Watertemperatuur wat is die bij jou

Started by Perry, March 02, 2019, 19:47:36 PM

Previous topic - Next topic

Madinees

Ik denk ook dat de meeste hobbyisten in de KoiCave toch wat meer de serieuze/meer ervaren hobbyisten zijn. Op Facebook en andere fora las ik wel verhalen van vijvers van 0-3 graden (vaak met gaat 'al jaren goed'). Grootste problemen komen vaak pas later en ik denk dat velen het verband niet (willen) zien.

Floris

Ik heb geen kap en hier is de temp niet lager dan 5.3 geweest. Dit was na een koude nacht in de ochtend nadat ik de sneeuw van de filterput had verwijderd. Ik wilde kijken wat een verwarmingselement van 600W zou doen, maar ik had beter de sneeuw kunnen laten liggen. De rest van de vorst periode heb ik hem op 5.8 - 6.0 kunnen houden door regelmatig te verversen.

Zaterdag avond een flexibele koppeling van de trommel geschoten waardoor de hele put vol water stond en de vijver voor een groot deel leeg. Na het vullen zat de vijver op 6.5 graden. Nu weer stabiel op 6.0 zonder te verversen.

Ik heb het idee dat de vijver bij mij minder snel afkoelt omdat hij helemaal in de grond ligt. Ook de filterput ligt onder het terras en de luiken zijn gedeeltelijk geïsoleerd.

Bas42

Quote from: Floris on February 15, 2021, 14:16:31 PM
Ik heb geen kap en hier is de temp niet lager dan 5.3 geweest. Dit was na een koude nacht in de ochtend nadat ik de sneeuw van de filterput had verwijderd. Ik wilde kijken wat een verwarmingselement van 600W zou doen, maar ik had beter de sneeuw kunnen laten liggen. De rest van de vorst periode heb ik hem op 5.8 - 6.0 kunnen houden door regelmatig te verversen.

Zaterdag avond een flexibele koppeling van de trommel geschoten waardoor de hele put vol water stond en de vijver voor een groot deel leeg. Na het vullen zat de vijver op 6.5 graden. Nu weer stabiel op 6.0 zonder te verversen.

Ik heb het idee dat de vijver bij mij minder snel afkoelt omdat hij helemaal in de grond ligt. Ook de filterput ligt onder het terras en de luiken zijn gedeeltelijk geïsoleerd.
Hier een vergelijkbare situatie qua vijver en filterput. Heb overigens wel een kap.

Wat een ellende zeg met die flexibele koppeling. Voor hetzelfde geld heb je al een ijslaag in je filterput. Ook mazzel dat er geen pompen, trommelaandrijving of zo stuk zijn gegaan met al dat water .... Op zo'n moment zakt toch de moed je in de schoenen. Enkele weken geleden hier ook zoiets meegemaakt. Flexibele bocht van de binnenkomende drain afgeschoten .... Gelukkig de mof weer over de pvc-leiding kunnen schuiven en goed vast gedraaid. In het voorjaar met het installeren van de trickle wil ik dat allemaal wat gaan aanpassen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Floris

Ja gelukkig was ik thuis en klapte de aardlek eruit, dus was er snel bij. Water weggepompt en gelukkig de oorzaak snel gevonden en eenvoudig te fixen. Daarna de nat geworden elektra waaronder de motor van de trommel droog geblazen. Dat heeft me wel even bezig gehouden. In de put begon alles wat nat was geworden te bevriezen.

Ben blij dat ik voor pompen heb gekozen die zowel droog als nat kunnen worden opgesteld.

Het los schieten van de koppeling had ik achteraf kunnen voorzien en voorkomen door de leiding beter te zekeren. Gelukkig niet midden in de zomer gebeurd wanneer ik niet thuis was.

Perry

Quote from: Madinees on February 15, 2021, 11:49:15 AM
Ik denk ook dat de meeste hobbyisten in de KoiCave toch wat meer de serieuze/meer ervaren hobbyisten zijn. Op Facebook en andere fora las ik wel verhalen van vijvers van 0-3 graden (vaak met gaat 'al jaren goed'). Grootste problemen komen vaak pas later en ik denk dat velen het verband niet (willen) zien.


Denk dat er toch heel veel beginnende hobbyisten zijn bij de cave
En dat is ook top gezien er ook best veel kennis zit bij de cave

Water rond de vijftien graden en heb af en toe het idee dat ik paai gedrag zie
Hoop dat het niet door zet iig zit er niet op te wachten

Madinees

Quote from: Perry on February 15, 2021, 22:44:25 PM
Quote from: Madinees on February 15, 2021, 11:49:15 AM
Ik denk ook dat de meeste hobbyisten in de KoiCave toch wat meer de serieuze/meer ervaren hobbyisten zijn. Op Facebook en andere fora las ik wel verhalen van vijvers van 0-3 graden (vaak met gaat 'al jaren goed'). Grootste problemen komen vaak pas later en ik denk dat velen het verband niet (willen) zien.


Denk dat er toch heel veel beginnende hobbyisten zijn bij de cave
En dat is ook top gezien er ook best veel kennis zit bij de cave

Water rond de vijftien graden en heb af en toe het idee dat ik paai gedrag zie
Hoop dat het niet door zet iig zit er niet op te wachten

Ik schaar me ook onder de beginners hoor. Maar als ik soms zie wat er op Facebook voorbij komt in andere groepen dan voel ik me vergevorderd ;-)

Bas42

Ik schaar me ook onder de beginners hoor. Maar als ik soms zie wat er op Facebook voorbij komt in andere groepen dan voel ik me vergevorderd ;-)
[/quote]
Wat is beginner en wat is gevorderd ... Ik leer nog elke dag bij en dat maakt de hobby zo leuk. Ik kom bij ervaren hobbiesten die beginnersfouten maken en kom bij startende hobbiesten waar ervaren hobbiesten nog veel van zouden kunnen leren. Kennisdeling en gezond verstand gebruiken is de basis voor succes (is mijn overtuiging). Ik respecteer ideres mening en overtuiging en probeer eruit te halen wat mij past en waar ik gevoel bij heb.

Maar als je idd facebook kijkt dan denk ik weleens een gewaarschuwd man/vrouw telt toch voor twee. Ik denk dat het ook nog veel te maken heeft dat een vijver met koi toch anders op de spreekwoordelijke ladder staat als bv een hond of kat. Een dode koi is dan vaak ook weer een kans om een nieuwe te kunnen kopen .... En dat zie je dan ook terug hoe men omgaat met zijn vijver en vis ....
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bram 3.0

Waterwissel en waterwissel om de twee dagen ,bij een water temp van 10 graden,water gaat de komende dagen opwarmen!
En hoe meer je weet van de hobby koi,hoe meer je erachter komt wat je nog niet weet!.En dat maakt de hobby interessant en dynamisch.
gr Bram 3.0

25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0

Floris

Hier inmiddels weer geklommen naar 7.0
kaploos en onverwarmd

pepijn

Hier 9 °C onder de kap. Afgelopen week met al die sneeuw op de kap met wat warmer water de boel stabiel gehouden.

Bas42

6,6 graden nu. Niet onder de 5,8 geweest maar desondanks hebben sommige vissen het zwaar gehad.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Floris


Bas42

Met verwarming inmiddels al op 7,7 graden. Dat gaat lekker  :y:
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Straks hier eens ff kijken hij is aan het zakken

Dennis