News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Zweefalg en trommelfilter

Started by Bram 3.0, May 01, 2019, 09:22:54 AM

Previous topic - Next topic

Bram 3.0

Sinds het mooie weer 2weken terug heb ik een explosieve ontwikkeling van draadalg in mijn vijver.Nu laat ik dat normaal zijn gang gaan en het gaat vanzelf over.Afgelopen  maandag is er een nieuwe trommel geplaatst en mijn koidealer vertelde mij dat draadalg in een trommel de werking belemmert en gaf het advies om een anti algmiddel te gebruiken op natuurlijke basis.
Wie kent dit probleem met een kleine trommel en wat gebruik jij voor middel.
Gr.Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas42

Een lastig probleem en een groot taboe binnen de koi wereld. Iedereen gooit het op watermanagement en veel verversen. Mijn ervaring is dat zelfs dat niet altijd afdoende is. Dichtslibbende bodemdrains, verstopte pompen, vastlopende trommels etc.
Het is echter een feit dat de meest effectieve algenmiddeltjes vaak zink of koper bevatten .... Dus schadelijk voor de gezondheid van de koi. Ik ken echter voldoende (doorgewinterde) koihobbiesten die algenmiddeltjes gebruiken. Wat wel en niet effectief is is per vijver verschillend en afh. van heel veel factoren (ligging vijver, visbezetting etc. Ik wens je veel wijsheid en besef dat het soms kiezen is tussen twee kwaden .....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Paar dagen (gedeeltelijk) afdekken met iets word ook wel eens geadviseerd

Bram 3.0

Ik zuig mijn trommel nu dagelijks schoon en er komen klodders draadalg uit, die de trommel er niet uit kan spoelen.
Ben vandaag begonnen met een kuur van een natuurlijk product(zonder koper,zink)op basis van mineralen.
Over 2 weken hoort u van mijn resultaat.
Gr. Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Croesmaster

Ik sluit me aan bij Bas. Geloof me maar dat het overgrote deel van de (ook doorgewinterde) vijveraars een middel gebruiken tegen draadalg. Ik heb me door de cracks laten influisteren dat een anit-algenmiddel alleen werkt als er Koper/zink in zit.

Mijn tip die ik van de  > zodra je ziet dat de draadalg begint te groeien begin dan met behandelen. Je hebt dan minder nodig waardoor het minder schadelijk is voor de vissen.

Ik zelf gebruik het ook in de vorm van zinkoxide. Zodra ik draadalg zie aangroeien doseer ik 0.2 tot 0.5 gram per m3 en gooi dat in de vijver. Dit stopt de groei en geeft je filter de mogelijkheid om op te starten. Die vervelende algen nemen niet de werking over van het filter.

succes.


Bas42

Waar heb je de zinkoxide gehaald Henry?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Ik geloof in evenwicht en geleidelijkheid in mijn vijver.Zinkoxide werkt meteen!Die plotselinge verandering heeft gevolgen voor je
Stikstofkringloop met een ammoniakpiek tot gevolg.Een gezonde laag alg op de wanden van de vijver werkt mee aan het verminderen van ammonia. Mijn omtrek van de vijver is 14,5 meter en 2 meter diep,dus 29 vierkante meter aan ammonia vretend organisme.
Karpers grazen er graag in en als je eens een afstrijkje bekijkt onder de microscoop weet je waarom.Dus geen zink,koper of andere agressieve middelen in de vijver. Het weer werkt nu ook mee als algbestreider,geen zon,lagere temperaturen .
En wat zink betekent voor de ontwikkeling van je koi,moet je maar aan je Koidokter vragen!
Gr. Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Theokoi1962

Een mooi algentapijtje op de bak vind ik prima en net wat Bram zegt zie je de vissen er ook aan sabbelen. Echter, zodra draadalgen de werking van je filter gaan overnemen en je zooitje gaan verstoppen is het voor mij code oranje - tot rood laat ik het niet eens komen. Is trouwens ook een klote gezicht dan gooi ik ook wat van die meuk in de vijver. Weet je al die koimantra's...'Gij zult veel water verversen en met stokken in de vijver roeren'...nou dat mag iedereen doen, maar ik begin er niet aan. Mij hoor je niet zeggen dat zink en koperoxides goed zijn voor je vissen, maar dan ken ik er nog wel een paar. . Als ik het al gebruik dan is het nooit vaker dan één keer per jaar en gebruik ik ongeveer 30% van de voorgeschreven hoeveelheid; je hebt echt niet meer nodig. Vorig jaar moest ik het gebruiken vlak voor mijn vakantie. Mijn pa let dan op de vijver. Er zat niet heel veel draadalg in, maar ik wil geen gezeik als ik weg ben.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bas42

Kijk Theo niets aan toe te voegen  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Zinkoxide wordt opgeslagen in de lever van de koi en gaat er nooit meer weg en stapeld zich op!
Als er nu producten in de handel komen die hetzelfde effect hebben(misschien iets langzamer)zonder zink;koper en andere meuk dan maak iedereen maar zijn eigen keus!
Ik probeer het gewoon zonder risico O:-)
Gr.Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Noodle

Als er alg aan dood gaat zit er troep in.
Dan moet je gaan werken met een oxidator als waterstofperoxide of iets dergelijks.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Bram 3.0

Noodle vertel ons van/hoe/wat het doet/en waarom?
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Croesmaster

Quote from: Bas42 on May 02, 2019, 08:45:49 AM
Waar heb je de zinkoxide gehaald Henry?

Besteld via Internet. Stuur maar een PB. De link wordt anders weggehaald denk ik.

Croesmaster

Quote from: Bram 3.0 on May 02, 2019, 16:23:35 PM
Zinkoxide wordt opgeslagen in de lever van de koi en gaat er nooit meer weg en stapeld zich op!
Als er nu producten in de handel komen die hetzelfde effect hebben(misschien iets langzamer)zonder zink;koper en andere meuk dan maak iedereen maar zijn eigen keus!
Ik probeer het gewoon zonder risico O:-)
Gr.Bram 3.0

Daarom ook beginnen met lage concentratie zodra de eerste aangroei zichtbaar is. Meteen de kop indrukken. Dan neemt het filter de werking over en niet de draadalgen.

Wim

Ik gebruik hier al jaren kinshi eco-power. Dat spul doet zijn werk goed. Het is net als Henri zegt, je moet er gelijk bij zijn. Als je te lang wacht gaat dat spul je filter overnemen.
En als je het pas weg haalt als er al lange slierten zijn, krijg je juist schommelingen.
Ook gebruik ik maar 4 schepjes per keer op 18 kuub.
Ik gebruik het niet omdat de trommel het niet aankan. Maar juist omdat ik de schommelende waarden tegen wil gaan. Mijn trommel is een befil 2.0 met 180micron gaas en die geeft niks om algen en bladeren. Ik heb zelf ook getest door de skimmer helemaal vol te proppen met bladeren van de jappanse esdoorn.
Duurde wel een paar extra spoelbeurten natuurlijk, maar het ging wel redelijk vlot weg.
Ik gebruik het spul al sinds het er is. Eigenlijk al vanaf 2007 en mijn oudste koi is inmiddels de 28 gepasseerd, dus echt vergif zal ook best meevallen.
Je moet gewoon goed in de gaten houden hoeveel en wanneer je doseerd. :)
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.