KOICAVE Chapter Noord-Holland.

Started by Noodle, December 16, 2020, 21:03:39 PM

Previous topic - Next topic

Noodle

Chapter Noord-Holland wordt vertegenwoordigd door de KoiCavers:

Frank Wennekes en Stephan Schuller.





KoiCave KOI EVENT 2021! WWW.KOICAVE.NL
Vijver 24 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp, custom Red Label Big Trickle filter, Purusaqua Ozon installatie, opgroeibak 2500 liter met Red Label 20/25 Basic drumfilter, Superbead small, Secoh luchtpompen

Stephan Schuller

Hallo allemaal,
Via dit bericht wil ik mij voorstellen aan de gehele koicave. Mijn naam is Stephan Schuller inmiddels alweer 33
jaar oud en ik kom uit Wilnis. Ik woon samen met mijn vriendin en 2 kids (zoontje 5 jaar oud en dochter 2 jaar
oud) in een mooie tussenwoning midden in de randstad.
Van jongs af aan ben ik altijd al bezig met "vissen". Vaak was ik aan de waterkant te vinden om een mooie
karper of snoek naar boven te tillen. Waarna er natuurlijk een aquarium op mijn slaapkamer moest komen, om
vervolgens een veel grotere in de woonkamer te nemen. Maar ja wat moet je in de zomer met je aquarium,
want we gaan niet binnen zitten natuurlijk. De nodige verzorging dat doen we maar ervoor zitten dat is toch
wat minder het geval. Dan maken we toch een vijver buiten (idee van pa en ma) en sindsdien ben ik verkocht.
De eerste vijver was een bakje van ik denk 750 liter ongeveer simpel filtertje erop, wat plantjes her en der en
wat goudvisjes en goudwindes erin. Prachtig! Na verloop van tijd toch een keer zo'n "dure" koi erin. Dus ik van
mijn verjaardag geld een leuke koi gekocht. Die vissen blijken best wel door te groeien, maar vissen passen zich
toch aan, aan de bak waar ze in zwemmen?!?! Nou dan maar een grotere vijver maken, want pa en ma vonden
het toch ook wel gezellig zo avonds op het terras lekker wat drinken en visjes kijken. De 2e vijver was een 3
kuub denk ik ongeveer en is qua uitstraling nog steeds de mooiste vijver die ik gehad heb, maar met grind op
de bodem en planten her en der en toch steeds meer koi ging dat niet helemaal geweldig. In 2011 kocht ik
samen met mijn vriendin onze eerste eigen woning. Via internet had ik een HDPE bak van 6m3 op de kop getikt
en deze met een aantal vrienden over de schuur getild en in de achtertuin geplaatst. "Wat een bak" zo groot. In
deze bak had ik 6 koi zwemmen en dat ging super ik had zelf een filtersysteem gebouwd, soort vortex en een
trickel dit werkte prima, maar qua onderhoud had ik er niet goed over nagedacht. Toen we in 2018 onze
huidige woning kochten moest er natuurlijk wel weer een vijver komen, maar zo onschuldig als ik ben "wellicht
iets groter" zei ik tegen mijn vriendin. Inmiddels was zij ook steeds meer gaan begrijpen waarom het zo leuk is
om koi te hebben, want ze eten zelfs uit je hand!! Diverse ideeën zijn over tafel gegaan en er ligt nu een mooie
bak van ongeveer 18m3 in de tuin en daar ben ik erg trots op. Op dit moment ben ik bezig om mijn bestand wat
te vernieuwen, omdat je toch anders gaat kijken in de loop van de tijd naar de koi. Zelf ben ik groot Showa fan
en als ik niet oppas nemen die de vijver over uiteraard zijn er meerdere variëteiten waar ik erg blij van
wordt, maar Showa vind ik toch echt wel geweldig.
Van verenigingen wilde ik eigenlijk vaak niks weten totdat ik het initiatief van de koicave voorbij zag komen. Dit
sprak mij erg aan en ik ben lid geworden van de vereniging. De vraag om regio caveman te worden zag ik
voorbijkomen en dat lijkt mij erg leuk om te doen. Gezien mijn woonplaats in de provincie Utrecht ligt, maar als
ik twee keer met mijn ogen knipper zit ik in Noord-Holland (en eigenlijk ook Zuid-Holland) zal ik in 2 provincies
actief zijn namelijk Utrecht en Noord-Holland. Ik hoop dat jullie mij weten te vinden wanneer jullie vragen
hebben en ik zal mijn uiterste best doen om de goede antwoorden/oplossingen te bieden. Geen vraag is dom,
er zijn wel domme antwoorden. Natuurlijk weet ik ook niet alles sterker nog lang niet alles, maar gelukkig
hebben we een mooie vereniging waarin veel kennis zit en die willen we ook zeker met elkaar delen. Via de
regio vrerdeling denk ik dat we dit mooi kunnen filteren en verdelen en kunnen we als vereniging verder
groeien. Nu kap ik ermee want ben alweer veel te lang aan het lullen
Stephan Schuller.

Stephan Schuller

#2
Hier een foto van mij bij de vijver

Croesmaster

Welkom en veel succes als Chapter Caveman. :y:

Voor de oplettende lezer...Stephen heeft een dubbelfunctie. Zowel in Utrecht als Noord-Holland.

FrankW

#4
Beste KoiCavers,
Hierbij stel ik mij ook even voor.
Ik ben Frank Wennekes 33 jaar jong wonend in Nieuw-Vennep, leuke vriendin, leuke baan en veel leuke vrienden/familie. Zelf ben ik altijd actief geweest met sport en dan vooral voetbal, echter worden we wat ouder en wil ik mezelf  weer vol overgave storten op een andere hobby en dat is het vijveren met natuurlijk de oh zo mooie Koi's.
Voor de rest ben ik altijd actief geweest in het organiseren van feesten/partijen en diverse organisaties binnen ons mooie  "dorp" Nieuw-Vennep. Vervolgens zit ik op dit moment nog in de activiteitencommissie van onze voetbalclub FC VVC waar helaas door Corona nu niet veel mogelijk is.
Ik ben eigenlijk gelijk lid geworden van de KoiCave toen ik hiervan te horen kreeg. De website opgedoken/Facebook bekeken en voor mij werd het al snel duidelijk dat dit een beginnende vereniging is van Koiliefhebbers met verstand van zaken. Om deze reden ben ik dus ook lid geworden om vooral als "beginnend hobbyist"  en hoop in korte tijd te mogen leren.
Ik beschouw mezelf als een beginnend hobbyist ondanks dat ik al vanaf kleins af aan bezig ben met het vijveren. Mijn ouders hebben altijd een natuurlijke vijver gehad waar ook zeker wel Koi in zwom.
Vanaf het begin van Arts & Ants in Aalsmeer kwam ik als kleine jonge jongen al over de vloer en o.a. daar is de liefde/hobby voor Koi begonnen.

Zelf  heb ik 5 jaar geleden een nieuwbouw woning gekocht in Nieuw-Vennep waar gelijk een vijver in de tuin moest komen. Dit was een leuk idee 5/6 kuubs vijver die draaide op een kamerfilter met een UV maar natuurlijk niet genoeg om met deze hobby goed te vijveren. Toen kwam Corona om de hoek kijken!! Mijn vriendin wilde graag een overkapping in de tuin en dit was natuurlijk een mooi moment om te zeggen dat is goed maar dan pakken we gelijk de gehele tuin aan hahah. Dus zo gezegd "zo gedaan" er kwam een overkapping /stukje kunstgras en een mooie 15 kuubs vijver met 2 ramen waarvan 1 aan de kopse kant zodat je vanuit de overkapping de vijver in kan kijken. Door de drukte van alle vijverbouwers moest ik deze vijver zelf bouwen, wat achteraf de meeste voldoening geeft.

De vijver is 4meter lang bij 2 meter breed en 1,80 diep. Zoals al eerder aangegeven noodgedwongen de vijver zelf te hebben moeten bouwen hierdoor bij een particulier de sandwichpanelen met ramen gekocht en moest ik noodgedwongen door tijdsdruk van het plaatsten van het folie door Andy Kaak (vijverfolietechniek) de Koi's van de particulier mee kopen. Hierdoor op dit moment even teveel Koi's in de vijver en ook niet het niveau Koi's waar ik heen wil. Maar goed het is het eerste jaar en we gaan  uiteindelijk daar komen waar ik wil zijn.

Mijn vijver draait op 1 filterlijn waarbij het water vanuit een skimmer en een bodemdrain(beluchte bodemdrain) in een UltraSieve beland die vervolgens door een voorfilter en pomp (Aquaforte 30.000) naar mijn beadfilter gaat. Vanuit me beadfilter gaat deze door het UV naar een bewegend bed (aangestuurd door een FuijMAC Air Pump MAC60KII) van 300liter gevuld met helix om vervolgens terug te gaan naar de vijver.

In de toekomst wil ik graag mijn waterwaardes stabiel krijgen en mijn waterflow verbeteren.
Ook wil ik gaan werken met een trickelfilter die als een waterval in me vijver beland. Waarbij de  combinatie van alles gepaard gaat met het aantal vis dat op dit moment in de vijver zit. Laatst is de Adviesgroep Koi & Vijver bij mij thuis geweest om een totale vijvercheck uit te voeren. Mocht je hier meer over willen lezen zie onderstaande link: https://adviesgroepkoienvijver.nl/op-bezoek-bij-chapter-caveman-frank/

Sinds kort dus Chapter Caveman in Noord-Holland geworden. Mijn doel is om aan te tonen dat deze vereniging niet alleen bestemd is voor de Elite hobbyisten maar ook voor de beginnende. Tevens vind ik het erg jammer dat veel organisaties omtrent deze hobby zich elders in het land bevind en te weinig in Noord-Holland. Daar wil ik samen met Stephan de andere Chapter Caveman Noord-Holland wat in gaan betekenen. Voor de rest vind ik het erg belangrijk dat de beginnende hobbyist met een vraag bij de juiste persoon terecht komt zoals een Adviesgroep Koi & Vijver en daar waar nodig bij een goede Koidokter. Kort samengevat zit hier een jonge hobbyist die vol energie zit om gezamenlijk elkaar te helpen en de mooie hobby met elkaar te delen.
Mijn motto is natuurlijk samen bereiken we meer!

Ps.: mocht je leuke ideeën hebben of vragen omtrent Noord-Holland horen wij dit graag. Ook als je het leuk vind dat wij een keer bij je langs komen om je vijver en systeem te filmen laat ons dit weten.

Groetjes Frank Wennekes

Edit Fred; foto recht gezet

Stephan Schuller


Fredb

ff of-topic; Er worden vaak "gekantelde" foto's geplaatst. Dit zijn vaak foto's die met een telefoon "rechtop" gemaakt zijn. Zie Hier hoe je dat kan voorkomen.

Hier weer: