bacteriële besmetting preventief behandelen?

Started by Bram 3.0, March 14, 2019, 08:34:01 AM

Previous topic - Next topic

Bram 3.0

Ik heb in de zomer van 2017 en de zomer van 2018 een vis verloren.
vissen vertoonde sloom gedrag en zocht de waterinlaat op.
Waterwaarde O.K.,Afstrijkje door mijzelf O.K. controle kieuwen O.K.
Koi dokter erbij,zelfde protocol en na een week vis dood, kieuwen dik aangetast.
Door omstandigheden geen monsters van de dode vissen aangeboden voor een KHV test(dom,dom,dom!)
Nu ga ik ervanuit dat het bacteriele besmetting betreft met als oorzaak een niet goed werkend plantenfilter/waterval.
Waterval nu uit en moet vervangen worden.Nu mijn vraag kan het kwaad om mijn vijver te behandelen met een ontsmetting middel?(z.g. voorjaarskuur 2gr./1000 l, 3 weken wekelijks)
temp water is nog 10 graden en filter ook nog niet op zijn best.Rest van de vissen O.K.
Gr.Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas42

Die kieuwen zijn er idd niet fris uit. Maar waar wil je mee gaan behandelen? Behandelen zonder eerst de oorzaak weg te nemen heeft sowieso weinig zin dus neem aan dat je eerst de genoemde verbeteringen doorvoert en dan wilt gaan ontsmetten?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Oorzaak plantenfilter/waterval,teveel dode plekken m.b.t.watercirculatie.
Staat uit, gaat nooit meer aan.To DO list
Het middel begint met een V en eindig op een S.
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Perry

Een keer Virkon gebruiken moet geen probleem zijn
Maar zou het niet een heel seizoen week in week uit gaan gebruiken
Ik gebruik het voordat ik een vis bij plaats

Bram 3.0

Belangrijk detail:
Koi dokter heeft een week voordat de kieuwfoto's genomen zijn,kieuwafstrijkje genomen en check-up van de kieuwen en alles normaal!
Deze aftakeling van de kieuwen kan in enkele dagen!!!! gebeurd zijn.Vandaar mijn gedachten om te ontsmetten in de lichte vorm. 2gr./1000L.
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Pat

Beste Bram,

Virkon ben ik zeker een voorstander van om 1x per 2 weken te gebruiken.
Enkel in deze situatie zal het weinig nut hebben en zal je een kuur moeten gebruiken ipv 1x per 2 weken.
Zoals je al schijft gaat de plantenfilter nooit meer aan dat is positief nieuws.
De bacteriën zal je grof moeten gaan aanpakken.
Ik gebruik altijd meet apparatuur om het water te testen zoals een orp meter.
Ik vermoed dat jou vijverwater zeer slecht is en dik onder een rh waarde van 28 ligt( rH = (mV/29) + (2 x pH) + 6.76).
Wat is je filtercapiciteit? hoeveel koi's en lengte daarvan en inhoud van de vijver?
Van daaruit kan ik je mogelijk meer info geven.
Wil je met virkon aan de slag, ben ik van mening dat je het goed moet doen en niet half.

Mensen zijn beetje achterdochtig over het gebruik daarvan, ik vind het topspul mits je meters hebt.
In deze situatie zal je aan de slag moet met 5 gram/kuub per dag(ik zelf durf te gaan tot 8 gram/kuub) dit 5 dagen achtereen volgend met verversen van 5-10 % per dag.
Wel voor gebruik je ammo en nitriet en nitraat meten want de filter zal een opflikker krijgen en helemaal opnieuw op moeten starten, maar zie hier ook een voordeel in om het materiaal eens goed onder handen te nemen en te cleanen voor een nieuwe start.

1 ding is zeker, je moet maatregelen nemen.

Mvg,

Pat


Pat

Iets vergeten erbij te typen,

Tijdens de behandeling zou je desnoods je bwb kunstmatig kunnen opstarten .

