Combi trommel voor 20 kuub vijver

Started by Bas_Hattink, October 26, 2020, 08:08:17 AM

Previous topic - Next topic

Bas_Hattink

Hallo Cavers

Gelijk maar van de gelegenheid gebruik maken dat ik lid ben geworden..

Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een 2p kuub vijver.

Nu ben ik op zoek naar een combi filter en dacht zelf aan de red label happy of de AEM am25  beiden kunnen een flow aan van 25 kuub per uur.  Maar twijfel erg aan het feit of dit voldoende zal zijn voor de vijver . Het bestand en voergedrag kan ik nog niet vertellen  aangezien dit mijn eerste vijver is.

Heb alleen het gevoel dat ik met deze filters gelijk op het max zit  van wat deze filters aankunnen.

Zou het voldoende zijn of is het verstandig om een slag groter te gaan bijvoorbeeld de AEM OA-30?

Hoor graag jullie mening en alvast bedankt

Stefan V

Welkom Bas, leuk dat je je hebt aangemeld bij de Koicave!  :y:

Toevallig ben ik op dit moment ook bezig om mijn vijver te bouwen, ook ongeveer 20-25 kuub.
Ik zat daarbij op dezelfde koers als jij nu zit, en als je gaat googlen njaar de verschillende merken kom je heel veel mogelijkheden tegen.

Ik dacht eerst ook aan de happy, maar ben daar toch vanaf gestapt. e zit dan wel redelijk tegen de max van de filtercapaciteit aan. Je zou dan beter voor een basic 2 combi kunnen gaan que capaciteit denk ik. Maar dan nog steeds vind ik dit vrij krap. Daarnaast moet je goed kijken naar het oppervlak van de trommel. Wat ik in mijn keuze belangrijk vond is:
- Oppervlak trommel in verhouding tot de prijs
- bouwkwaliteit van de body
- degelijkheid van de trommel motor
- optie tot uitbreiden van in en uitgangen

Vooral die eerste wil soms wel eens misleidend zijn, zo zijn er ogenschijnlijk grotere modellen (die volgens de spec meer flow aan kunnen) maar die dezelfde diameter en breedte van de trommel zelf hebben als het kleinere model. Echter is hier de behuizing wel wat groter van. Je betaald dan eigenlijk voor een grotere behuizing en soms een degelijkere motor en besturing, maar niet voor meer zeef oppervlak.

Daarnaast is oppervlak biokamer ook erg belangrijk. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een losse trommel met daarachter een losse biokamer, in mijn geval 2 grote 2 kamerfilters parallel naast elkaar, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel ruimte je beschikbaar hebt om de filter te plaatsen.


Succes met je keuze, ben wel benieuwd naar je overwegingen.

Dennis

Ik zou een slag groter kiezen,het filter zal minder vaak spoelen en je kunt altijd nog een hogere flow door je filter trekken,mocht dat nodig zijn.

Bas_Hattink

Quote from: Stefan V on October 26, 2020, 20:14:23 PM
Welkom Bas, leuk dat je je hebt aangemeld bij de Koicave!  :y:

Toevallig ben ik op dit moment ook bezig om mijn vijver te bouwen, ook ongeveer 20-25 kuub.
Ik zat daarbij op dezelfde koers als jij nu zit, en als je gaat googlen njaar de verschillende merken kom je heel veel mogelijkheden tegen.

Ik dacht eerst ook aan de happy, maar ben daar toch vanaf gestapt. e zit dan wel redelijk tegen de max van de filtercapaciteit aan. Je zou dan beter voor een basic 2 combi kunnen gaan que capaciteit denk ik. Maar dan nog steeds vind ik dit vrij krap. Daarnaast moet je goed kijken naar het oppervlak van de trommel. Wat ik in mijn keuze belangrijk vond is:
- Oppervlak trommel in verhouding tot de prijs
- bouwkwaliteit van de body
- degelijkheid van de trommel motor
- optie tot uitbreiden van in en uitgangen

Vooral die eerste wil soms wel eens misleidend zijn, zo zijn er ogenschijnlijk grotere modellen (die volgens de spec meer flow aan kunnen) maar die dezelfde diameter en breedte van de trommel zelf hebben als het kleinere model. Echter is hier de behuizing wel wat groter van. Je betaald dan eigenlijk voor een grotere behuizing en soms een degelijkere motor en besturing, maar niet voor meer zeef oppervlak.

Daarnaast is oppervlak biokamer ook erg belangrijk. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een losse trommel met daarachter een losse biokamer, in mijn geval 2 grote 2 kamerfilters parallel naast elkaar, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel ruimte je beschikbaar hebt om de filter te plaatsen.


Succes met je keuze, ben wel benieuwd naar je overwegingen.

Top dankjewel voor je reactie... achter vijver komt een filterschuur van 2x3 meter meer ruimte kan ik echt niet creëeren.
Duidelijk reactie dankjewel voor de info :y:

Bas_Hattink

Quote from: Dennis on October 26, 2020, 20:15:26 PM
Ik zou een slag groter kiezen,het filter zal minder vaak spoelen en je kunt altijd nog een hogere flow door je filter trekken,mocht dat nodig zijn.

Dan zat ik toch wel goed te denken... mn gevoel zei eigenlijk precies hetzelfde...  mijn gevoel zegt dan een AEM OA30 geen idee waarom maar vind het er gewoon degelijk uit zien. Als iemand goeie vervangers weet geef het dan gerust aan... kan het geld maar 1x uitgeven 

Stefan V

De trommel van de AEM am25 en de AEM ao30 zijn evengroot. Dat betekent dat ze qua spoeling net zo veel oppervlak hebben voor het filteren, daar schiet je dan denk ik niet zoveel mee op, buiten dat de bouwkwaliteit een stukje beter is en je een grotere bioloog hebt. De OA45 heeft daarentegen wel een grotere trommel. Je zou ook eens kunnen kijken naar de trommels van DVS of Makoi, vind ik ook hele degelijke trommels in dezelfde prijsklasse als AEM.

Bas_Hattink

Dankjewel,

Daar heb je wel een punt. Echter een OA-45 op een 20kuubs vijvertje lijkt mij ook wel weer erg overdreven. Ik ga eens naar andere merken kijken  die wel een grotere trommel hebben  :y:

Bas42

Ik denk dat Stefan een degelijk advies heeft gegeven. Wat bij mij destijds heeft meegespeeld is de organisatie achter de trommel. Dus betrouwbaarheid in de toekomst (éénmansbedrijfjes zijn toch wat kwetsbaarder als een grote organisatie) en serviceverlening. Zo heeft de Red-label nagedacht over spareparts (veel dezelfde materialen in verschillende types zodat ze niet in diversiteit aan onderdelen op voorraad hoeven houden en altijd uit voorraad kunnen leveren bij storing.  Overigens zie ik op diverse trommels momenteel handige innovatieve oplossingen ontwikkelt worden zoals het schoonspuiten van spoelgoten e.d. Kijk ook heel goed naar de ruimte tussen het schot en trommel moet je bv in de trommel zijn voor onderhoud / schoonmaak.
Ten slotte zijn er ook trommels op de markt met veel internet  mogelijkheden waarbij je gegevens op afstand kunt uitlezen en kunt aansturen.  Maar ik zou beginnen met een wensenlijstje wat je terug wilt zien bij een dergelijke aanschaf en dat afvinken bij je keuze. En liever wat groter als te krap.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Bas_Hattink

Dankjewel voor jou duidelijke uitleg,

Ik eens eens een lijstje maken en binnenkort maar eens een dag langs dealers  om de trommels in het echt te zien. En te vergelijken.

Dankjewel :y: