ORP - Wat kan je doen om de ORP van je water te verhogen

Started by Theokoi1962, March 25, 2019, 10:46:32 AM

Previous topic - Next topic

Madinees

Mooi apparaat zeg! Wel aan de prijs dacht ik eerst, maar als je de drie meters los koopt ben je het ook kwijt.

Bas42

Idd een hele mooie koffer. Als ik het goed lees dan gaat het om pH, temp., zuurstof en TDS? ORP is hier niet inbegrepen toch?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Hoi Bas het is orp,Ph,tds,opgeloste zuurstof,temperatuur en zoutgehalte.
Sla de data op sd kaart in exel op en kan met een kaartlezer in een pc in exel worden Getoond.
Moet alleen nog kijken of het op Mac. werkt.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas42

Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Vet nadeel, i.v.m.Covid-19, 3 werkweken levertijd.
Nog maar een keer de online handleiding lezen en op You tube nog maar is het instructie filmpje om te calibreren bekijken.
Gr Bram 3.0

25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Bas42

Quote from: Bram 3.0 on May 01, 2020, 10:50:15 AM
Vet nadeel, i.v.m.Covid-19, 3 werkweken levertijd.
Nog maar een keer de online handleiding lezen en op You tube nog maar is het instructie filmpje om te calibreren bekijken.
Gr Bram 3.0
Wat in het vat zit vverzuurd niet zeggen ze weleens. Maar kan me voorstellen dat je zsm aan de slag wilt. Ben benieuwd naar je bevindingen (gebruiksvriendelijkheid e.d.).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Floris

Quote from: Theokoi1962 on April 04, 2020, 09:56:33 AM

Misschien wel geinig idee; Henri heeft het erover om eens een KP behandeling bij te wonen bij mijn vijver.
Wat zouden we ervan vinden als ik t.z.t (na die Coranashit). een keer een mini-event houd bij mijn vijver waarbij we het onderwerp ORP/KP gaan uitdiepen en een demo geven - uiteraard voorzien van BBQ - Als er belangstelling voor is, dan zie ik dat wel als reactie op dit onderwerp.

Net even alle posts omtrent ORP doorgenomen en dit lijkt mij super interessant Theo! Leuk initiatief :y:

Bram 3.0


Wat in het vat zit vverzuurd niet zeggen ze weleens. Maar kan me voorstellen dat je zsm aan de slag wilt. Ben benieuwd naar je bevindingen (gebruiksvriendelijkheid e.d.).
[/quote]
Hoi Bas,
nu het buiten vijverseizoen erop zit,kan ik mijn bevindingen delen.
1.Mooi gereedschap vereist,nauwkeurig te werk gaan en (zeker in begin)veel kalibreren
2.Je moet er de tijd voor nemen,meeste metingen duren toch wel 10 min. voordat ze stabiliseren.
3.Ik heb labo bekers zodat ik binnen(temp gecorrigeerd) mijn metingen kan verrichten.(0,5 L)
4.Je hebt calibraie vloeistoffen, bewaar vloeistoffen voor zowel pH(pH 4,pH 7,pH10) als de orp sensor,andere calibratievloeistof voor de orp sensor,
    vloeistof voor de DO sensor.
5. ik moet het nog helemaal aan mijn computer hangen (ik draai Mac,softwareprogramma draait Windows 10)
6.vergeet af en toe mijn meting op de sd kaart op te slaan.
Samenvattend,verdieping van de hobby en je bent van de straat.
Gr Bram3.0


25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Arco

Ik lees nu net dit topic door, dus misschien heb ik ondertussen het een en ander gemist..
maar mijn eerste gedachte is, waarom dan geen ozon gebruiken om de orp te controleren/beinvloeden?
Dan ben je toch stabieler dan eens in de zo veel tijd KP gebruiken?

Wat betreft een eiwit afschuimer voor gravity filter, misschien is het interessant om de eiwit afschuimers voor zeewater aquariums eens te bekijken.
Die staan meestal in de sump (open filter) en worden door een klein pompje gevoed.
Je heb dan nog wel een extra pompje nodig maar je kan hem dan wel in het filter zetten.
Ik denk dat het met de nodige aanpassingen ook voor een koivijver gemaakt moet kunnen worden.
Vijver: 38.000l filter: Oase Proficlear

nico1012

Theo hoe denk je hier nu over.

Wat zouden we ervan vinden als ik t.z.t (na die Coranashit). een keer een mini-event houd bij mijn vijver waarbij we het onderwerp ORP/KP gaan uitdiepen en een demo geven - uiteraard voorzien van BBQ - Als er belangstelling voor is, dan zie ik dat wel als reactie op dit onderwerp.

Ik heb wel interesse om hier meer over te leren. Misschien kan het als je vijver verbouwing klaar is

Bram 3.0

Na twee jaar gebruik van mijn orp meter,kan ik hem niet meer missen.
a. Twee keer KP behandeling gedaan,gemonitord met orp meter.Zoveel betere controle dan op kleur.
b. Tempratuur gecorrigeerde pH meting,waarop ik mijn Seneye slide calibreer.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0