bacteriële besmetting preventief behandelen?

Started by Bram 3.0, March 14, 2019, 08:34:01 AM

Previous topic - Next topic

Theokoi1962

Weet je; mensen die planten willen hebben in hun koivijver moeten dat vooral doen, maar hou het schoon. Verder heb je er niet zo gek veel aan buiten dat het er leuk uitziet. Je NO3 gaat er nauwelijks door naar beneden; tenminste niet met de hoeveelheid planten die je meestal ziet.
vijver + filters 90 kuub, Red Label 50/55 combi, AEM 35 trommel, Red Label 2 kamer filter (matten/bwb), bwb 3500 liter, Aquaforte luchtpomp 100/2  60/4, 1 XBlue-Eco 500 met flowchamp kop, 1 X Air Aqua Flowfriend Pro,   1 X Blue Eco 320, bakki-shower/2, eiwitafschuimer Ratz Berlin 400

Bram 3.0

Om de juiste bacterie te achterhalen had ik een bacterie swap van de kieuwen moeten maken en opsturen voor een kweek.
Nu krijgen alle pathogene en alle goede bacterien een tik,maar achteraf blijf je toch in een koeienkont kijken en daar kan je alleen maar van leren.
Gr.Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas42

Wat mij betreft is het van belang om eerst de oorzaak (lees plantenfilter) weg te nemen. Virkon als onderhoudsdosering zou je niet nodig moeten hebben maar correctief prima te gebruiken. Verder ga ik mee met de rest van het commentaar; meten = weten zodat je ook weet waar je staat en eventuele behandeling beter kunt afstemmen. Maar je hebt zelf de KU gedaan dus kunt dat prima inschatten. En ik ga ook met Pat mee dat als je de bron hebt weggenomen en er nog een actueel bacterieel probleem hebt zou ik hoger inzetten met Virkon (5 gram per kuub gedurende enkele dagen). Wel je waterkwaliteit goed monitoren (eerste week dagelijks en daarna afbouwen) zodat je goed weet waar je staat met je filter.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Wim

Denk dat veel mensen Virkon als een stof zien die de koi aantast. Maar Virkon is een middel om je water schoon te maken. Het doet niet zoveel met koi. Zeker niet met de normale doseringen zoals in de handleiding staat.
In dit geval zou ik juist wel met virkon aan de slag gaan. Het gaat immers om foute bacteriën en die vinden Virkon niet zo leuk.
Als je dan ook de extra verversingen uitvoerd krijg je juist in deze tijd van het jaar sneller resultaat.
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.

Perry

Is je filter er wel blij mee als je vaak Virkon toe voegt

Wim

Filter gaat er niet gelijk kapot van.
Misschien dat een net opgestert filter er wel iets van merkt. Maar je kunt Virkon niet zoals vaak gebeurt vergeljjken met KP.
Dat Virkon en Kp beide een oxiderende werking hebben zegt niet dat ze beide hetzelfde zijn.
Voor de laatste vijververbouwing had ik een vijver met plooien in de folie. En na een jaartje of 8 kreeg ik de problemen.Ieder jaar wel iets. En meestal heb ik met virkon het water weer beter voor de koi gemaakt, met enkele dagen een hogere dosering. Daarna werden de koi meestal pas met de echte medicijnen behandeld. Heb er geen slechte ervaringen mee, alleen maar goede.
Koivijver 18 kuub. Filter: Befil Trommelfilter 2.0 profi., bew. bed (510 L), met ingebouwde dompel uv 42watt. retour (22 kuub per uur) via airlift.

Croesmaster

Bram, wat ik niet lees en daarom vraag. Staat je waterval altijd aan? Dan zou deze volgens mij niet echt een probleem op hoeven te leveren.
En als die al uit staat, blijft er dan wat in je aanvoerleiding staan? Bij mij was dat wel het geval en ik had elk jaar problemen. Voor mij de oorzaak dat ik het dode water als ik de waterval weer aanzette in de vijver pompte. Ik moest dan ook 2x per jaar behandelen tegen o.a. costia en ander parasieten.
Sinds 3 jaar geen waterval meer en eigenlijk geen problemen meer. Virkon gebruik ik misschien 2x per jaar vlak voordat ik een vis bijzet en verder nooit.
Verder ga ik mee met de stelling > preventief behandelen niet doen.

Bram 3.0

Waterval staat in de zomer altijd aan 24/7 ,vanaf 1 nov.gaat hij uit en 1 april start ik hem weer op en pomp ik een kwartier lang het water eruit om te spoelen.Nu ga ik alle planten eruit halen,substraat eruit scheppen en alleen nog een laag oesterschelpen erin.
En niks is preventief als je de kieuwfoto's van de overleden vissen zie!
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas42

Volgens mij heb je een solide plan van aanpak staan. Meningen zul je altijd blijven houden. Ik vind het altijd belangrijk om meerdere meningen aan te horen, de dingen eruit te halen die voor mij hout snijden en vervolgens met gezond verstand aan de slag te gaan. Jij kent je vijver en je vissen het beste en kent de hele voorgeschiedenis. Ik zou zeggen aan de slag en succes  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Croesmaster

Quote from: Bram 3.0 on March 15, 2019, 07:52:29 AM
Waterval staat in de zomer altijd aan 24/7 ,vanaf 1 nov.gaat hij uit en 1 april start ik hem weer op en pomp ik een kwartier lang het water eruit om te spoelen.Nu ga ik alle planten eruit halen,substraat eruit scheppen en alleen nog een laag oesterschelpen erin.
En niks is preventief als je de kieuwfoto's van de overleden vissen zie!

De kieuwfoto's spreken boekdelen, dat is waar en dat je geen ellende meer wil hebben snappen we. Onze vragen en opmerkingen zijn bedoelt om een inzicht te krijgen in hetgeen er speelt en of alles is doordacht. Succes in elk geval en hoop dat je een heleboel ellende bespaart blijft. Hou ons op de hoogte Bram.


Bram 3.0

Bedankt voor de reacties,het help me om de juiste beslissingen te nemen.Zondag ochtend na de wekelijkse waterwissel,doe ik de voorjaars kuur  2 gram/1000L  en doe dat 3weken opeenvolgend
GrBram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0