Betrouwbaarheid Hanna Ammonia meter?

Started by Madinees, April 06, 2020, 20:18:39 PM

Previous topic - Next topic

Dennis


Bas42

Quote from: Madinees on April 07, 2020, 22:09:35 PM
Dank je, neem aan dat je het ook over een Hanna meter hebt?

Heb vanavond even met een paar andere buisjes gemeten en heel goed schoongemaakt.
Toen waren de resultaten 0,10-0,14-0,12. Lijkt me realistischer dan de hoge en wisselende waardes van gisteren.
Wat je dus zegt is dat als je de buisjes niet goed schoonmaakt dit mogelijk de metingen negatief beinvloed?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster

Quote from: Bas42 on April 08, 2020, 13:42:51 PM
Quote from: Madinees on April 07, 2020, 22:09:35 PM
Dank je, neem aan dat je het ook over een Hanna meter hebt?

Heb vanavond even met een paar andere buisjes gemeten en heel goed schoongemaakt.
Toen waren de resultaten 0,10-0,14-0,12. Lijkt me realistischer dan de hoge en wisselende waardes van gisteren.
Wat je dus zegt is dat als je de buisjes niet goed schoonmaakt dit mogelijk de metingen negatief beinvloed?

Zo lees ik het ook.  ;)

Bas42

Quote from: Croesmaster on April 08, 2020, 13:46:45 PM
Quote from: Bas42 on April 08, 2020, 13:42:51 PM
Quote from: Madinees on April 07, 2020, 22:09:35 PM
Dank je, neem aan dat je het ook over een Hanna meter hebt?

Heb vanavond even met een paar andere buisjes gemeten en heel goed schoongemaakt.
Toen waren de resultaten 0,10-0,14-0,12. Lijkt me realistischer dan de hoge en wisselende waardes van gisteren.
Wat je dus zegt is dat als je de buisjes niet goed schoonmaakt dit mogelijk de metingen negatief beinvloed?
Wel een goed signal. Je staat daar nooit zo bij stil. Zelf heb ik er gelukkig nooit last van gehad maar zal er in het vervolg wel zorgvuldiger mee omgaan.

Zo lees ik het ook.  ;)
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Klopt, daar lijkt het op, moet wel zeggen dat er kleine krasjes op het buisje zaten.
Ik bewaar alles in een soort gereedschapskoffer. Buisjes schuren wat tegen elkaar aan bij vervoeren.
Daarom heb ik ze nu in papier gedaan, hopelijk scheelt dat.

nick22

de hanna meters zijn betrouwbaar, ik heb er destijds zelf 2 gekocht om te testen of er uberhaupt (grote) afwijkingen waren in de uitslag 
en dat was niet het geval,hoe en wat precies weet ik niet meer ,het was 2015.

vervolgens 1 meter gehouden en daar ook vaker mee getest, ook geen gekke afwijkingen.
ik heb er trouwens ook een ijkset bijzitten, maar word zelden gebruikt
ik bewaar alles incl de cuvetten in zo,n schuimrubber en spoel voor en na de meting de cuvettes om, voordat de cuvette in de meter verdwijnt maak ik hem schoon met een brillendoekje

toevallig gisteren is de hannameter stuk gegaan met batterij wisselen  :(

overigens heb ik nog een aantal ADWA meters getest waarbij wel grotere verschillen waren te meten tov hanna, deze meters heb ik toen ook gauw weggedaan






Madinees

Dank je, je hoort er ook bijna alleen maar positieve dingen over. Vandaag weer 2x getest met een schone/niet gekraste kuvet en ging goed!
Gelukkig was er dus (niet veel) aan de hand.

Bas42

Meten is weten. Ga van het weekend mijn ORP en zuurstofmeter halen. Kijken wat dat gaat brengen mbt de hobby en vissen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster

Een andere kijk op het vijveren Bas, dat is zeker. Next level.

Bas42

Gisteren mijn Hanna meter nitriet kunnen testen met de "Hanna checker checker" van Marco. Was erg benieuwd aangezien mijn nietrietmeter al weer 3 jaar oud is ..... Deze controleflesjes bestaan uit 1 flesje met neutrale heldere vloeistof en 1 flesje met een aangemaakte nitrietoplossing. De uitslag van de aangemaakte vloeistof moet 99 zijn met een bandbreedte van plus of min 14. Nu vind ik de bandbreedte wel wat hoog (ca. 15%). Maar bij controle bleek mijn Hanna exact 99 aan te geven. Dus spot on! Blij mee  :y:.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter