(tijdelijke vijver ivm verhuizing ,aanleg nieuwe koi vijver

Started by werner2, December 12, 2020, 04:01:08 AM

Previous topic - Next topic

werner2

beste koi vrienden,
ivm verhuizing naar een nieuwe woning november 2021,ben ik op zoek naar een oplossing om een tijdelijke vijver en filter te maken in de garage , zodat ik een nieuwe koi vijver kan gaan aanleggen.
ik heb nu 15 koi lengtes tussen 25 cm tot 85 cm .
bestaande filter system en vijver blijft op huidige adres.

waar ik zelf aandenk is een bak van 1.2 x 5 x 1.2 m te maken met folie , maar wat voor een filter system zou ik hierop kunnen maken ( het is nl de bedoeling dat deze tijdelijk bak natuurlijk weer uit de garage gaat als de nieuwe vijver gereed is.
dus ook het filter zal daarna niet meer gebruik worden.

de nieuwe vijver zal 30 m3 worden ,met bladvanger ,trommel +BWB, dir kan natuurlijk niet allemaal op de tijdelijk bak .

graag jullie advies hoe ik dit het beste zou kunnen gaan aanpakken

mvg
werner potters
35 m3 3x5.5 x2 m, Oase titanium 51000 pomp  ,Makoi biorotator 50 met 4x inlaat ,1x air aqua 75 W lamp, 1x ultrasieve met Makoi 4 traps trickle op skimmers met oase 16m3 pomp
16 stuks koi
gebouwd in 2021/22 en sinds April 2022 in bedrijf

Dennis

Hoi Werner, welkom hier.
Ik zou hier een trickle op de rand van de bak zetten,met in de bovenste bak matten als voor filter die je kunt uitspoelen,aangezien het om een tijdelijke voorziening gaat,en in de rest van de bakken zou ik het filtermedia doen wat je in je  toekomstige filter wilt doen,dan is dat gelijk al wat ingedraaid.Trickle is makkelijk zelf te maken van een aantal kunstof bakken of ff speuren op marktplaats.
Ik zou niet heel veel gaan voeren en regelmatig water verversen en ook testen,want je hebt een forse bezetting  in de bak.

Succes

Madinees

Je zou ook het filter al op de tijdelijke bak kunnen zetten toch? Dus de trommel met het BWB.
Dan kan de boel al goed indraaien (zeker bij een BWB duurt dit wel een paar jaar).

Budeltje

Indien je plek in je garage hebt kun je inderdaad je toekomstige filter plaatsen. Anders heb je van die filterbakken voor op een qbak. Een trickle zou ik inderdaad ook aanraden omdat deze sneller opstarten.

Maar je zult echt heel matig moeten voeren en veel verversen. Zorg ook zeker dat je het water 2x per week test, zodat je ziet hoe snel het gaat met de waarden.

werner2

dank jullie wel,
tickle is wellicht het gemakkelijkst denk ik.
zou er mss tweedehands een zeefbocht te verkrijgen zijn? als voorfilter en dan naar tickle ,
matten wassen is nu ook weer niet mijn favoriete werkje , haha

Trommel en BWB in de garage gaat niet echt lukken denk , moet ik nieuwe afvoer in betonnen voer , of door de muur heen?

gr werner

35 m3 3x5.5 x2 m, Oase titanium 51000 pomp  ,Makoi biorotator 50 met 4x inlaat ,1x air aqua 75 W lamp, 1x ultrasieve met Makoi 4 traps trickle op skimmers met oase 16m3 pomp
16 stuks koi
gebouwd in 2021/22 en sinds April 2022 in bedrijf

Dennis

Op marktplaats staan er zeker wel een aantal op.Als je bijna niks voert valt het met de matten spoelen wel mee denk ik,1 keer per week zal haast wel voldoende zijn.Een zeef zal je ook af en toe schoon moeten spoelen.

Bas42

Ik begrijp dat het toch een aanzienlijke periode betreft dus zou qua filter toch kiezen voor iets robuust. Als het 2-3 maanden is kun je dat nog wel profisorisch oplossen maar > 0,5 jaar gaat een profisorische oplossing tegen je werken.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Perry

Heb eventueel een rond zwembad te koop wat te gebruiken is als tijdelijke opvang
Als je interesse hebt laat het maar weten

werner2

bedankt allemaal,

ik begrijp dat ik toch een redelijk filter systeem zal moeten maken om die 15 kois de periode gezond door te laten komen.
als ik nu een BWB en een trickle zou maken , gevoed vanuit de zijkant bak, met 6 m3 pomp , dan gaat water 1 keer per uur door BWB en Trickle
hoe groot zouden jullie dan BWB bak maken en hoeveel liter vulling? hoeveel lagen trickle 2 of 3 ? met wat voor vulling
ik heb namelijk geen ervaring met BWB en trickle.
wellicht kan ik deze zo maken dat ik die ook straks met trommel en mss nog extra BWB kan gebruiken voor de buiten vijver ?
mvg
werner
35 m3 3x5.5 x2 m, Oase titanium 51000 pomp  ,Makoi biorotator 50 met 4x inlaat ,1x air aqua 75 W lamp, 1x ultrasieve met Makoi 4 traps trickle op skimmers met oase 16m3 pomp
16 stuks koi
gebouwd in 2021/22 en sinds April 2022 in bedrijf

Bas42

Kun je aangeven voor welke periode het gaat? De komende maanden gaan we namelijk een relatief koude periode tegemoet waarbij de eisen wat lager kunnen zijn tav het filter. ALs je ook het voorjaar/zomer wilt afdekken zullen de eisen al hoger zijn. Tav het aantal lagen van je trickle is dat sowieso lastig te zeggen omdat je dan ook de afmetingen van de bakken moet kennen. Maar ik zou soweiso gematigd voeren zolang de koi in de tijdelijke bak zitten om te voorkomen dat je de grenzen van het systeem gaat opzoeken.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

werner2

de periode waarin de koi's in een tijdelijke bak in de garage zullen moeten verblijven is Nov/Dec 21 tot Mei 22 denk ik.
dus ik moet de vissen ook verhuizen in de winter periode Nov/Dec 21

het plan is als we in ons nieuwe bestaand huis zijn gaan wonen en de vissen in de garage zitten Nov/dec
we gaan beginnen met de bouw van de nieuwe vijver , word wel heel klus ivm aanleg van riool, stroom, water achterin de tuin, vijver en pompkamer , dan opstart met leidingwater en nieuw filter systeem , voordat de vissen er in kunnen 

dus ik wou niet al te veel voeren in de winter maanden , temperatuur in de garage zal ongeveer tussen de 10 en 15 graden denk ik, garage is  helemaal geisoleert ,  ik moet nog ff overleggen of ik CV dan doorleggen in garage ( die ligt er nu nog niet als de vissen er gaan komen )
35 m3 3x5.5 x2 m, Oase titanium 51000 pomp  ,Makoi biorotator 50 met 4x inlaat ,1x air aqua 75 W lamp, 1x ultrasieve met Makoi 4 traps trickle op skimmers met oase 16m3 pomp
16 stuks koi
gebouwd in 2021/22 en sinds April 2022 in bedrijf

Bas42

Mijn ervaring is namelijk dat als je vissen in een (klein) tijdelijk verblijf houd dat na ca. 3 maanden vaak de problemen beginnen. Je geeft aan dat de periode van het tijdelijk verblijf ca. 6 maanden gaat duren en dan zou ik wel zorgen voor een robuust flltersysteem met voldoende doorstroming. Idd matig voeren om zeker de grenzen van je systeem niet op te zoeken.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter