Extra pomp achter combi trommel, tbv trickle

Started by Nathan van der Kruk, January 05, 2021, 15:35:46 PM

Previous topic - Next topic

Nathan van der Kruk

Hallo Cavers,

Ik heb een vraag.. is het wijs om na mijn trommelfilter ( aem 25 combi) een extra pomp te plaatsen? Dit om een trickle te voeden op ongeveer 7 meter van het filter. De vijver is 11 kuub en draait op een Aquaforte dm vario 22000, en trommelfilter gevoed door een 110 bodemdrain en skimmer. Retour is 2 x 63 En dan de (zelfbouw)trickle, dus 3 x 63 eigenlijk  Ik heb voor mijn gevoel niet zoveel water door de trickle, mede door de opvoerhoogte. Water wat door de trickle gaat is nu ook slecht te regelen aangezien ik ook wel wat flow in de vijver wil houden. Ik zou er dan een dm vario 10000 bij willen plaatsen en die op 50% ofzo laten draaien. Mijn pomp draait in het seizoen op ongeveer 135/140 watt. Is dit een idee om het op deze manier te doen?

Groeten, Nathan

Stefan V


Ik zou het inderdaad ook met een extra pomp doen.
Heeft je filter 2 110 uitgangen? Dan is het makkelijk om er 1 voor de trickle te gebruiken. De vario 10000 is hier in mijn ogen perfect voor. Het is sowieso wel slim om de trickle met een aparte pomp te doen. Ze houd je altijd flow als er 1 van de 2 pompen mee stopt. 63 mm leiding is volgens mij prima om een trickle te voeden. Let er wel op dat je door opvoerhoogte en bochten met 63 mm wel flink wat verlies hebt in je debiet van de pomp. Grotere leiding diameters zorgen ervoor dat je met dezelfde pompcapaciteit een hogere flow kunt realiseren, dus minder verlies hebt.

Madinees

Quote from: Nathan van der Kruk on January 05, 2021, 15:35:46 PM
Hallo Cavers,

Ik heb een vraag.. is het wijs om na mijn trommelfilter ( aem 25 combi) een extra pomp te plaatsen? Dit om een trickle te voeden op ongeveer 7 meter van het filter. De vijver is 11 kuub en draait op een Aquaforte dm vario 22000, en trommelfilter gevoed door een 110 bodemdrain en skimmer. Retour is 2 x 63 En dan de (zelfbouw)trickle, dus 3 x 63 eigenlijk  Ik heb voor mijn gevoel niet zoveel water door de trickle, mede door de opvoerhoogte. Water wat door de trickle gaat is nu ook slecht te regelen aangezien ik ook wel wat flow in de vijver wil houden. Ik zou er dan een dm vario 10000 bij willen plaatsen en die op 50% ofzo laten draaien. Mijn pomp draait in het seizoen op ongeveer 135/140 watt. Is dit een idee om het op deze manier te doen?

Groeten, Nathan

Ik ga ook een trickle plaatsen maar dan op 10 meter van de vijver (en retour ook 10 meter). Ik ga wel de retour 110mm doen en inderdaad met een losse pompen. Hoe is jouw retour van de trickle van de vijver en hoe groot is de aanvoer naar de trickle?

Nathan van der Kruk

De aanvoer van de trickle is nu ook 63 , maar dat zou ik kunnen vergroten, en de retour ook 63, maar daar kan ik een dubbele retour van maken..
En ik heb inderdaad 2 uitgangen 110, daarvan kan ik de 2e voor de trickle gebruiken..

Madinees

7 mm leiding van 63 geeft wel weerstand denk ik. Tenminste ligt eraan hoeveel m3/uur je erover wilt hebben.

Perry

Grote voordeel van een tweede pomp is als er 1 kapot gaat het filter toch door draait
Ook al is het op halve kracht

Nathan van der Kruk

Ja het is wel een fijne gedachte ook, dat als er 1 pomp om wat voor reden ook stopt, er toch flow blijft. Ik  wil er denk ik zo'n 4 a 5 kuub door heen hebben, dus dan moet de dm vario prima zijn en ik kan mijn retouren ook 2 x 75 maken of 1x 110.. de retouren kunnnen mooi wegewerkt worden iig. Ik heb in ieder geval weer lekker wat te knutselen de aankomende tijd  :) Bedankt voor de info en ik zal jullie op de hoogte houden van het resultaat :y:

Stephan Schuller

Ik heb dat hier ook ongeveer zo draaien ik heb 2 pompen op de uitgangen van het combi filter staan 1x 10k 1x 20k. Mijn trickle heb ik  nog apart met een 10k pomp. Deze heb in de kamer gelegd na de trommel voor het bwb. Gaat prima.

Dennis

Ik heb in de zomer een trickle op de waterval staan,de pomp hiervoor heb ik op de vuilafvoer van de trommelruimte {niet de afvoer goot} geplaatst,zodat ik 2 aparte lijnen heb.

Madinees

Quote from: Stephan Schuller on January 07, 2021, 18:34:11 PM
Ik heb dat hier ook ongeveer zo draaien ik heb 2 pompen op de uitgangen van het combi filter staan 1x 10k 1x 20k. Mijn trickle heb ik  nog apart met een 10k pomp. Deze heb in de kamer gelegd na de trommel voor het bwb. Gaat prima.

Waarom heb je dan 3 pompen en niet gewoon 2?

Dennis

Ik heb in de zomer ook 3 pompen, 1 voor de trickle\waterval en 2 achter het bwb.In het najaar gaat de waterval uit,dan heb ik altijd nog 2 pompen lopen,mocht er ooit eens eentje uitvallen.