Waterverbetering en gezondheid, MELKZUUR BACTERIËN..

Started by Noodle, March 15, 2019, 21:27:18 PM

Previous topic - Next topic

Noodle

Wie gebruikt er supplementen op basis van melkzuurbacteriën?
Welke, hoe vaak, waarom, waarom niet, etc.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Croesmaster

Ik heb me hier teweinig in verdiept. Op aanraden heb ik het vorig jaar gebruikt omdat mijn grote chagoi een wondje had aan zijn kaak.  Dom wellicht om dit klakkeloos op te volgen? Zeg het maar. Het wondje was snel genezen. Of dit ook zonder melkzuurbacteriën zo snel genezen zou zijn kan ik niet vertellen.

Ben benieuwd naar de bevindingen van andere gebruikers. 

Bas42

Ook hier geen gebruik van supplementen in het dagelijkse vijveronderhoud. Ik kan me wel voorstellen dat het ondersteunend kan werken bij behandelingen. Een beetje hetzelfde principe als bv Malamix. Maar voor mij dan bij voorkeur in een behandelbak en niet in de vijver. Dit bespaart ook nog eens de kosten .... Een goede gezonde vijver in balans heeft in de basis geen ondersteuning nodig!
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster


Bram 3.0

Melkzuur bacteriën zitten standaard in mijn merk voer die ik gebruik onder de naam pro biotics.
Andere merken hebben dat soms ook!Hetzelfde geld voor klei vaak wordt het als additieve stof toegevoegd.
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Perry

Bij kleine wondjes (na show) gebruik ik melkzuur bacteriën

Sammy Koi

Ik gebruik al jaren melkzuurbacteriën om allerlei reden zoals hier al voorbij zijn gekomen. Ik las dat iemand aangaf dat het ook in het voer zit wat hij gebruikt.
Probiotica zit ook in het voer wat ik gebruik.

GinRin

Ik gebruik alleen heerlijk helder kraanwater. Middeltjes mijdt ik liefst zoveel mogelijk. Op onschadelijke middeltjes als melkzuurbacteriën, bacteriepreparaten, klei en dergelijk heb ik niets tegen, maar ook niets mee.

Joop

Croesmaster

Er zijn mensen die zelf melkzuurbacteriën maken. Of een mix wat daarop lijkt.
Pak een potje yakult. Een half pak magere yoghurt. Goed mengen en 24 uur in een activator ook wel pruttelpotje genoemd. 
Meng dit met 5 liter vijverwater en aangevuld met warm kraanwater en de inhoud van het pruttelpotje.
Iemand ervaring hiermee? Zou dezelfde werking hebben als de melkzuurbacteriën die je bij koizaken kunt kopen.

Croesmaster


Perry

En zwemmen ze met stijve vinnen rond zoals kees het zegt

Bas42

Ha ha maar ben wel oprecht geinteresseerd in de resultaten. In de basis ben ik ook niet van de middeltjes maar sta open voor goede resultaten.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster

Quote from: Perry on June 17, 2019, 23:03:23 PM
En zwemmen ze met stijve vinnen rond zoals kees het zegt

Ik heb gezien wat Kees bedoelt. Of ik let er nu op omdat hij het zegt.... snap je het nog?

Maar ik heb inderdaad gezien dat de meeste vissen hun rugvin uitstrekken. Of dit dan goed of slecht is weet ik niet, maar het ziet er grappig uit.

Ik ga jullie op de hoogte houden.

Vanavond weer een dosis want dan is het pak yoghurt op. Over 2 of 3 weken weer.

Hans

Quote from: Croesmaster on June 18, 2019, 08:57:17 AM
Quote from: Perry on June 17, 2019, 23:03:23 PM
En zwemmen ze met stijve vinnen rond zoals kees het zegt

Ik heb gezien wat Kees bedoelt. Of ik let er nu op omdat hij het zegt.... snap je het nog?

Maar ik heb inderdaad gezien dat de meeste vissen hun rugvin uitstrekken. Of dit dan goed of slecht is weet ik niet, maar het ziet er grappig uit.

Ik ga jullie op de hoogte houden.

Vanavond weer een dosis want dan is het pak yoghurt op. Over 2 of 3 weken weer.

Al resultaten?

Croesmaster

Ik kan nog niet zeggen of het voordelen biedt. Ik heb begin van de week weer toegevoegd, maar laat op de avond. De directie reactie van de vissen heb ik daardoor niet kunnen zien.

En of resulteert in een voordeel zou ik dit over een langere tijd moeten meten/waarnemen.