Watertemperatuur wat is die bij jou

Started by Perry, March 02, 2019, 19:47:36 PM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

10m3 vijver met 9 koi.

Noodle

KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Dennis

9.2 met een klein beetje hulp,van een 500watt verwarmings staaf.

Bas42

8,8. de afgelopen weken eigenlijk nauwelijks aan temperatuur verloren. Nog steeds alleen een kap zonder verwarming (schakelt pas in bij 7 graden en houd de vijver tussen de 7 en 8 graden; gelukkig nog niet nodig gehad).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

markiej940

8,3 volgens mijn seneye, alleen winterkap geen verwarming :)
Vijver 12m3 met Makoi Biodrum 30, Pomp Aquaforte DM 20000 Vario. 40 watt dompel uv. Quarantaine/Opgroeibak 1500Liter en een 600 liter quarantainebakje

Albert-jan

Redelijk stabiel zonder verwarming. Zo tussen de 7.5C en 8C gemiddeld.
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Ik zit nog op 10 graden met de kap. Laat op 'warmste' deel van de dag, tussen 11.00 en 15.00 de warmtepomp aangaan. Kost me ongeveer 3kw verbruik per dag en blijft hij blijkbaar op 10 graden,

Bas42

Laatste dagen hier zelfs iets gestegen. Nu 9 graden. Laatste 2 maanden heel mooi stabiel gebleven onder de kap. Blijf voorlopig ook minimaal doorvoeren.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Albert-jan

Ja echte winter hebben we nog niet gehad inderdaad. 8C is hier de constante factor onder kap.
10m3 vijver met 9 koi.

Floris


Fredb


abroeders

Sinds 11 januari stabiel tussen 9 en 9,25 graden met kap en minimale hulp warmtepomp. Totale verbruik warmtepomp aan elektra in januari: 18,3 kWh.
Nu in februari komt de temperatuur zelfs iets boven de 9,25 graden vanwege de warme buitenlucht.
Soms staan de vissen netjes naast elkaar 'geparkeerd' onder de retour, soms 'zweven' ze een beetje door de vijver. Sinds 1 januari geen voer meer.

Dennis

@ abroeders,kun je de warmtepomp zo regelen dat ie het water rond de 9 graden houd?de meeste warmtepompen beginnen toch pas bij 15 graden?Welke warmtepomp heb je?Ik wil er ook eentje aanschaffen vandaar mijn vragen.

abroeders

Dag Dennis,

Ik heb een W'eau full inverter 13,5kW. De interne thermostaat gaat tot 8 graden. Volgens de specs (eerder stonden deze er niet bij) kun je de warmtepomp tot -15 graden buitentemperatuur gebruiken.

Mijn thermostaat regeling is aangepast. Ik heb de thermostaatfunctie overgenomen door een domotica systeem (domoticz en node-red) waardoor ik met een hele kleine hysterese kan werken. Nu bij deze lagere buitentemperaturen 0,25 graden en in de zomer 0,5 graden. Dit regelen doe ik via de TUYA api en dus niet door de netspanning van de warmtepomp te onderbreken. Ik draai als het ware telkens aan de thermostaatknop om de pomp te laten in- en uitschakelen. Als je wat verstand hebt van domotica en scripting is dit best zelf te doen hoor. Ik kan je de details wel aanleveren als je dat wil.

Let op, er zijn winkels die een externe thermostaat verkopen waarmee je de pomp bij lagere temperaturen kunt laten uitschakelen. Wat hier gebeurt is dat de netspanning telkens wordt onderbroken. Je trekt er als het ware iedere keer de stekker uit. Dit gaat ten koste van de levensduur van de warmtepomp. Als de pomp op een normale wijze stopt, dan bouwt de compressor netjes de druk af en blijft de ventilator nog even nadraaien. Ik ben dus geen voorstander van op deze manier de pomp in en uit te laten schakelen. Ander nadeel van deze manier is dat de pomp dan bij temperaturen lager dan zo'n 13 graden altijd op vol vermogen draait. Je maakt dan geen gebruik van de modulerende techniek wat nodig is om de werking zuiniger te maken.

Albert-jan

8.6 je begint je bijna af te vragen waarom de kap erop heeft gelegen tot nu toe  ::)
10m3 vijver met 9 koi.