News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Nitraat en BWB

Started by Albert-jan, June 16, 2019, 10:14:10 AM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

Heb even een korte vraag mijn nitriet is stabiel rond de 20ppm en krijg deze amper lager, heb afgelopen week 25% ververst over de week heen dus niet in 1x maar meet nog dezelfde waardes nitriet. Ik voer wel gewoon door maar wel iets minder.

Nu lees ik dat vanaf 50ppm het pas een probleem is dus nog geen echt probleem maar wil het wel lager hebben eigenlijk.

Mijn filter is een trommelfilter/bwb combi met voldoende materiaal voor ongeveer 600gram voer per dag al voer ik maar 100gram momenteel. Draait al 2,5jaar dus niet nieuw.

Kan ik naast nog meer verversen nog iets aanpassen waardoor het nitriet minder wordt?
Wellicht de luchtpomp meer laten draaien waardoor er meer circulatie komt en betere verzadiging of de flow over het filter hoger maken? Meer opties heb ik helaas niet tot mijn beschikking.

Groeten,

AJ
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Herkenbaar wat je schrijft.

Echter ik denk dat 20PPM wel veel is en dat je PPB bedoeld? (deeltjes per miljoen vs deeltjes per miljard).
Mijn Hanna meet nl PPB?

Zie ook onderstaande tabel. 20PPM is gewoon veilig, Hanna meters zijn erg nauwkeurig.
Als je het met een druppeltest zou doen zou je niet eens iets meten.


Albert-jan

Nee ppm is wat ik meet met de colombo druppel test set. Daarom ook ongeveer 20ppm of mg/l, dat is hetzelfde.

Zal wel tijdelijk wat meer gaan verversen, dat is denk ik de enige manier om nitriet eruit te halen. Hierna weer stabiel houden met 10 a 20% per week.
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Quote from: Albert-jan on June 16, 2019, 18:59:45 PM
Nee ppm is wat ik meet met de colombo druppel test set. Daarom ook ongeveer 20ppm of mg/l, dat is hetzelfde.

Zal wel tijdelijk wat meer gaan verversen, dat is denk ik de enige manier om nitriet eruit te halen. Hierna weer stabiel houden met 10 a 20% per week.

Klopt, ik zou voor een Hanna meter gaan. Kun je het veel beter volgen!
20 mg/l is idd veel.

GinRin

20 ppm is prima. Als je lager wilt kun je nitraathars overwegen. Werkt als een malle.

Joop

Bas42

Volgens mij staat er in onderstaande tabel een fout in de kolom van ammoniak. Hier wordt een omrekeningsfactor gehanteerd van 1,24 en dit moet volgens mij 1,214 zijn. Zal het vanavond eens nakijken. Resultaten veranderen niet schokkend maar voor de zorgvuldigheid wel relevant.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Vanmorgen even water waardes gemeten en wel iets verhoogde waardes maar stabiel dus niks schokkends. Voer nu ongeveer 200gram per dag dus ook logisch dat je wat meet.

Nitriet is wel iets gezakt maar blijft stabiel. Ververs over de week heen ongeveer 20 a 25% inclusief bijvullen na elke trommel spoelbeurt.

Nitraat lijkt hoger op de foto maar stond al dik 20min ipv 5min, toen was het amper verkleurd.
10m3 vijver met 9 koi.

Noodle

Nitraat moet 15 min staan, maar is gewoon OK dus  :y:
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Albert-jan

Je hebt helemaal gelijk, heb nitraat en nitriet door elkaar gehaald.

Nitriet NO2 is eigenlijk altijd zo goed als nul. Het is mijn nitraat NO3 die stabiel rond de 10 a 15mgl zit. Maar dit is eigenlijk prima begrijp ik.
10m3 vijver met 9 koi.

Noodle

Alles tot 50 is goed en onder de 20 is helemaal super.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

J@@p

Quote from: Bas42 on July 18, 2019, 15:16:28 PM
Volgens mij staat er in onderstaande tabel een fout in de kolom van ammoniak. Hier wordt een omrekeningsfactor gehanteerd van 1,24 en dit moet volgens mij 1,214 zijn. Zal het vanavond eens nakijken. Resultaten veranderen niet schokkend maar voor de zorgvuldigheid wel relevant.

Klopt het is 1,214. Heb de tabel aangepast. Dank je voor de opmerking.

In de bijlage de aangepaste versie.

Groeten,

Jaap.

Madinees

Quote from: GinRin on July 18, 2019, 11:00:15 AM
20 ppm is prima. Als je lager wilt kun je nitraathars overwegen. Werkt als een malle.

Joop

Ik snap nu pas dat het in dit topic niet om nitriet maar om nitraat gaat...
(Titel is ook verwarrend, vandaar).

Madinees

...toch zou ik uitkijken met druppeltests. Ik gebruikte die eerst ook en heb sinds twee maanden een Hanna checker.
Met de druppeltest meet ik ook vaak bijna niets. Met de Hanna doorintegen meet ik altijd wat.

Mijn filter draait sinds 1 april met vissen, sinds juni op volle sterkte.
Nu meet ik regelmatig en pas daarop mijn verversing aan. Voeren doe ik wel "maximaal "daar ik geen groei op men vissen wil mislopen.
Heb alleen trommel met BWB, heb begrepen dat ik wel een half jaar geduld moet hebben. Nitriet is schadelijk vanaf 0,2 mg/l heb ik begrepen.
De druppeltest geeft echter schade vanaf 0,5 mg/l.

Ik vind het zelf erg interessante materie. Vissen zijn lekker actief en doen het volgens mij goed ;-)


Albert-jan

Ja ik bedoelde eigenlijk nitraat en geen nitriet. Ik kan de topic titel alleen niet aanpassen, ik begrijp de verwarring.

BWB kan ruim een jaar duren voordat het bioloog goed is ingedraaid. Ik heb ook alleen een combitrommel bwb en verder geen extra bioloog. Draait nu het 3de seizoen eigenlijk bijna zonder problemen dus op zich wel tevreden.

Heb ook geen ruimte voor extra bioloog maar alleen het BWB zou ruim voldoende bioloog moeten zijn.
10m3 vijver met 9 koi.

Fredb

edit Fred: titel aangepast :)