News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Nitraat en BWB

Started by Albert-jan, June 16, 2019, 10:14:10 AM

Previous topic - Next topic

Madinees

Quote from: Albert-jan on July 21, 2019, 15:12:29 PM
Ja ik bedoelde eigenlijk nitraat en geen nitriet. Ik kan de topic titel alleen niet aanpassen, ik begrijp de verwarring.

BWB kan ruim een jaar duren voordat het bioloog goed is ingedraaid. Ik heb ook alleen een combitrommel bwb en verder geen extra bioloog. Draait nu het 3de seizoen eigenlijk bijna zonder problemen dus op zich wel tevreden.

Heb ook geen ruimte voor extra bioloog maar alleen het BWB zou ruim voldoende bioloog moeten zijn.

Mijn instelling is ook om het 'alleen' met trommel en BWB te doen. Begin is wel lastig zoals je in men grafiek ziet.
Wel vraag ik me af hoe het naar de winter gaat staan, bacterien sterven af, gaat het dan weer zo traag? Nu is het nog te doen met men 200 gram voer per dag, maar hopelijk komende jaren ook!
Hoe was dat bij jou?

Albert-jan

Een nadeel van een BWB is inderdaad dat het bioloog wat langzamer opstart, dus niet te snel willen voeren in het begin. Of apart een gedeelte bwb indraaien, dat wordt ook wel gedaan.

Ik heb genoeg bwb materiaal om meer te kunnen voeren in de toekomst als de koi groter worden. Maar voeren blijft een spel met alle water waardes, hierin ben ik ook nog lerende. Verversen gebeurt hier na elke spoeling en af en toe nog extra. Hierdoor blijven de waardes mooi stabiel dit seizoen, ook erg voorzichtig gevoerd in het begin.
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Quote from: Albert-jan on July 21, 2019, 22:11:12 PM
Een nadeel van een BWB is inderdaad dat het bioloog wat langzamer opstart, dus niet te snel willen voeren in het begin. Of apart een gedeelte bwb indraaien, dat wordt ook wel gedaan.

Ik heb genoeg bwb materiaal om meer te kunnen voeren in de toekomst als de koi groter worden. Maar voeren blijft een spel met alle water waardes, hierin ben ik ook nog lerende. Verversen gebeurt hier na elke spoeling en af en toe nog extra. Hierdoor blijven de waardes mooi stabiel dit seizoen, ook erg voorzichtig gevoerd in het begin.

Hoeveel materiaal op hoeveel vis heb je? En hoeveel voer (en voerde) je?
Wellicht kan ik er van leren.

Albert-jan

In mijn BWB zit 50L helix 17x17 de grotere variant en nog 20L mutag chips. Heb 9 koi van 45 tm 60cm ongeveer op 10 kuub vijver. Wel 1m90 diep maar niet echt groot dus. Flow is wel meer als 1x per uur alles 110mm.

Een hanna meter aangeschaft voor nitriet net gemeten en gaf 43 aan. Voer nu 200gram per dag. Ben ook nog lerende hoor.
10m3 vijver met 9 koi.