Theokoi1962

Mooi topic Bram.
Bram, ondanks het feit dat ik niet bang ben om KP, of Halamid te gebruiken (of Virkon, whatever), ben ik er toch geen voorstander van om het zonder echte aanleiding zomaar in de vijver te gooien. Op het forum ben ik onder Waterkwaliteit een topic gestart over ORP (Oxidatie en reductie potentieel - ook wel de vervuilingsindex van de vijver genoemd). We praten dan over organische stoffen waar zich heterotrofe bacteriën (ook wel foute bacteriën genoemd in het jargon) gaan nestelen. Dergelijke processen zijn een belangrijke oorzaak voor het naar beneden halen van het oxiderend vermogen van je vijverwater, waardoor deze meer reducerend wordt. Simpel gezegd; je vijverwater is dan niet meer zelf in staat om parasitaire en bacteriële problemen zelf op te lossen. Ik ben het zeker met Bas eens dat je door de bron weg te halen; het plantenfilter (wat ik liever noem de kweekbak voor ongewenste bacteriën). En dan nog...actie is altijd reactie. Dergelijke tijdelijke oxidatie verhogers aan je water toevoegen hebben bijvoorbeeld consequenties voor je filter. Zomaar zonder echte aanleiding een kuur op de vijver toepassen ben ik zelf geen voorstander van. Ik ben wel voorstander van vlijmscherp je vissen en je water monitoren, zodat je tijdig kan opschakelen wel. Uiteindelijk gaat het er vooral om dat je in controle bent over je systeem denk ik. Ik zeg absoluut niet dat een kuur 'not-done' is, maar wel dat je moet bedenken wat je wil bereiken. Food for thought 8)
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Pat

 :y: Theo,

Dat is het hem nou juist.
Zonder meter geen weten.

Grt,

Pat




Ruud

Interessant verhaal zo, maar...

Ik ben denk ik ouderwets ik ga in grote lijnen met Bas en Theo mee. Je behandelt gewoon NOOIT preventief. Eerst de kwaal bepalen, dan de oorzaak achterhalen en wegnemen.


En ik zie totaal geen probleem in een plantenfilter met waterval. Wel het risico ervan omdat 9 van de 10 van die dingen verkeerd aangelegd en gemanaged worden.


Virkon hoort niet standaard toegepast te worden, wanneer dat nodig is (zou zijn) dan heb je een structureel probleem dat op te lossen is.

Bram 3.0

Bedankt voor jullie replay.
mijn doel is bacterie druk verlagen en bij deze watertemperatuur en hoeveelheid voer,lijkt het mij de tijd om het nu te doen dan lijd mijn bioloog in het bio filter er het minst onder.
Met een schonere lei het seizoen beginnen zal ik maar zeggen.Nieuwe waterval(stromend water) en vissenbestand uitdunnen zijn mijn doelen voor nieuwe seizoen.
Gr Bram
p.s. lees met belangstelling de topic van Theo
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Ruud

Om de eventuele bacterie druk te verlagen moet je eigenlijk eerst bepalen wat hij is. En als je de oorzaak wegneemt en eventueel wat extra ververst heb je al die middeltjes helemaal niet nodig.

Pat

Zo zie je dat iedereen een eigen mening en behandel plan hierover heeft.
Dat zal veel water verversen worden om die verkeerde bacteriën uit te roeien.

Bram ik hoop dat je vlug van dit probleem af bent.
Succes ermee  :y: .

Grt,

Pat

Bram 3.0



En ik zie totaal geen probleem in een plantenfilter met waterval. Wel het risico ervan omdat 9 van de 10 van die dingen verkeerd aangelegd en gemanaged worden.

Hoi Ruud,je zegt het zelf 9 van de tien plantenfilters worden slecht gemanaged ! of slecht gebouwd zeg ik erbij.Die oorzaak neem ik weg.
en contact erover met mijn koidokter,"niet te veel en kan geen kwaad.
Gr Bram

25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Ruud

Ja Bram maar dan ligt het dus aan de manager en niet aan dat filter.