks verversen.

Meer mensen nu met verhoogde waardes? En wat is jullie ervaring met de ammonia meter van Hanna?

Dennis

Vorig jaar de hannachecker voor amonia en nitriet aangeschaft,en bevalt prima,is je test set niet over datum?of buiten bewaard met vorst?

Madinees

Nee ik bestel regelmatig nieuwe flesjes voor mijn Hanna meter.
Maar 3x meten en 3x een totaal andere uitslag is toch vreemd?

Albert-jan

Gisteren gemeten met de hanna ammoniak meter maar gaf 0 op display. Ik voer ook nog erg weinig omdat alles uiteraard nog op moet starten.

Hoeveel gram voor je al?
10m3 vijver met 9 koi.

Croesmaster

Quote from: Madinees on April 06, 2020, 20:18:39 PM
Ik zag gisteren een koi een beetje flitsen. Op een gegeven moment ga je je vissen wat beter kennen en deze vis doet dat altijd als er iets aan de hand is (klink logisch) terwijl je aan de rest helemaal niks ziet.

Op zondag meet ik altijd mijn waterwaardes en die waren goed. Wel had ik eerst met mijn Hanna ammonia meter een resultaat van 0,66(!), nog eens meten gaf 0,15 wat met een opstartend filter na de winter voor mij wel prima was. Hanna nitriet was 0,14 en is voor mij ook prima.

Vandaag zag ik weer dezelfde vis flitsen (niet veel maar hij bewoog wat zenuwachtig). Dus ik weer waterwaardes meten, meet ik weer eerst een hoge waarde, nu 0,58, daarna 0,35 en bij de derde meting in een andere cuvet 0,10. Nitriet was 0,10. Voor de zekerheid nog ammonia gemeten met een Colombo drubbeltest die ik nog had liggen. De waarde zat wel tussen geel en groen in, dus iets verhoogt ammonia!

Ik heb vorige week mijn UV-C 100% aangezet en ben al gaan voeren (wellicht wat te enthousiast), men koi eten als bootwerkers. Ook afgelopen weekend een vis bijgezet. Alle vissen zwemmen en eten verder normaal rond. Heb men voerapparaat nu maar uit gezet en zal dagelijks verversen.

Meer mensen nu met verhoogde waardes? En wat is jullie ervaring met de ammonia meter van Hanna?

In deze tijd van het jaar (watertemperatuur rond de 10 graden) doen de goede bacteriƫn die voor afbraak van ammoniak en nitriet nog niks of niet veel. Met ander woorden. Als je nu al je voerautomaat aan hebt staan ben je er vroeg bij en zorg je voor de problemen die je nu al ziet aankomen. Ammoniak verhoging, PH schommeling. Vissen die uit de winter komen en verzwakt zijn. Foute bacteriƫn die hun werk al doen en koi die nog onvoldoende weerstand hebben.
Bij deze temperatuur zou ik 1x per week voeren, en beslist niet meer. Je filter moet opstarten en dat heeft tijd nodig. Heel veel tijd. 

Dat je Hanna checker 3 een ander waarde aangeeft is heel vreemd. Vraag me dan toch af of je niet iets te snel doet of ergens iets verkeerd doet. Spoel je cuvetten goed schoon en zorg voor poeder en druppels die niet over de datum zijn. Ook nooit bewaren bij hoge temperatuur.

Madinees

Dank je en ben inderdaad te enthousiast geweest. Dat stuk pak ik wel op daar minimaal voeren en verversen.
Filter draait nu 1,5 jaar en ik dacht dat het wat sneller zou opstarten.

Mbt Hanna meter. Ik meet er al 2 jaar mee en doe niet anders dan anders. Idd schoon/droogmaken en werk redelijk precies vind ik.
Wel hebben sommige glaasjes wat krasjes. Zal eens nieuwe cuvetten bestellen misschien zit het daar in.

J@@p

Ammonia kan fluctueren indien er chlorides in het water zitten, zout en formaline geeft een totaal verkeerde meting. Zo zijn er nog een paar producten die dit kunnen veroorzaken. De reden is dat deze checker de meet methode van nessler gebruikt.
En nartuurlijk krasjes, vuil in het glas kunnen de meting beinvloeden als ze in de buurt van het lensje zitten. Neem dan ook nog eens de procentuele afwijking zoals aangegeven dan kunnen er soms verschillen optreden.

Groeten,

Jaap.

Bas42

Zoals genoemd check even je houdbaarheidsdatum van je flesjes. Je geeft echter zelf al aan dat deze regelmatig zijn vervangen. Bij druppelsetjes is bekend dat deze naar verloop van tijd qua kwaliteit terug lopen onder inwerking van zuurstof en warmte (met name na opening maar beperkt houdbaar). Dat geld natuurlijk ook voor de flesjes van ammonia bij de Hanna Checkers. Het zijn dan weliswaar digitale meters maar wel fotometers. Dus het geeft alleen een zeer nauwkeurige aflezing maar de verkleuring is nog steeds afhankelijk van een druppelsetje .... En als deze te warm heft gestaan of over de datum is kan dit afwijkingen veroorzaken. Voor nitrite is het voordeel bij Hanna dat dat afgesloten zakjes zijn in poedervorm en daardoor veel minder gevoelig zijn voor een houdbaarheidsdatum of opening .... Je zou een controle check kunnen doen met een druppelsetje of nieuwe flesjes van Hanna .... Verstorende stiffen zoals chlorides kan natuurlijk ook.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster

Maar dan nog...3x meten en 3 verschillende waardes. Ik neem aan dat telkens hetzelfde flesje vloeistof wordt gebruikt. Dan mag het toch niet zo veel afwijken ??? :-\

Madinees

Klop! Ik heb net een nieuw setje besteld.
Ik heb nu 4 nieuwe cuvetten gekocht, kijken of het daar aan ligt.

Bas42

Kan het me bijna niet voorstellen maar hoorde laatst ook al zoiets bij druppelsetjes.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

FF een vraag om het optisch te controleren, als je ammonia meet bij Hanna zie je ook dan echt de kleurverandering?
Ik weet dat bij een beetje nitriet het water al rose wordt. Weet iemand hoe dit is bij ammonia?

Croesmaster

Mmmhhh. Ik heb er vorig jaar meerder malen mee gemeten maar moet hier het antwoord schuldig blijven... :-[

Dennis

Bij een grote hoeveelheid ammonia in het water zie je een duidelijke verkleuring naar groen/geel water,dat zie je al als je de druppels in je buisje doet.
Net een aantal test gedaan,2 in mijn ton waar ik apart filtermateriaal indraai en elke dag ammonia aan toevoeg.De eerste test gaf 0.00 aan,de tweed test,na het toevoegen van ammonia gaf ie de volle 3.00 aan. 2 test van het vijverwater,waarbij ik eerst water in een bakje doe en vervolgens uit hetzelfde bakje test,heb ik de eerste keer 0.02 gemeten en de tweede test gaf 0.00 aan,een zeer klein acceptabel verschil lijkt mij.

Madinees

Dank je, neem aan dat je het ook over een Hanna meter hebt?

Heb vanavond even met een paar andere buisjes gemeten en heel goed schoongemaakt.
Toen waren de resultaten 0,10-0,14-0,12. Lijkt me realistischer dan de hoge en wisselende waardes van gisteren.