Wel of geen siporax?

Started by Remco, March 21, 2021, 16:17:42 PM

Previous topic - Next topic

Remco

Ben benieuwd wie er wel of geen siporax gebruiken .
Je leest veel bwb en matten
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

mtsry1968

Ik geloof in dit filtermateriaal maar op dit moment is mijn praktische ervaring beperkt tot een goudvisvijver van 1700 liter. Enkel vijverplanten in een mand groeien nog door het ontbreken van nitraat (uiteraard ook zo gemeten). Bijgevoegd wetenschappelijk artikel toont ook deze denitrificerende werking aan. Ik hoop in de tweede helft van april mijn koivijver te kunnen vullen, maar ik heb wel degelijk een static bed filter voorzien met om te beginnen 50 liter Siporax (een polyester vijverbak van 280 liter waar ik zelf een tussenschot heb ingebouwd).

Perry

Ik vind het meer een filter medium voor een trickel ipv een Kamerfilter
Maar dat is meer gevoel

Remco

Je leest er zo weinig over dat mensen het sowieso gebruiken, voor de trickle lees je dat toch veel de bacterie home/house staven gebruiken. Daarom vroeg ik mij af of het dan z'n werk niet doet. Bedoel voor het geld mag het wel wat toevoegen aan het filter.
Hks 2019 voor het eerst mee gedaan,  ultrasieve -20000ltr pomp-bewegend bed - mattenkamer

Floris

Het wordt volgens mij vooral veel in de aquarium wereld gebruikt. In de Koi wereld een stuk minder.

Perry

Vind dat er veel vuil onder blijft liggen wat niet weg gaat

Bas42

Ik ben het met Perry eens. Je moet een goede doorstroming hebben om te voorkomen dat er vuilophoping ontstaat. Dus met name geschikt voor trickle-filters..
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Floris

Trickle filters hebben toch juist een lagere doorstrooming. Of bedoel je dat er over een trickle vaak relatief 'schoon' water gaat?

Bas42

Quote from: Floris on March 25, 2021, 02:05:34 AM
Trickle filters hebben toch juist een lagere doorstrooming. Of bedoel je dat er over een trickle vaak relatief 'schoon' water gaat?
Ja dat is één deel van het verhaal. Veel trickle's worden gevoed met water na een trommel of zeef. Dus veel vervuiling zal er al uit zijn. Maar verwacht ook minder vuilophoping omdat het water er doorheen loopt en dus het vuil mee trekt in de stroming. In tegenstelling tot bv een vortex gevult met siporax dwaarbij het materiaal continue onder water staat en zeker onderin het filter makkelijker ophoping ontstaat in de zones waar minder flow aanwezig is.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

In een Kamerfilter staat veel meer water stil