News:

Welkom in de Koicave!

Main Menu

jbl nitraat testset

Started by Dennis, January 24, 2021, 20:25:51 PM

Previous topic - Next topic

Dennis

Vandaag mijn vijverwater getest,zondag is immers mijn vaste testdag voor de vijver.Nu was mijn nitraat setje leeg en heb een nieuwe aangebroken,hier bleek op het potje met poeder erin een andere dop op te zitten,daarom zat ik het potje te bekijken en zag dat er maar 1 schepje poeder in moest,ipv de 2 die ik altijd erin doe.Toen het oude potje ook maar ff bekeken en daar staat ook 1 schep per keer op,terwijl ik altijd 2 doe.Op de kleurenkaart gekeken,en daar staat wel 2 scheppen op net als in de het boekje wat er bij zit.Ik weet niet of iemand hier contact heeft met jbl,en dat zou kunnen vragen?Ik heb 2 jaar geleden problemen gehad met de ammonium test en kon toen slecht contact krijgen met jbl,en heb het toen doorgegeven bij de stent van jbl op de hks.Aangezien er op korte termijn geen shows zijn word dat lastig...

Bas42

Ik heb contact met JBL voor de testflesjes van de Adviesgroep. Het klopt dat een aantal flesjes zijn vernieuwd / verbeterd qua samenstelling (2019). JBL levert namelijk werledwijd voor aquaria en vijvers dit soort producten en zijn continue bezig in hun eigen laboratorium om dit soort producten te verbeteren. De communicatie hierover zou nog wel verbeterd kunnen worden. Maar er is destijds idd aangegeven dat 1 schepje volstaat. Belangrijk bij de druppelsetjes is om het flesje goed vertikaal te houden en dan te druppelen. Ook het flesje recht houden. Wat ons op het hart gedrukt is bij ons bezoek aan JBL in Duitsland is dat met name de nitraat langdurig geschud moet worden (1 minuut) om een goede en betrouwbare aflezing te kunnen doen. Ik kan uit ervaring melden dat met de nieuwe nitraat druppelsetjes de resultaten zijn verbeterd. Tot slot ook van belang dat de kleurenkaarten in 2019 zijn vernieuwd. Dus pas op dat je geen verouderde kleurenkaarten gebruikt.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Oke dat is duidelijk Bas :y:  Aleen op de nieuwe kaarten staat ook nog dat er 2 scheppen in moeten,mogen ze dan ook wel eens veranderen.

Bas42

Quote from: Dennis on January 25, 2021, 20:41:48 PM
Oke dat is duidelijk Bas :y:  Aleen op de nieuwe kaarten staat ook nog dat er 2 scheppen in moeten,mogen ze dan ook wel eens veranderen.
Dan heb je volgens mij niet de nieuwe kaarten (in 2019 zijn deze volgens mij al aangepast ....).
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Dat denk ik dan ook,ik heb vorig jaar nog een nieuw koffertje met setjes gekocht,en daar zat een kleurenboekje bij,maar blijkbaar niet een nieuwe.Nu ik deze bekijk met de oudere kaart zijn de kleuren van de nitraat exact hetzelfde.alleen de zuurstof wijkt af en daar staat ook bij new formule.In het koffertje zat trouwens  de oude nitraat set,de nieuwe heb ik gekregen toen ik nieuwe besteld had.Ik bestel altijd de refill,daar zitten geen kaarten bij,ik denk bij de complete test set wel dan.

Bas42

Ja dat probleem hebben we aangekaart bij JBL. Bij de refill zit geen nieuwe kleurenkaart. Erg onhandig. Zeker bij nitraat is deze echt wel aangepast. Wellicht kun je een berichtje sturen naar JBL met het verzoek om een nieuwe kaart toe te sturen (zorg dan dat je het hele boekje laat toesturen want ook andere testsetjes zijn aangepast. Bv de nieuwe pH vraagt 5 druppels ipv 4, kleurenkaart is volgens mij niet aangepast (range 3,0-10,0). Ook de andere ph setjes zijn volgens mij aangepast. Dat heeft JBL dus nog niet zo handig geregeld.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Dennis

Heb jij een mail adres van jbl,waar ik dat kan vragen?Probeer al een aantal keren op de site van jbl  in te loggen,lukt ook niet echt...

Dennis

Ik heb maar een volledig test set voor nitraat besteld,daar zat wel de goede kleurkaart in,en is idd aangepast naar 1 schepje poeder.Ik heb gelijk maar een  testset voor de ph 7.4-9.0 besteld,die is ook aangepast,naar 4 druppels,was eerst 3 en je moet nu 3 minuten wachten om de kleuren te vergelijken,dat kon je eerder meteen na het druppelen doen.De kleuren kaart is volgens mij hetzelfde gebleven.

Bas42

Oke gelukt dus. Communicatie hierover is niet ideaal idd. Anderzijds is het ook heel lastig en zou daar ook een taak moeten liggen voor de dealers of handel via internet. Die zouden er ook van moeten weten en in ieder geval alert op moeten zijn.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter