M@rks vijver topic

Started by M@rk, March 02, 2019, 16:05:23 PM

Previous topic - Next topic

M@rk

Dit is mijn topic waarbij ik mijn voorgaande vijver voorstel en mijn plannen voor mijn nieuwe vijver ga bekokstoven.

Momenteel heb ik geen vijver, de oude vijver is met het huis verkocht, en we moeten nog even wachten op de sleutel van het nieuwe huis.

Mijn oude vijver had de volgende configuratie:
- 16m^3 volume (2x4x2m)
- Sandwichpanelen 10cm op bodem en de wanden
- EPDM bekleding
- 20/25m3 Redlabel Trommelfilter
- 20.000 l/h Redlabel regelbare pomp
- 2x bak 330L met Kaldness BWB Met Airpump 8000
- 1x bak 330L met onbeluchte matten
- Beluchte bodemdrain met Airpump 8000

Mijn trommel stond gravity, maar mijn filter waren pompgevoed omdat ik voorheen een Ultrasieve ipv een trommel had. Dit is zeker iets wat ik wil gaan verbeteren.
Opvallend detail is dat ik met deze configuratie nog nooit last heb gehad van draadalgen....

Bijgevoegd wat plaatjes van de oude situatie (en de Koicave vijvertour BBQ 2018  8) )


M@rk

De vissen (13 stuks van 40cm tot 80cm) zitten momenteel in een Intex zwembad van 2x4x1m op zo'n 6,5m^3 water sinds November. Ik moet zeggen ze doen het bijzonder goed. Gelukkig hadden we een zachte winter en heb ik het met een 1500W verwarmingselement netjes op temperatuur kunnen houden zonder het het echt in de centen ging lopen.

Het bad heb ik voorzien van vijverfolie en dmv een wanddoorvoer heb ik mijn trommel en BWB gravity aangesloten. Alles staat op 5cm piepschuim en ik heb het geisoleerd met 50m noppenfolie (grote noppen)

M@rk

Plannen voor de nieuwe vijver:

- 25-30m3
- Redlabel 20/25 m3 trommel
- 2x beluchte bodemdrain
- 1x Skimmer 110mm
- 2x 20.000L Redlabel pomp (2x invoer)
- Trickelfilter met 13.000L pomp (Zoals bij Henri)
- BWB met onbeluchte mattenkamer

Over de vorm ben ik nog flink aan het twijfelen. Graag zou ik een meer natuurlijke vorm willen. Maar het bouwen met sandwichpanelen is ook goed bevallen (zeker in de winter). Momenteel lijk ik geïnspireerd door BasvH die een natuurlijke vorm vijver van sandwichpanelen gebouwd heeft..... Maar wie weet welke kant het in gaat.

Voorheen had ik mijn filter ondergronds met een dubbele filterdeksel. Dat trekt toch een hoop zand, water en vuil aan, zeker met regen. Gelukkig heb ik straks de beschikking over een mooi filterhuis zodat ik alles netjes overdekt kan gaan wegwerken.

M@rk

Tips, does, don'ts ik hoor het graag....

Perry


Stefan V

Mooi plan mark! Ben erg benieuwd!

M@rk

Quote from: Perry on March 02, 2019, 18:51:46 PM
Quote from: M@rk on March 02, 2019, 16:34:44 PM
Tips, does, don'ts ik hoor het graag....

Raam erin  ;)

Nou, ik heb ergens een rond raam gezien. Maar dat zal.wel in de papieren lopen.....

Noodle

Quote from: M@rk on March 02, 2019, 20:27:42 PM
Quote from: Perry on March 02, 2019, 18:51:46 PM
Quote from: M@rk on March 02, 2019, 16:34:44 PM
Tips, does, don'ts ik hoor het graag....

Raam erin  ;)

Nou, ik heb ergens een rond raam gezien. Maar dat zal.wel in de papieren lopen.....

5 van die koperen patrijspoorten, ook makkelijk met verversen.
KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Rob en tara koi

Mooie vooruitzichten ik ben benieuwd naar het eind resultaat

nico1012

inderdaad een raam in je nieuwe vijver dat is echt een meerwaarde vind ik zelf

Bas42

De winter zit er op Mark. Wordt eens tijd dat er gegraven gaat worden.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

M@rk

Haha, dan moet ik over de schutting klimmen als de huidige bewoners even niet thuis zijn :)
Ik moet nog even geduld hebben. Ben al wel materiaal in aan het kopen.

WouterC

Was een nette vijver, maar in de nieuwe tuin moet dat ook wel goed gaan komen lijkt me. Succes met de plannen, leuk om te volgen.

Bas42

Het maken van plannen en de voorpret is ook al leuk. Tekenen en weer bijstellen en steeds verder optimaliseren. De filter in een overdekt filterhuis is ook wel lekker moet ik zeggen. Maakt het onderhoud toch net iets comfortabeler en makkelijker. Succes met de voorbereidingen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter