Een aanpassing op de quarantaine/opgroeibak

Started by Joris Wansing, January 29, 2021, 18:07:23 PM

Previous topic - Next topic

Joris Wansing

Quote from: Perry on February 02, 2021, 15:30:46 PM
Kan je dat ook laten schakelen als de temperatuur onder een ingestelde temperatuur komt

Ongetwijfeld kun je dat met sensoren laten doen. Eigenlijk het omgekeerde van een verwarmingselement met losse sensor. Zelf mij daar nog niet in verdiept. Wel over nagedacht om in de zomer de opgroeibak wat te kunnen koelen op die manier zodat de temperatuur niet zeer hoog kan worden.

Joris Wansing

Quote from: Frans.s on February 02, 2021, 15:48:51 PM
Joris dit vindt ik echt een top oplossing 👌

Dankjewel Frans. Denk dat meerdere personen hier wel gebruik van willen maken 👍

Floris

Quote from: Perry on February 02, 2021, 15:30:46 PM
Kan je dat ook laten schakelen als de temperatuur onder een ingestelde temperatuur komt

Tuurlijk, als je een magneetventiel ipv je verwarming aansluit op een thermostaat.

Floris

Quote from: Joris Wansing on February 02, 2021, 15:17:53 PM
Dat is de regelkast van de trommel. Zodra de trommel spoelt, komt er spanning op deze uitgang om de spoelpomp te laten spoelen. Wanneer de spoelpomp spoelt, wordt tevens het magneetventiel open gezet en wordt er bij gevuld.

Mooi bedacht Joris  :y: persoonlijk heb ik liever een niveau regelaar omdat de trommel waarschijnlijk meer water spoelt dan er in dezelfde tijd door de kraan kan worden bijgevuld. Het maakt verversingen ook een stuk eenvoudiger. Maar misschien valt het wel erg mee met het verschil.

Bas42

Als je het helemaal eenvoudig wilt maken en je weet hoe vaak je pomp ongeveer spoelt hang je gewoon zo'n Gardena tijdklok tussen je waterleiding en laat je die bv een kwartier per dag lopen of zo. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Maar het mooiste blijft idd een automatisch bijvulsysteem die wordt aangestuurd vanuit een niveaumelder.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Joris Wansing

Quote from: Floris on February 03, 2021, 00:05:33 AM

Mooi bedacht Joris  :y: persoonlijk heb ik liever een niveau regelaar omdat de trommel waarschijnlijk meer water spoelt dan er in dezelfde tijd door de kraan kan worden bijgevuld. Het maakt verversingen ook een stuk eenvoudiger. Maar misschien valt het wel erg mee met het verschil.

Draait nu sinds zaterdag en het waterniveau is nagenoeg gelijk gebleven. Magneetventiel kan 1,5m3 per uur verwerken en de nozzles van de trommel verbruiken ook echt niet zoveel. Vang het water van je spoelbeurt maar eens op ;)

Perry


Floris

Quote from: Joris Wansing on February 03, 2021, 13:04:14 PM
Quote from: Floris on February 03, 2021, 00:05:33 AM

Mooi bedacht Joris  :y: persoonlijk heb ik liever een niveau regelaar omdat de trommel waarschijnlijk meer water spoelt dan er in dezelfde tijd door de kraan kan worden bijgevuld. Het maakt verversingen ook een stuk eenvoudiger. Maar misschien valt het wel erg mee met het verschil.

Draait nu sinds zaterdag en het waterniveau is nagenoeg gelijk gebleven. Magneetventiel kan 1,5m3 per uur verwerken en de nozzles van de trommel verbruiken ook echt niet zoveel. Vang het water van je spoelbeurt maar eens op ;)

Kijk dat valt dan weer mee. Ik heb zelf een befil draaien, deze werkt net iets anders dan een standaard trommel kwa spoeling en verbruikt ook wat meer water heb ik het idee. Zeker bij de wc spoeling zou dit bij mij op deze manier niet werken. Bij jou werkt het blijkbaar goed en daar gaat het uiteindelijk om :y:

Margon

# Floris wat bedoel je met een wc spoeling ?

Heb er nu zoals boven al een keer genoemd een tuinsproei timer er tussen ziiten. staat nu maar op 1x maal per dag 5 vullen. in de zomer veranderd deze naar vaker.

Ga ook zoiets maken als Joris maar dan met een relai er tussen bij welke de na loop  tijd kan aan passen.

Wil in de toekomst dit gaan regelen met een logo8 plc van siemens .

Floris

Quote from: Margon on February 03, 2021, 21:40:24 PM
# Floris wat bedoel je met een wc spoeling ?

De befil trommels hebben twee manieren van spoelen. De gewone spoeling en de wc spoeling. Hierbij komt de waterstand in de trommel omhoog en wordt al het grove vuil (blad, draadalg enz) met kracht via de spoelgoot weggespoeld. Dit lijkt een beetje op het droortrekken van een wc, vandaar de naar wc spoeling denk ik.

Deze trommels werken omgekeerd ten opzichte van andere trommels. Het vuile water zit aan de buitenkant van het doek en het schone aan de binnenkant. Tijdens het spoelen wordt er via nozzles van binnen het doek, naar buiten gespoten en met een straal recht over het doek heen om het vuil af te voeren.

Fredb

ff Of-topic; de nieuwe befil filters hebben geen wc spoeling meer

Floris

Ohw dat wist ik niet, vond dat juist wel echt een toegevoegde waarde hebben bij deze trommels.

johnlith

je kan er ook gewoon een ouderwetse wc vlotter op zetten, werkt perfect.
hier ook op de vijver.

Joris Wansing

Helaas geen goede plek voor een vlotter, anders was dat zeker een optie geweest!

Madinees

Quote from: Bas42 on February 03, 2021, 08:35:00 AM
Als je het helemaal eenvoudig wilt maken en je weet hoe vaak je pomp ongeveer spoelt hang je gewoon zo'n Gardena tijdklok tussen je waterleiding en laat je die bv een kwartier per dag lopen of zo. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Maar het mooiste blijft idd een automatisch bijvulsysteem die wordt aangestuurd vanuit een niveaumelder.

Klopt, of nog eenvoudiger is gewoon continue verversen. Verversen moet je toch.