Uitbreiding filter Bram

Started by BramCost, August 13, 2020, 13:06:01 PM

Previous topic - Next topic

BramCost

Voor de stabiliteit in het water zou ik graag mijn combi trommel (bwb) willen helpen met een extra kamer van Matten. Dit wil ik gaan doen met een Ronde Cilinder 50cm diameter. Deze komt achter het filter te staan en dan met de pomp terug de vijver in. Wat raden jullie aan matten voor of na het bwb? Dus moet ik het bwb maken in de cilinder of de matten in de cilinder?

Graag jullie meningen tips oid.

Groeten!
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

BramCost

13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Bas42

Wat wil je met de matten? Als het is om fijn vuil af te vangen dan zou ik ze onbelucht maken en soweiso achter het BWB. Daar heeft het dan het meeste effect. Als het extra bioloog is dan zou ik het belucht ook achter het BWB zetten (het blijft toch ook altijd iets van zwevend vuil afvangen wat door de trommel en BWB heen is gekomen. Dus in beide gevallen achter het BWB wat mij betreft waarbij de vraag is of je ze belucht of onbelucht gaat maken. Vanuit praktisch oogpunt is achter het BWB ook het makkelijkste zodat je de combi nagenoeg niet hoeft te verbouwen.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

BramCost

Quote from: Bas42 on August 13, 2020, 13:59:53 PM
Wat wil je met de matten? Als het is om fijn vuil af te vangen dan zou ik ze onbelucht maken en soweiso achter het BWB. Daar heeft het dan het meeste effect. Als het extra bioloog is dan zou ik het belucht ook achter het BWB zetten (het blijft toch ook altijd iets van zwevend vuil afvangen wat door de trommel en BWB heen is gekomen. Dus in beide gevallen achter het BWB wat mij betreft waarbij de vraag is of je ze belucht of onbelucht gaat maken. Vanuit praktisch oogpunt is achter het BWB ook het makkelijkste zodat je de combi nagenoeg niet hoeft te verbouwen.

Ik wil het gaan gebruiken als extra Bioloog, dit omdat ik mijn waterwaardes niet stabiel genoeg vind.
Dan ga ik voor het licht beluchten van de matten.

Alvast dank gr Bram
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Bas42

Quote from: BramCost on August 13, 2020, 14:53:22 PM
Quote from: Bas42 on August 13, 2020, 13:59:53 PM
Wat wil je met de matten? Als het is om fijn vuil af te vangen dan zou ik ze onbelucht maken en soweiso achter het BWB. Daar heeft het dan het meeste effect. Als het extra bioloog is dan zou ik het belucht ook achter het BWB zetten (het blijft toch ook altijd iets van zwevend vuil afvangen wat door de trommel en BWB heen is gekomen. Dus in beide gevallen achter het BWB wat mij betreft waarbij de vraag is of je ze belucht of onbelucht gaat maken. Vanuit praktisch oogpunt is achter het BWB ook het makkelijkste zodat je de combi nagenoeg niet hoeft te verbouwen.

Ik wil het gaan gebruiken als extra Bioloog, dit omdat ik mijn waterwaardes niet stabiel genoeg vind.
Dan ga ik voor het licht beluchten van de matten.

Alvast dank gr Bram
Kan ik me iets bij voorstellen. Verstandige keuze. Succes met de verbouwing.
Adviseur AK
Matsue KoiCave Cup 2019, Red Label Koichallenge 2018/2019
Vijver 25 m3 met Combifilter Red Label 30/35, 2x 20.000 ANP pomp,  opgroeibak/q-bak 2000 liter

Madinees

Bekend probleem, vraag me af hoeveel een buis van 50cm gaat helpen.
Matten hebben best wat volume nodig om effect te hebben. Hoeveel m2 ga je daarin doen?

BramCost

#6
Hierbij de update vandaag de uitbreiding gedaan.
Er zal aan het eind van de streep +/- 2m2 materiaal in gaan.


13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

BramCost

#7
Gelijk maar gebruik gemaakt van de ruimte om de luchtpompen op plankjes te zetten.  Staan ze niet meer onder water niveau

edit Fred; geprobeerd de foto's te draaien, maar lukt niet
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi

Madinees

Quote from: BramCost on August 29, 2020, 16:45:58 PM
Hierbij de update vandaag de uitbreiding gedaan.
Er zal aan het eind van de streep +/- 2m2 materiaal in gaan.

Netjes! Ben benieuwd naar de resultaten.
Ik heb zelf ook een Biodrum (50) daar heb ik 2m2 mat gewoon ingepropt (onder de trommel en aan 1 kant van de BWB kamer.
Helpt bij mij niks (of misschien was het anders nog slechter).

Albert-jan

Ziet er goed uit zoiets zoek ik ook nog. Mag ik vragen waar je deze ronde cilinder vandaan hebt?

Ben benieuwd of het stabielere waardes voor jou brengt.
10m3 vijver met 9 koi.

SjuulD

Hallo Bram ,

Ik heb precies het zelfde idee .

Momenteel filter ik nog over een zeef en UB-100 .

Aankomend jaar wil ik dit veranderen naar trommel - los bwb- en een ronde buis  met Japanse matten oid . Het BWB heb ik inmiddels al aangeschaft . Qua ronde buis voor de matten  ben ik er nog niet helemaal uit .

Voor mij is de reden meer dat ik me afvraag of het bwb alleen voldoende is en daarom wat backup wil hebben .

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

SjuulD

Heb jij je buisfilter 2e hands gekocht of op maat laten maken ?

Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

Madinees

Quote from: SjuulD on August 30, 2020, 10:56:03 AM
Hallo Bram ,

Ik heb precies het zelfde idee .

Momenteel filter ik nog over een zeef en UB-100 .

Aankomend jaar wil ik dit veranderen naar trommel - los bwb- en een ronde buis  met Japanse matten oid . Het BWB heb ik inmiddels al aangeschaft . Qua ronde buis voor de matten  ben ik er nog niet helemaal uit .

Voor mij is de reden meer dat ik me afvraag of het bwb alleen voldoende is en daarom wat backup wil hebben .

Mvg

Wat ik niet snap waarom jullie voorkeur voor een ronde buis hebben? Een vierkante bak is toch veel efficienter mbt ruimte en ook omdat matten vierkant zijn?

SjuulD

Een vierkante bak zou ook kunnen maar ik denk dat je in een ronde bak minder "dooie hoeken " hebt . Nouja er zit sowieso geen hoek in ;D

Een vierkante bak is misschien wel efficiƫnter qua inhoud maar ik denk dat je in een ronde buis een betere stroming hebt met toch nog een behoorlijk volume bij een kleinere diameter buis .

Mijn filterruimte is behoorlijk beperkt dus ik moet waarschijnlijk iets laten maken . Het zou mij niet verbazen als een cilinder voordeliger is .

De Japanse mat kan je ook als een rol erin doen natuurlijk.


Mvg
Vijver ongeveer 24m3  Ub-100 , ultrasieve , Auga 30.000

6 bewoners.

BramCost

Dag allen bedankt voor de reacties!

@ albertjan en sjuuld
Ik heb het filter laten maken door een hobbyist uit de buurt. Mochten jullie meer willen weten stuur even een berichtje!

@madinees
Ik hoop dat het wat gaat doen. Dit zal uitblijken aankomende weken.

Betreft rond inplaats van vierkant is met name dat rond veel goedkoper te bouwen is. En ik denk net zoals Sjuuld dat er meer stroming is.
Qua oppervlakte zeker met je eens dat vierkant meer zal doen alleen bouwkosten en eerst proberen doen het voor mij.

Groeten
13m3 - Biodrum 30 - 5 Koi