Watertemperatuur wat is die bij jou

Started by Perry, March 02, 2019, 19:47:36 PM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

Denk wel dat het wel eens flink kan gaan afkoelen als er snacht -10C komt en overdag meerdere dagen -6C zoals ze zeggen voor komende week.

Hopelijk is iedereen wel voorbereid vooral pomp gevoede vijvers, aantal jaren geleden genoeg ellende gelezen toen er wat strengere vorst was met lege vijvers aan toe.
10m3 vijver met 9 koi.

Perry

Denk dat het allemaal wel mee gaat vallen
Ik maak me geen zorgen iig

Bas42

Quote from: Perry on February 06, 2021, 15:15:51 PM
Denk dat het allemaal wel mee gaat vallen
Ik maak me geen zorgen iig
Dat zou zomaar kunnen Perry maar beter mee verlegen dan om verlegen. Ben paar weken geleden nog bij vijvers geweest die al rond de kritische temperatuur zaten (onder 4 graden). Heb in het verleden ook zelf een keer een koi af moeten geven die begon te kantelen vanwege de kou. De laatste jaren ook elk jaar wel een paar oproepen gehad van hobbiesten met problemen agv de kou. Overigens heb ik al jaren een kap en zo'n zeiltje over de filterput is 5 minuten werk ..... In jouw geval snap ik ook dat je je geen zorgen maakt. Kap op de vijver, verversen met warm water waardoor de watertemp ver boven de kritische grens ligt en een filter in de garage ..... Maar er zijn ook veel hobbiesten waarbij de vijver en het filtersysteem kwetsbaar zijn met deze lage temperaturen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Fredb

hier 6.1 met kap

wel even gecontroleerd of mijn kacheltje het nog doet, en vast in het filterhok gezet.

Perry

Ben niet bang dat er hier iets gebeurd  8)

Madinees

Quote from: Bas42 on February 06, 2021, 15:34:36 PM
Quote from: Perry on February 06, 2021, 15:15:51 PM
Denk dat het allemaal wel mee gaat vallen
Ik maak me geen zorgen iig
Dat zou zomaar kunnen Perry maar beter mee verlegen dan om verlegen. Ben paar weken geleden nog bij vijvers geweest die al rond de kritische temperatuur zaten (onder 4 graden). Heb in het verleden ook zelf een keer een koi af moeten geven die begon te kantelen vanwege de kou. De laatste jaren ook elk jaar wel een paar oproepen gehad van hobbiesten met problemen agv de kou. Overigens heb ik al jaren een kap en zo'n zeiltje over de filterput is 5 minuten werk ..... In jouw geval snap ik ook dat je je geen zorgen maakt. Kap op de vijver, verversen met warm water waardoor de watertemp ver boven de kritische grens ligt en een filter in de garage ..... Maar er zijn ook veel hobbiesten waarbij de vijver en het filtersysteem kwetsbaar zijn met deze lage temperaturen.

Ik zie veel mensen zich druk maken over de filterput en die gaan verwarmen maar dan de vijver niet afdekken. Juist met de vele sneeuw, koude temperatuur en wind zou ik er alles aan doen om men vijver af te dekken. Gelukkig heb ik een goede kap. Als je dat hebt hoef je je ook weinig zorgen te maken over bevriezen.

Perry

Als je nu nog aan een kap moest beginnen ben je te laat

Fredb

En vaak gebeurt het, dat "evensnelvantevorenmetwatplanken,ennoppenfoliekappen" het met sneeuw begeven, wat dan nog meer gevolgen heeft.
Quote from: Perry on February 06, 2021, 15:47:50 PM
Ben niet bang dat er hier iets gebeurd  8)

Ik ook niet, maar ik ben het liever voor  :)

Perry

Kacheltje staat hier ook in de garage maar dat staat die in de zomer ook 🤣

Fredb


Albert-jan

We zullen zien op de sociale media hoeveel ellende er komt, sommige mensen blijven eigenwijs met het gaat al jaren goed... Ik zelf ben er ook niet al te bang voor met kap en geisoleerd filter tuinhuisje en 300W extra in de combi-trommel.

Net nog even ververst zit nu op 8.7C
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Quote from: Perry on February 06, 2021, 15:53:08 PM
Als je nu nog aan een kap moest beginnen ben je te laat

Je bent nooit te laat, je krijgt het wel koud ;-)

Madinees

Quote from: Albert-jan on February 06, 2021, 16:37:31 PM
We zullen zien op de sociale media hoeveel ellende er komt, sommige mensen blijven eigenwijs met het gaat al jaren goed... Ik zelf ben er ook niet al te bang voor met kap en geisoleerd filter tuinhuisje en 300W extra in de combi-trommel.

Net nog even ververst zit nu op 8.7C

Mensen onderschatten de combinatie van harde koude wind en de berg sneeuw die in het water valt. Zit je zo onder de vier graden.

Albert-jan

7.8C al inmiddels, koelt toch rap af op deze manier ondanks een kap.
10m3 vijver met 9 koi.

Bram 3.0

Onder het ijs, omdat er lintverwarming in de vijver ligt,9,3 graden.Vissen blijven lekker eten.
Gr Bram 3.0
25m3,trommelfilter,bleu eco 320,UVC ozonater,3 kamer filter,1kamer bewegend bed.Div. NVN cursussen,koi university 2015, 3 draads pacemaker vandaar Bram 3.0