News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

Hanna Checker

Started by Bas42, January 25, 2021, 10:49:20 AM

Previous topic - Next topic

Bas42

Ik overweeg een Hanna Checker voor fosfaat aan te schaffen om iets meer inzicht te krijgen in mijn fosfaatwaarde in de vijver ivm overmatige algengroei. Nu is de vraag of iemand ervaring heeft met de Hanna Checker irt fosfaat en wat de betere meter is voor de vijver; de Low range (tot 2,5 gram/ltr) of de Ultra low range (tot 0,9 mg/ltr).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

J@@p

Hallo Bas, na het lezen van de koibijbel/waterkwaliteit heb ik de nitraat meter aangeschaft. Het betreft de HI713/low range. Meter werkt goed net zoals de andere Hanna checkers. Heb alleen grote verschillen in de fosfaat waarden waar ik mijn vinger niet achter krijg. Deze waarden ook gecontroleerd met druppelsets.

Dit jaar ga ik kijken waar het aan ligt. Andere waarden zijn erg stabiel.

Groeten,

Jaap.

Floris

Geen ervaring mee maar ik zou denk ik zelf de LR kiezen. Misschien zelfs de HR, omdat deze overeenkomt met het bereik van de meeste druppeltest sets. Nadeel is alleen dat deze een grotere resolutie heeft (0,1 ipv 0,01) Mooiste zou eigenlijk beide zijn.


Bas42

Quote from: Floris on January 26, 2021, 17:54:11 PM
Geen ervaring mee maar ik zou denk ik zelf de LR kiezen. Misschien zelfs de HR, omdat deze overeenkomt met het bereik van de meeste druppeltest sets. Nadeel is alleen dat deze een grotere resolutie heeft (0,1 ipv 0,01) Mooiste zou eigenlijk beide zijn.
Tja hier zat dus direct mijn twijfel. Ben bang dat de reguliere fosfaat waarden vaak hoger liggen dan de maximale meetwaarden van de LR meter. De ULR valt wat mij betreft sowieso af (is schijnbaar ook bedoeld voor zout water). Dus ga me nog maar eens verdiepen in fosfaatwaarden in de vijver. De druppelsetjes ben ik niet tevreden over en geven wat mij betreft een te onnauwkeurige uitslag.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas42

Quote from: J@@p on January 25, 2021, 18:14:33 PM
Hallo Bas, na het lezen van de koibijbel/waterkwaliteit heb ik de nitraat meter aangeschaft. Het betreft de HI713/low range. Meter werkt goed net zoals de andere Hanna checkers. Heb alleen grote verschillen in de fosfaat waarden waar ik mijn vinger niet achter krijg. Deze waarden ook gecontroleerd met druppelsets.

Dit jaar ga ik kijken waar het aan ligt. Andere waarden zijn erg stabiel.

Groeten,

Jaap.
Hey Jaap, interessant. Ik dacht dat de nitraat van Hanna alleen voor zout water was en in zoet water mogelijk onnauwkeurig (of te laag qua range). Ben benieuwd naar je ervaringen met de nitraat-meter (je geeft al heel kort aan dat de waarden aardig aansluiten op de druppelsetjes ....). Hoe sta jij tov het meten met de Hanna zoutwater meters in vijverwater (dus oa de nitraat-tester)?
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

J@@p

Quote from: Bas42 on January 27, 2021, 08:52:49 AM
Quote from: J@@p on January 25, 2021, 18:14:33 PM
Hallo Bas, na het lezen van de koibijbel/waterkwaliteit heb ik de nitraat meter aangeschaft. Het betreft de HI713/low range. Meter werkt goed net zoals de andere Hanna checkers. Heb alleen grote verschillen in de fosfaat waarden waar ik mijn vinger niet achter krijg. Deze waarden ook gecontroleerd met druppelsets.

Dit jaar ga ik kijken waar het aan ligt. Andere waarden zijn erg stabiel.

Groeten,

Jaap.

Sorry Bas, ik heb fosfaat en nitraat door elkaar gehaald. Ik heb een fosfaat meter, nitriet, nh en alkaliteit. Een nitraat meter bestaat niet in het assortiment van de checkers, wel in de multi parameters en de blauwe desktop meters. Ik gebruik dus de LR fosfaat meter en daar kom in nogal schommelende waarden tegen. De ULR zou vaak de waarden niet kunnen meten.

Groeten,

Jaap.
Hey Jaap, interessant. Ik dacht dat de nitraat van Hanna alleen voor zout water was en in zoet water mogelijk onnauwkeurig (of te laag qua range). Ben benieuwd naar je ervaringen met de nitraat-meter (je geeft al heel kort aan dat de waarden aardig aansluiten op de druppelsetjes ....). Hoe sta jij tov het meten met de Hanna zoutwater meters in vijverwater (dus oa de nitraat-tester)?

J@@p

Quote from: J@@p on January 25, 2021, 18:14:33 PM
Hallo Bas, na het lezen van de koibijbel/waterkwaliteit heb ik de fosfaat meter aangeschaft. Het betreft de HI713/low range. Meter werkt goed net zoals de andere Hanna checkers. Heb alleen grote verschillen in de fosfaat waarden waar ik mijn vinger niet achter krijg. Deze waarden ook gecontroleerd met druppelsets.

Dit jaar ga ik kijken waar het aan ligt. Andere waarden zijn erg stabiel.

Groeten,

Jaap.

Bas42

Jaap kun je aangeven wat de bandbreedte is van je metingen. Er zit namelijk een groot verschil tussen de Hanna LR en HR en ben bang dat de LR weleens teveel beperkingen kent (maar deze heb jij in gebruik begreep ik).

Overigens is er wel een Hanna Checker voor nitraat maar die zit voor onze vijvers in een te lage range en is voor zeewater helaas (is een blauw/paarse uitvoering).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

J@@p

Mijn metingen variƫren van 0,02 tot buiten het bereik van de meter wat 2,5 is.

Groeten,

Jaap.