Opgroeibak filtratie

Started by Roelof, December 28, 2020, 09:50:30 AM

Previous topic - Next topic

Roelof

Hallo allen,

Recent heb ik maar weer eens een bakje van iets meer dan 1,5 m3 wat in de toekomst dienst zal doen als quarantaine bak, maar totdat de buitenvijver klaar is wil ik hier wat visjes in laten doorgroeien.

Nu wil ik de filtratie zo simpel mogelijk houden en dat is doormiddel van bodemafvoer via 110mm naar de pomp welke een zelfbouwtrickle van stapelbakken zal gaan voeden. Bovenin wil ik dan als mechanische filtratie een stuk filtermat o.i.d. plaatsen wat dagelijks zal worden gereinigd.

Zijn er mensen die het naar tevredenheid zo doen, mensen die het juist niet meer zo doen of mensen met tips voor een betere werking?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groeten Roelof

Bas42

Hier een q-bak van va. 2 m3. Heb er een bodemdrain van 50 mm in geplaatst. Waarom een 110 mm bodemdrain? Ook en eenvoudig oase filter erop geplaatst. Voordeel dat zo'n mattenfilter heel snel opstart. Vaak binnen  weken van de ammoniak en nitriet piek af. Nadeel is dat het vervuilt aangezien je n mechanisch voorfilter mist.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Roelof

Quote from: Bas42 on December 28, 2020, 12:54:34 PM
Hier een q-bak van va. 2 m3. Heb er een bodemdrain van 50 mm in geplaatst. Waarom een 110 mm bodemdrain? Ook en eenvoudig oase filter erop geplaatst. Voordeel dat zo'n mattenfilter heel snel opstart. Vaak binnen  weken van de ammoniak en nitriet piek af. Nadeel is dat het vervuilt aangezien je n mechanisch voorfilter mist.

De afvoer is middels een rvs rooster aangesloten op een 63mm doorvoer. Tussen deze doorvoer en de pomp komt een 110mm leiding om weerstand te minimaliseren.
Jij gebruikt dus geen voorfilter Bas?

Fredb

Ik weet niet hoeveel je wil rondpompen, maar 110 lijkt mij wat overdreven. Daar gaat alleen maar vuil in bezinken, wat problemen gaat geven. 63 lijkt mij een mooie maat.

Dennis

Hier een bak van 3m3,,zeef en trickle,ik heb onder de zeef,waar de pomp het water weghaalt,nog een stuk filterschuim liggen,dat ik 2 keer per dag uit moet spoelen anders zit er aardig wat zweefvuil in de bak.dit is nodig bij volop voer en op 24 graden verwarmd.

Perry

Heb een bak van een goede kub gehad met 3kamer filter (borstels bwb en pompkamer) daarna naar een sansai mini trickle

Dat was twee keer per dag borstels schoon maken 

Roelof

Quote from: Fredb on December 28, 2020, 16:23:03 PM
Ik weet niet hoeveel je wil rondpompen, maar 110 lijkt mij wat overdreven. Daar gaat alleen maar vuil in bezinken, wat problemen gaat geven. 63 lijkt mij een mooie maat.

Daar  heb je wel een punt. Ik denk dat 1 maat groter dan de diameter van de pompaansluiting een prima uitgangspunt is.

Roelof

Quote from: Perry on December 28, 2020, 18:58:53 PM
Heb een bak van een goede kub gehad met 3kamer filter (borstels bwb en pompkamer) daarna naar een sansai mini trickle

Dat was twee keer per dag borstels schoon maken

Hoe ziet je opgroei er nu uit Perry?

Leon77

Ik heb boven in mijn trickle een hor liggen. Op dit hor ligt een stuk filtervlies. Dat wissel ik om de paar maanden.

Perry

Quote from: Roelof on December 29, 2020, 08:47:18 AM
Quote from: Perry on December 28, 2020, 18:58:53 PM
Heb een bak van een goede kub gehad met 3kamer filter (borstels bwb en pompkamer) daarna naar een sansai mini trickle

Dat was twee keer per dag borstels schoon maken

Hoe ziet je opgroei er nu uit Perry?

4 kub trommeltje en Trickle