Watertemperatuur wat is die bij jou

Started by Perry, March 02, 2019, 19:47:36 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Quote from: Albert-jan on March 20, 2021, 18:59:42 PM
En momenteel 10C, dus 0.8C erbij in 7 uur tijd. Lijkt wel ok te werken, tijdklok ertussen gezet en zien of ik op deze manier sneller en stabieler boven de 15C kan komen. Alleen wacht ik hier even mee tot de nacht temperatuur wat hoger is.

Test geslaagd wat mij betreft is zien of dit ook betere waterwaardes kan geven tzt.

Jij hebt 10m3 toch? Dan is het simpel: 1000 watt = ca. 0,1 graad per uur. In de nacht zal het wat minder zijn door de afkoeling.

Albert-jan

Klopt inderdaad dus even zien hoeveel die nu afkoelt snachts. Wellicht is het zo haalbaar om eerder door te verwarmen naar de 15C als het zonniger wordt om bioloog sneller op te starten.

Quote from: Madinees on March 20, 2021, 19:24:58 PM
Quote from: Albert-jan on March 20, 2021, 18:59:42 PM
En momenteel 10C, dus 0.8C erbij in 7 uur tijd. Lijkt wel ok te werken, tijdklok ertussen gezet en zien of ik op deze manier sneller en stabieler boven de 15C kan komen. Alleen wacht ik hier even mee tot de nacht temperatuur wat hoger is.

Test geslaagd wat mij betreft is zien of dit ook betere waterwaardes kan geven tzt.

Jij hebt 10m3 toch? Dan is het simpel: 1000 watt = ca. 0,1 graad per uur. In de nacht zal het wat minder zijn door de afkoeling.
10m3 vijver met 9 koi.

Dennis


Albert-jan

10.5C en gezien de voorspelling ga ik deze week overdag door verwarmen naar de 15C.
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Hier een weekje de warmtepomp aan. Van 10,5 naar18 graden in een week tijd.
Maximaal 1100 watt gebruikt (ik heb het niet precies bijgehouden). Afkoeling met de kap valt alles mee en dan was de trickle ook nog niet geisoleerd.
Ben benieuwd wat het aan stroom gaat kosten om hem op 18 graden te houden.

Dennis

Hoelang heb je hem snachts uitstaan,nog steeds van 3 tot 8 uur?

Madinees

Quote from: Dennis on March 21, 2021, 20:35:23 PM
Hoelang heb je hem snachts uitstaan,nog steeds van 3 tot 8 uur?

Heb ik gaangepast van 4 tot 7, maar is niet echt nodig zegt men gevoel.

Dennis

die 3 uurtjes kan ie ook wel aanblijven.

Madinees

Quote from: Dennis on March 21, 2021, 20:57:19 PM
die 3 uurtjes kan ie ook wel aanblijven.

Klopt maar dan is het in deze tijd meestal 0 of daaronder. Dan heeft het weinig zin denk ik.
Al staat in de handleiding dat hij vanaf -10 werkt volgens mij. Eigenlijk werkt het pas goed vanaf +10 en zeker vanaf +15.
Verwacht er veel van deze zomer.

Dennis

Is denk ik een goede investering geweest :y: Ga je nog veel plezier van hebben. Ik blijf de resultaten volgen,en ga volgend jaar eens kijken of ik het hier ga toepassen.

Madinees

Ik had er ook nooit bij stilgestaan totdat ik de voordelen van juist in het seizoen verwarmen zag. Zal het verbruik gaan bijhouden, dat maakt voor mij nog wel uit van hoe interessant het is.

Albert-jan

10m3 vijver met 9 koi.

Albert-jan

12C en de koi een stuk actiever al.
10m3 vijver met 9 koi.

Albert-jan

10m3 vijver met 9 koi.

Dennis