News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Koi lelie mand

Started by Albert-jan, March 21, 2021, 08:37:59 AM

Previous topic - Next topic

Albert-jan

Goedemorgen,

Is er iemand hier die ervaring heeft met een koi lelie mand. Het lijkt me wel leuk om wat extra groen in de vijver te hebben, maar wil geen vervuiling. Dus een lelie mand lijkt me wel een leuke toevoeging.

Iemand hier goede tips over hoe of ervaring mee?

Gr AJ
10m3 vijver met 9 koi.

Madinees

Heb er ook wel eens aan zitten denken. In men oude vijver had ik dat wel. Probleem is vooral dat ik van veel stroming in de vijver houdt en dat lelies daar niet van houden.
Daarom nooit doorgezet.

Dennis

In mijn vorige vijver had ik een lelie,die had ik in een speciekuub gezet waar ik gaatjes rondom in had geboord,zodat het water er door kan stromen,de lelie met mand en al in de kuub gezet en daar grote stenen opgelegd zodat de vissen niet bij de wortels kunnen.Wel afgeronde stenen gebruiken en niet met scherpe punten zodat de vissen zich zo min mogelijk beschadigen.Dit ging perfect,de lelie heeft elk jaar gebloeid en de vissen lieten hem verder met rust.Ik had in mijn vorige vijver niet zoveel stroming dan mijn huidige vijver,hier zijn ze geloof ik nogal gevoelig voor.En je moet kijken wat voor diepte je hem wil neerzetten,dit is ook verschillend per soort.Je kan de scherpe randen ook nog van de speciekuub afhalen,waar je hem aan vast pakt,ook weer minder kans op beschadigen.
Succes.

Albert-jan

Je hebt toch kant en klare lelie manden die je gewoon in het water kan plaatsen.

Lelie met bakje erin vast zetten en klaar toch? Of moeten die nog verzwaard worden.

Of zie ik het verkeerd
10m3 vijver met 9 koi.

Dennis

Dan kunnen de vissen bij de wortels komen,en heb je kans dat ze hem los trekken,vandaar de speciekuub erom heen.

Margon

Veel lelies kunnen niet op grote diepte, dacht dat 1,2 mtr de max was.
Heb zelf een drijvende koi lelie bak.
Vooral omdat de soragoi gek is op planten.
De standaard lelie bak hield het 5 min vol met een netje er over  iets langer. Lelie bak in een ander bak met stenen erin en net er over duurde 2 uur.
Littekens op zijn kop om het eruit te halen.  :'(

Albert-jan

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de koi zich gaan verwonden eraan.

Als ze gaan schuren aan zo een mand kan toch niet veel kwaad lijkt me, zo lang er geen scherpe randen aan zitten.

10m3 vijver met 9 koi.

bulldog

heb er twee gehad je mag een gratis ophalen in zeeland  ( gekocht voor dacht 100 euro per stuk)

er zitten geen scherpe randen aan als je het goed installeert
enigste probleem dat ik ermee had is de troep , je moet echt een stofzuiger hebben en eigenlijk in de winter eruit halen want dan gaan de planten alles in de vijver gooien

oh ja en op japanse mat plaatsen kunnen wortels hun weg vinden

Freek123

Heb ik gehad......jammie jammie wat was ie lekker.... :o
10M3 HDPE met pompgevoed 3 kamer filter. Trickle zelfbouw w.a.g

Albert-jan

Hoe zou je het beste een lelie kunnen ontsmetten voordat ie de vijver in gaat?

Ik lees in het boek koi dokter van maarten lammers dat je dit met een zoutbad kan doen? Ook lees ik dat je het met kp kan doen. Alleen welke hoeveelheden dan?

Iemand die dit toevallig wel eens heeft gedaan?
10m3 vijver met 9 koi.

Albert-jan

10m3 vijver met 9 koi.

Albert-jan

Dit jaar de lelie erin gehad en heeft het op zich goed gedaan. Voor de winter komt moet ik nog even kijken maar denk dat ie maar eruit gaat.

Koi blijven er redelijk vanaf maar zitten soms wel lekker aan de rand te azen.
10m3 vijver met 9 koi.

Fredb


bulldog


Albert-jan

En vandaag de mand uit de vijver gehaald voor de winter. Heel veel fijn vuil wat op de bodem van de mand blijft liggen had ik al wel gezien, niet ideaal. Je kunt dit ook niet weg spoelen, vind dit niet zo handig van een mand. Afhevelen geprobeerd was ook niet echt een optie tussen al dat blad en wortels.

Spoeltijden gingen naar de 1min toe toen die eruit was oftewel heel veel vuiligheid. Geprobeerd voor 1 seizoen op zich een leuke aanvulling maar ik hou het hierbij i.v.m de vuiligheid.
10m3 vijver met 9 koi.