Watertemperatuur wat is die bij jou

Started by Perry, March 02, 2019, 19:47:36 PM

Previous topic - Next topic

Bas42

Quote from: Albert-jan on February 08, 2022, 19:25:40 PM
8.6 je begint je bijna af te vragen waarom de kap erop heeft gelegen tot nu toe  ::)
Idd maar ben toch blij dat hij er op ligt. Heb al verschillende vijvers gezien waarbij de tempareturen stevig hebben geschommeld en rond de 3 -4 graden hebben gezeten.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Ja 3 a 4 graden is toch wel koud hoor. Hier nog niet onder de 7.5C geweest deze winter dus mag niet klagen.

Quote from: Bas42 on February 10, 2022, 08:16:30 AM
Quote from: Albert-jan on February 08, 2022, 19:25:40 PM
8.6 je begint je bijna af te vragen waarom de kap erop heeft gelegen tot nu toe  ::)
Idd maar ben toch blij dat hij er op ligt. Heb al verschillende vijvers gezien waarbij de tempareturen stevig hebben geschommeld en rond de 3 -4 graden hebben gezeten.
10m3 vijver met 9 koi.

Bas42

Weer iets kunnen stijgen naar 9,2 graden. Zag van de week dat het zelfs weer 13 gaden gaat worden. Ongekend. Kunnen de kleppen mooi omhoog.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

7.4C zonder kap momenteel. Koelt flink af scheelt ongeveer een graad met wat het was.
10m3 vijver met 9 koi.

Albert-jan

Gezakt tot 6C zonder kap. Even de heater aan naar de 7C. De kap gaat er straks weer op het scheelt toch net die paar graden. Vissen zijn gelijk stuk passiever ook.

Kap heeft dus zeker wel een goede functie  :y:
10m3 vijver met 9 koi.

Fredb


Bas42

Quote from: Albert-jan on February 27, 2022, 17:51:47 PM
Gezakt tot 6C zonder kap. Even de heater aan naar de 7C. De kap gaat er straks weer op het scheelt toch net die paar graden. Vissen zijn gelijk stuk passiever ook.

Kap heeft dus zeker wel een goede functie  :y:
Dit herken ik dus ook. Het omslagpunt lijkt een beetje rond die 8 graden te liggen. Daarboven toch redelijk actief maar onder de 8 graden gaan een aantal koi duidelijk afschalen in activiteit. Hier nog niet onder de 9 graden geweest deze winter zonder bij verwarmen maar met kap.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

abroeders

Vanaf begin februari blijft de temperatuur hier netjes tussen 9 en 9,5 graad. Ik merk dat het wat grilliger wordt doordat de buitentemperatuur icm de kap zorgt voor opwarming. Daarom eind februari de streeftemperatuur omhoog gebracht naar 9,5 graad zodat nu de temperatuur wat stabieler tussen 9,5 en 10 graden blijft. Als het weer niet omslaat (slechter wordt) denk ik dat ik binnenkort alweer op de 10 - 10,5 graden zit. Hopelijk wordt het dan in april zo mooi dat ik weer snel richting de 15 graden kan verwarmen om hem daar een tijdje op te houden.

Energieverbruik warmtepomp in februari was slechts 9,4 KWh. Af en toe heel even bijspringen als de temperatuur onder de 9 graden daalde, maar meestal was het niet nodig.

Albert-jan

Gunstige ligging dan ook zeker. Hier veelal schaduw nog dus niet veel stijging. Kap er weer op scheelt wel veel afkoeling in de nachten afgelopen dagen maar echt opwarmen doet ie nog niet de zon moet nog wat hoger gaan staan  :y:

7.5C momenteel.
10m3 vijver met 9 koi.

Bas42

Hier nog steeds rete stabiel op ca. 9,2 graden. Had mijn verwarming ingesteld op 8 graden maar ben niet of nauwelijks onder de 9 gekomen. Dus de kap heeft zijn nut bewezen. Heb ook de hele winter door kunnen voeren (eerste keer). Ik ben heel benieuwd wat dit voor effect gaat hebben op het komende seizoen. De vissen lijken goed bekomen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

8.4 graden,hopelijk gaan de koude nachten binnenkort verdwijnen,kan het weer wat stijgen.

Madinees

Hier nu 13 graden en ga hem naar 16 brengen eind week. Het wordt superweer en dan werkt de warmtepomp goed.
Niet normaal wat twee graden verwarmen al met de activiteit van de vis gedaan heeft. Kap blijft er deze maand nog wel op want wil niet teveel afkoeling in de nacht (staat WP uit).

Dit jaar nog een relatief gunstig energiecontract en dit jaar maar eens aan de zonnepanelen gaan.


Bas42

Vandaag 9 graden maar we zijn stijgende
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

abroeders

Mijn plannen voor de start van het seizoen worden vervroegd. Ik dacht eerst in april snel de 10-15 graden zone te gaan overbruggen met de warmtepomp, maar omdat de temperatuur nu al uit zichzelf al richting de 11 graden oploopt heb de de warmtepomp aan het werk gezet om naar de 16 graden te komen. Ik ben al twee dagen bezig geleidelijk te verwarmen om de temperatuur niet te snel te verhogen. Vandaag bereik ik mijn doel van 15,5-16 graden, deze temperatuur houd ik aan totdat de buitentemperaturen ook weer verder stijgen. De kap blijft er voorlopig nog wel op liggen om de afkoeling te beperken.

Madinees

Quote from: abroeders on March 13, 2022, 11:00:46 AM
Mijn plannen voor de start van het seizoen worden vervroegd. Ik dacht eerst in april snel de 10-15 graden zone te gaan overbruggen met de warmtepomp, maar omdat de temperatuur nu al uit zichzelf al richting de 11 graden oploopt heb de de warmtepomp aan het werk gezet om naar de 16 graden te komen. Ik ben al twee dagen bezig geleidelijk te verwarmen om de temperatuur niet te snel te verhogen. Vandaag bereik ik mijn doel van 15,5-16 graden, deze temperatuur houd ik aan totdat de buitentemperaturen ook weer verder stijgen. De kap blijft er voorlopig nog wel op liggen om de afkoeling te beperken.

Dat gaan je vissen fijn vinden! Ik zit nu op de 18 (wilde 16 maar dacht ga gelijk maar door). Afkoeling in de nacht is ca. 0,5 graad merk ik (dan staat wp uit). Overdag zal afkoeling wat minder zijn. Warmtepomp draait tussen 9:00 en 22:00. Denk dat weinig energie gaat kosten om hem op de 18 te houden. Stel 0,7 graad afkoeling totaal op 21m3 dan kost dat ongeveer 15kw vermogen. WP gebruikt maximaal 1kw en doet bij 15 graden ca 5kw. Laat ik 4kw vermogen pakken dan dus ongeveer 3,5-4kw = 1 euro per dag om hem op temperatuur te houden.