Watertemperatuur wat is die bij jou

Started by Perry, March 02, 2019, 19:47:36 PM

Previous topic - Next topic

Fredb

15-16 graden met kap. Zonder bijverwarmen. Er komt nu wel de tijd dat verwarmen nodig is, omdat ik hem nog tot half november op 15 graden wil houden.

voeren doe ik al met wintervoer

Madinees

Hier nu op 18 graden met hulp van warmtepomp en kap. Heb de warmtepomp ingesteld dat hij alleen tussen 10.00 en 21.00 aan mag.
Maar kost nog weinig energie om hem op 18 te houden.

Zit nog te twijfelen wat te doen, wilde de WP en trickle er half november afhalen. Maar misschien dat ik de WP de vijver nog een maandje langer erop laat en hem op 15 graden laat. Dan alleen januari en februari als onverwarmde maanden.

Dennis

gisteren de kap erop gelegd,vanmorgen 12 graden,zonder verwarmen.

abroeders

Temperatuur nu nog 17 tot 17,5 graad met warmtepomp. Met het verbruik zit ik rond de 6 tot 7 KWh per dag . Gisteren de winterkap op de vijver gemaakt. Meteen is zichtbaar dat de vijver minder snel afkoelt in de nacht. Ben benieuwd hoeveel de kap komende week in energieverbruik gaat schelen.

Mijn plan is om de warmtepomp heel de winter mee te laten draaien, en als het met een bescheiden energieverbruik lukt, zo lang mogelijk boven de 12 graden. Gaat dat niet lukken om de temperatuur boven de 12 te houden dan ga ik de ondergrens op 8 graden instellen.

Madinees

Quote from: abroeders on October 26, 2021, 09:11:33 AM
Temperatuur nu nog 17 tot 17,5 graad met warmtepomp. Met het verbruik zit ik rond de 6 tot 7 KWh per dag . Gisteren de winterkap op de vijver gemaakt. Meteen is zichtbaar dat de vijver minder snel afkoelt in de nacht. Ben benieuwd hoeveel de kap komende week in energieverbruik gaat schelen.

Mijn plan is om de warmtepomp heel de winter mee te laten draaien, en als het met een bescheiden energieverbruik lukt, zo lang mogelijk boven de 12 graden. Gaat dat niet lukken om de temperatuur boven de 12 te houden dan ga ik de ondergrens op 8 graden instellen.

Interessant om te volgen! Maar als het heel koud wordt van de winter ben je dan niet bang dat de warmtepomp bevriest?

Fredb

Dat zal volgens mij niet zo'n vaart lopen. Als je de leidingen buiten isoleer, en er een pomp op hou draaien.

16 graden met kap en af en toe een beetje hulp :)

Bas42

Hier met kap nog steeds 14,8 graden en de laatste weken mooi stabiel dankzij de kap. Komende dagen hoop ik nog een paar graadjes te winnen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

abroeders

Quote from: Madinees on October 26, 2021, 16:50:06 PM
Interessant om te volgen! Maar als het heel koud wordt van de winter ben je dan niet bang dat de warmtepomp bevriest?

Voor bevriezing ben ik niet bang als de vijverwatertemperatuur minimaal 8 graden blijft. Ik blijf continue circuleren en mijn onderbuikgevoel vertelt mij dat bij 0 graden buitentemperatuur er bij 1800 watt aan verbruik er minimaal nog steeds minimaal 1800 watt aan warmte aan het water wordt afgegeven. Dus dat ik nog steeds beter af ben dan een elektrische verwarming. Harde cijfers/specificaties heb ik niet kunnen vinden voor mijn wéau warmtepomp, maar wat draadjes op engelstalige fora vertellen mij dat sommigen erin slagen bij vorst de vijver nog op 18 graden te houden met een warmtepomp.

Leidingwerk buiten is helemaal geïsoleerd, zie foto, dus ik denk weinig warmteverlies buiten de vijver.

De temperatuurdaling is nu al stukken minder met de kap erop. Zie bijgevoegde grafiekje, vanaf de rode lijn.

Madinees

Quote from: abroeders on October 27, 2021, 14:34:23 PM
Quote from: Madinees on October 26, 2021, 16:50:06 PM
Interessant om te volgen! Maar als het heel koud wordt van de winter ben je dan niet bang dat de warmtepomp bevriest?

Voor bevriezing ben ik niet bang als de vijverwatertemperatuur minimaal 8 graden blijft. Ik blijf continue circuleren en mijn onderbuikgevoel vertelt mij dat bij 0 graden buitentemperatuur er bij 1800 watt aan verbruik er minimaal nog steeds minimaal 1800 watt aan warmte aan het water wordt afgegeven. Dus dat ik nog steeds beter af ben dan een elektrische verwarming. Harde cijfers/specificaties heb ik niet kunnen vinden voor mijn wéau warmtepomp, maar wat draadjes op engelstalige fora vertellen mij dat sommigen erin slagen bij vorst de vijver nog op 18 graden te houden met een warmtepomp.

Leidingwerk buiten is helemaal geïsoleerd, zie foto, dus ik denk weinig warmteverlies buiten de vijver.

De temperatuurdaling is nu al stukken minder met de kap erop. Zie bijgevoegde grafiekje, vanaf de rode lijn.

Ben benieuwd! Ja je hebt wel een punt dat stromend water bijna niet bevriest. Afkoeling van een pvc leiding waar water doorstroomt zal ook wel meevallen denk ik.
Dus je stelling is dat een warmtepomp altijd het opgenomen vermogen ook weer afgeeft als warmte aan het water? Stel dat het van de winter -15 of zo wordt, water zal er doorstromen maar zou de WP dan nog steeds kunnen werken?

abroeders

Quote from: Madinees on October 28, 2021, 20:19:39 PM
Ben benieuwd! Ja je hebt wel een punt dat stromend water bijna niet bevriest. Afkoeling van een pvc leiding waar water doorstroomt zal ook wel meevallen denk ik.
Dus je stelling is dat een warmtepomp altijd het opgenomen vermogen ook weer afgeeft als warmte aan het water? Stel dat het van de winter -15 of zo wordt, water zal er doorstromen maar zou de WP dan nog steeds kunnen werken?

Mijn stelling was niet dat het opgenomen elektrisch vermogen altijd minimaal weer aan het water wordt afgegeven, dat is iets te kort door de bocht. Wel denk ik dat omstreeks het vriespunt er nog steeds meer dan 100% rendement gegenereerd wordt. Deze conclusie trek ik gemakshalve omdat de werkingstemperatuur van deze warmtepomp tot -15C loopt. Meer technische specificaties voor lage temperaturen krijg ik voor deze warmtepomp niet gevonden. Bij de wat duurdere warmtepompen spreken ze over SCOP wat de gemiddelde COP gedurende het seizoen is. Één van de referentiewaarden bij de SCOP is bepaald bij -7C, dus verwacht dat er zeker nog rendement uit de lucht te halen is bij deze temperatuur. Bij temperaturen van -15C durf ik niet te stellen dat de warmtepomp rendabeler is dan een dompelverwarming.

Maar we vervuilen het topic een beetje...

On Topic: Met kap en verwarming (3KWh per dag ongeveer) stabiel tussen de 17 en 17,5 graad de afgelopen 3 dagen.

abroeders

Nog steeds tussen de 17 en 17,5 graad met kap en warmtepomp.

Het energieverbruik begint weer wat op te lopen, mijn aangebroken portie zomervoer is op, dus over op herfstvoer en de temperatuur langzaam wat laten zakken. Ik streef naar iets tussen de 15 en 16 graden eind deze maand als de temperaturen zo zacht blijven als nu.

Mijn plan was eerst om op 12 graden de winter/vorstperiode door te komen zonder gehele voerstop, in de UK zijn er meerdere die dat doen en zij claimen dat de vissen oersterk uit de winter komen. Stefan Koster vertelde laatst op Koitv dat niet te doen vanwege de grote hoeveelheid schimmels en sporen bij deze temperatuur. Brengt mij toch weer aan het twijfelen, iemand op het forum hier ervaringen mee?

Albert-jan

12C met kap zonder verwarming. Zinkend wintervoer begonnen, dat eten ze nog goed 1x per dag een handje.

Koi zijn goed op gewicht dus ga de temperatuur niet beinvloeden, tenzij het echt gaat vriezen. Echt laag is die toch ook niet echt geweest, laatste jaren kun je geen winters meer noemen vind ik.
10m3 vijver met 9 koi.

Bas42

13,5 graden met kap zonder verwarming. Slechts 1 graad verliren in de laatste 1,5 week. De kap doet zijn werk  :D. Als de watertemperatuur onder de 10 graden gaat komen ga ik bij verwarmen ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

12.8C voorlopig, denk dat ze het over 2wk wat kouder krijgen gezien het weerbericht.

Wat voor minimale winter temperatuur houden jullie ongeveer aan?
10m3 vijver met 9 koi.

Dennis

11 graden met kap zonder verwarming. Bij 6 graden is voor mij de kritische grens bereikt.Het moet dan wel een hele koude periode  worden om  dat te bereiken.Dan  laat ik de kraan continu zachtjes door lopen,het kraanwater is is meestal warmer dan 6 graden,als dat niet voldoende is,komt er een verwarmings element in het filter te hangen.